Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

CÉH Zrt. – Kétszintes gyaloghíd a Bosch Campusban

2025.03.25. 19:25

A Bosch kőbányai telephelyén megvalósult kétszintes gyalogoshíd fizikailag is összeköti a Campus két épületét, biztosítva a védett és zöld szabadtéri közlekedést. A tervezés során a nyomvonal meghatározása mellett a szerkezeti, forgalomtechnikai és klímatechnikai szempontok is kiemelt szerepet kaptak.

A nemzetközi piacon is elismert Robert BOSCH Kereskedelmi Kft. megrendelésére Kőbányán két különálló Campus épületben valósultak meg innovatív iroda- és laborépületeik. A két Campus szoros együttműködését az „egy épület" elv mentén fizikailag is össze kívánták kapcsolni, amihez elengedhetetlen volt egy átkötő gyalogos híd tervezése a Sibrik Miklós út felett. A híd nyomvonala és megfelelő csatlakozási pontjai kiemelt szerepet kaptak a tervezés során.

Számításaink szerint a két campus direkt összekötése nélkül a két épületegyüttes közötti közlekedés, a portákon ki-becsekkolás ideje, oda-vissza 22 percet venne igénybe. Ez egy év alatt, egy dolgozónak 11 teljes munkanapnyi időveszteséget jelentene.

A megoldást egy 135 méter hosszú, két szintes, alul zárt és üvegezett, felül zöldtetős híd létesítése jelentette. Hasonló léptékű gyalogoshíd nincs  sem Magyarországon, sem pedig a Bosch külföldi épületkomplexumaiban.  Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert CÉH a magasépítési szakágak mellett hídtervező részleggel is rendelkezik. Így ezt a feladatot a híd-szakági kollégáinkkal közösen, szoros együttműködésben sikerült abszolválnunk. A lehetséges nyomvonalak megvizsgálása után végül a kiválasztott tengely a két Campus zöldfelületeit köti össze, megfelelő funkcionális kapcsolódási pontokat kínálva mindkét épületegyütteshez. A zöldterületek összekötésével a híd maga is részben zöldfelületté vált, így adódott végül a gyalogoshíd mint tetőkert és parkosított sétány koncepciója. 

A zöld szabadtéri összeköttetésen felül természetesen szükség volt egy védett útvonal létrehozására is, mely biztosítja a laborberendezések időjárásvédett mozgatását is a két Campus között. Így formálódott a kétszintes „V" keresztmetszetű híd koncepciója, mely egy szélesebb felső, zölddel beültetett pályalemezből és egy keskenyebb, zártabb alsó pályalemezből áll. A híd alsó szintjét fedett-nyitott térként terveztük.

A nyomvonal meghatározásánál védőzónákat és a mélyalapozások megépíthetőségét is figyelembe véve kellett a forgalmas Sibrik Miklós út mentén hídpilléreknek helyet keresni, a közművekkel telített, különböző tulajdonú területeken (köztük benzinkút, többsávos út, középnagy nyomású gázvezeték, 1.2 m átmérőjű csatorna, 132 kV-os magasfeszültségű légvezeték, hírközlési- és 10kV-os földkábelek) 

A helyszínrajzi pozíció véglegesítése után függőlegesen is pozícionálni kellett a hidat, a magasfeszültségű kábelek alatti védőtávolság- és a Sibrik Miklós úti felüljáró feletti közúti űrszelvény megtartása mellett. Az X, Y, Z pozíció meghatározása után ellenőriztük a híd által okozott forgalomtechnikai változásokat is látványtervek segítségével, a Sibrik és Kőbányai út kereszteződésének rálátását a felüljáró irányából. 

A híd tervezésénél fontos koncepcionális szempont volt az alsó esővédett szint nyári üzem alatti belső hőmérséklet minimalizálása gravitációs szellőztetési eszközökkel. Ennek eldöntéséhez több körös áramlástechnikai gépészeti szimulációt futtattunk, aminek eredményeként meghatároztuk az alsó pályalemez üvegtábláinak alsó-felső beszellőző-légréseinek méretét és az egyes üvegtáblák közötti optimális távolságot. 

Minden tervezési szakaszban az ISO 19650 szabvány szerinti BIM alapú folyamatokat alkalmaztuk. Ezen alapelveket 2020 óta a szabvány szerint elérhető legmagasabb, KITEMARKTM minősítéssel követjük – ahogy tettük azt például az új Campus 2 generáltervezése során is.

A kiviteli tervezés során parametrikus modell készült Grasshopper program segítségével, ami több végeselemes szoftvert és a BIM modell alapját képező acélszerkezeti modellt is vezérelte. A fő hídág tartószerkezete két 11°-ban döntött, fióktartókkal összekötött, változó szelvény- és anyaghasználatú rácsos tartó, változó kiosztásban és lejtési viszonyokkal. 

Generál tervezési feladatunk a hidat kiszolgáló kültéri teherlift és lépcsőház, valamint a csatlakozó épületek szükséges átalakításainak (pl. beltéri galéria híd) tervezésével együtt volt teljeskörű.

Így került 2024 év elején átadásra a két Campust összekötő kétszintes gyalogoshíd, melynek Sibrik út feletti 33 méteres szakaszát egy elemként daruzták be 2023 nyarán egy 6 órás éjszakai folyamat részeként.