Helyek/Infrastruktúra

Császári állomás új ruhája – vasúti épület, Čeladná

2012.04.16. 14:39

Amikor Anton Dachler, a Ferdinánd császár Északi Vasútvonalának bécsi tervezőirodájában dolgozó építész megalkotta első típustervét a morva-sziléziai vonal mentén elhelyezendő forgalomirányító épületek kialakítására, még nem sejthette, hogy Čeladná állomását egykor el fogják bontani. Az izgalmas feladatot, hogy hagyományos légkört idéző, mégis friss szellemű, új épületet alkossanak, David Kotek és Kateřina Holenková nyerte el.

Amikor Anton Dachler, a Ferdinánd császár Északi Vasútvonalának bécsi tervezőirodájában dolgozó építész megalkotta első típustervét a morva-sziléziai vonal mentén elhelyezendő forgalomirányító épületek kialakítására – nagyjából a 19. sz. végén –, még nem sejthette, hogy Čeladná vasútállomását egykor le fogják rombolni. A bontásra 2010-ben került sor, oka pedig a ház rossz műszaki állapota, illetve a sínek és a peron fokozatos egy szintre emelése által elrontott homlokzati arányok voltak.

 

 

 

A bontást követően kaptunk lehetőséget egy új épület tervezésére. A kihívás izgalmas volt, mivel mindenhonnan éreztük a szándékot és akaratot, hogy hagyományos technológiákat, anyagokat alkalmazzunk a tradicionális légkör megteremtése érdekében. Ugyanakkor azzal is tisztában voltunk, hogy az új épületnek fiatalosnak, pezsgőnek, élénknek kell lennie. Mint egy öreg fa friss gyümölcse – vagy a gyermek anyja karjaiban.

Ennek megfelelően az épületet téglából, fából és kőből képzeltük el, ahol a  klasszikus nyeregtetős oromfal az utcára néz, ám a tetőszerkezet érdekes megformálású, az ablakok pedig játékosan jelennek meg. Ennek ellenére az épület általános képe, csakúgy, mint a belső tér alaprajzi kiosztása, visszafogott marad. Csupán az épületen kivül található, hagyományos módon fedett peron kap kicsit erősebb hangsúlyt, melyet a biciklik tárolására szolgáló rész köt össze magával a házzal.

 

 

 

Városképi megoldás

Čeladná vasútállomása kb. 750 méterre fekszik a városközponttól, közúton is megközelíthető. Az új épület pozíciója az eredetihez képest nem változott számottevően. Sőt, az állomáshoz vezető utakhoz kapcsolódó közlekedő útvonalak elve is azonos maradt. Másrészről azonban szükséges volt, hogy az új épület reagáljon a már elfogadott vasúti pályarekonstrukció tanulmányára, ami nem csupán a sínek vonalvezetését és a peron vízszintes kialakítását illetően tartalmazi változásokat, hanem a magasságok tekintetében is. Ennek eredményeképp az új állomás nem párhuzamos a meglévő sínekkel, valamint a homlokzati kialakítás is a tervezett peronmagasságot veszi figyelembe, hogy a jövőben is akadálymentes maradjon az épület.    

Építészeti megoldás

Az állomásépület építészeti kialakításához fűződő kapcsolatunkat döntően befolyásolta a Beskydy-hegység közelsége, a természetes nyersesség, a lucfenyők és a sziklák látványa. Éppen ezért egy kezdeti koncepciónkban az állomás épületét gondos mestermunkával elkészített, fazsindellyel burkolt tömegként képzeltük el. Akkoriban lenyűgözött minket az elképzelés, hogy a végleges épületnek a vonal többi állomásához képest nagyon egyedi megjelenése legyen, mégis, bizonyos módon őrizze a hagyományt.

 

 

 

Végül győzött azonban az elvárás, hogy a Ferdinánd császár Északi Vasútvonalán uralkodó stílusjegyek egységét fenn kell tartani. A vasútvonalat ma is az Anton Dachler építész terveinek megfelelően, egységes stílusban, jellemzően téglábol épített forgalomirányító épületek és állomások szegélyezik. Ehhez igazodva a mi állomásunk is egy újabb gyöngy a vasúti épületek  láncában. Ezek a szempontok vezettek minket, mikor természetes anyagokat választottunk: fát, téglát és követ.

A háromdimenziós forma megalkotásánál szándékosan indultunk ki egyszerű alaprajzi elrendezésből. Ebből nőtt ki a téglával burkolt összetett tömeg, melyet a hagyományos oromfal hangsúlyoz, illetve a tetőforma, ahol a síkok három különböző szögben törnek, hogy végül a biciklitároló és a fedett kültéri váró lapostetejébe simuljanak. A tetőt V-alakú fa oszlopok támasztják alá. A szabálytalan alakban vágott kőburkolat a külső térből a belsőbe fut.

Az új épület egyszintes, pince nélküli elrendezést kapott. A belsőben egy váróterem található, melyet az átszálló utasoknak szánt szolgáltatások egészítenek ki, valamint jegypénztár, helyiségek az alkalmazottaknak, raktár, illetve a forgalomirányítás és kommunikáció felszereléseit tartalmazó műszaki terem. Emellett az épület része a külső fedett peron, valamint a biciklitároló is.  

 

 

 

David Kotek, Kateřina Holenková

A PROJEKTSTUDIO®-t 1992-ben, a csehországi Ostrava városában alapították. A cég immár több mint 15 éve a nagyberuházásokhoz kapcsolódó projektek lebonyolítására koncentrál. Az iroda tapasztalt építész, építőmérnök, dizájner és grafikus művész szakemberekből áll, akik megszerzett tapasztalatukra alapozva dolgoznak. Így hoznak létre felelős tervezéssel kidolgozott, kortárs, jól működő épületeket, betartva az összes vonatkozó előírást.

A PROJEKTSTUDIO® a megrendelők vágyaira, igényeire és érzéseire alapozva készíti el koncepcióit, melyeket következetes elvek mentén alakít szükséges szerkezetekké. Az egyes munkák kidolgozása során folyamatosan készülnek számítógépes modellek és makettek, illetve a tervezők állandóan konzultálnak az ügyfelekkel, hogy igényeiket a lehető legjobban ki tudják elégíteni.

A tervezők által rendelkezésre bocsátott anyagot fordította: Gaschler-Gyeviki Nóra


Čeladná Vasútállomás
vezető tervezők: David Kotek, Kateřina Holenková (PROJEKTSTUDIO)
építész munkatársak: Pavel Krátký (PROJEKTSTUDIO), Lukáš Bobek
megbízó: Vasúti Infrastruktúra Igazgatóság, állami szervezet
helyszín: Čeladná, morva-sziléziai régió
fotó: Jan Šafář