Építész: Fejérdy Péter
Felszentelve: 2000-ben
"Megszólal a kimondhatatlan, de nem mondhatja ki önmagát..."
Weöres Sándor: Négy korál
Budapest-Csepel: a görögkatolikusság nyugati határvidéke: áttűnés.
A csepp alakú alaprajz hosszházas jellegű. A karzat és az ikonosztáz által közrefogott térben azonban a tetőfelépítmény által vertikális tengelyűvé válik a tér.
Az áttört ikonosztázfal alul a szentélyt választja el a hívektől, feljebb a külső és a belső teret elválasztó oromfalként folytatódik, melynek áttörtségén keresztül kap a tér bevilágítást is, s ezáltal az ikonosztázfal fényfallá oldódik.
A tér összetettsége és felosztottsága ellenére is fontos, hogy egy lendületű maradjon. Ezáltal tudja elkerülni, hogy bizonyos részformák miniatűr alkalmazásával törpévé váljon. Kicsinysége ellenére is méltóságteljes kell, hogy legyen.
A külsőben is fontos, hogy a hasonló léptékű családi házak környezetében, ne megkülönböztető jelzések által, hanem magatartásával fejezze ki tartalmát. Lendületesen összefogott tömege, megbontatlan nagy falefelületei, homogén anyaghasználata is ezt erősíti.
Anyagai: égetett, kisméretű tégla, natúr fa, fémlemez. Öregedésükben, pusztulásukban is szépek.
Fejérdy Péter
Spontán és tervezett
A kollektív építés és a műépítészi tervezettség keveredéséről mesél. Felejthető részletei ellenére ereje van, amely abból fakad, hogy a helyhez tartozik, a helyből gyúratott ki.
F.P.
(Az írás korábban megjelent az Alaprajz-ban, 1998/5)