Nézőpontok/Kritika
Déry Attila: Klasszikus formatan
2005.04.20. 12:16
Kiadja a TERC Kft., 2005
Kiadja a TERC Kft., 2005
280 oldal, fekete-fehér rajzokkal, 4200 Ft.
'Amikor Európában formáról beszélünk, a nyugati szellemű és stílusú formára gondolunk. "Európa" határát az ókor óta sokféleképpen jelölték ki, olykor földrajzi, máskor kulturális alapon. Van azonban egy olyan törésvonal, amely a népvándorlás kora óta létezik. Ez pedig a nyugati és a keleti szellem - világkép, felfogás, gondolkodás - különbözősége. Jól megfigyelhető történelmi folyamat volt a nyugat és a kelet kereszténységének elválása a 2. századtól. A kelet nem tudta elfogadni a Szentháromság nyugati értelmezését, idegenkedett a Mária-kultusztól, és ellenségesen szemlélte a képies ábrázolást, pontosabban azt, hogy a képmás, legyen az bármilyen, képviseli, kifejezi, sőt magában foglalja a mintázott személy, vagy allegorizált fogalom lényegét, vagyis éppen azt, ami a nyugati művészet alapja lett. A szakadás a chalcedonai zsinat (451) után vált nyilvánvalóvá és nyugaton a Niceai Hitvallásba - a Hiszekegybe - beillesztett "Filioque" kifejezés tetőzte be a 7-8. században. Hogy a nyugati egyháztól különvált monofizita és nesztoriánus kelet - számszerűleg és földrajzilag is az akkori kereszténység nagyobbik fele, illetve többsége - a 7. század végén szinte egy nemzedék alatt vált mohamedánná, az a felszín alatt forrongó elégedetlenség kifejezése volt. Hogy Bizáncnak - amely földrajzi és kulturális értelem-ben a nyugat "keleti fele" volt, és amelynek területére a keresztény kelet zsugorodott - meg kellett küzdenie a képrombolókkal, és végül a keleti állás-pont mérsékeltebb változatát tette magáévá, az a szakadás végleges elmélyülését tükrözte.'