Épülettervek/Lakóépület

Dunyha-színterv - az RB-Stúdió megosztott első díjas munkája

2013.11.28. 10:28

2013 tavaszán a Szentendrei Önkormányzat pályázatot írt ki a Püspökmajori lakótelepen található Felhévíz és Károly utcai paneles technológiával épült társasházak homlokzatszínezési terveire. Bemutatjuk Repcsényi Judit és Balázs Attila (RB Stúdió) megosztott első díjas tervét.

A pályázat célja, hogy egyedi, a szentendreiséget hangsúlyozó megoldások szülessenek a felújítás során. A pályázat során mindössze öt pályamű érkezett, amiből kettőt ítélt a zsűri díjazásra alkalmasnak, köztük a mi tervünket. A kevés jelentkező miatt sor került egy második, meghívásos fordulóra is, ahol a két díjazott csapat mellé még két helyi építésziroda is meghívást kapott.
Irodánk a második forduló során megosztott első díjban részesült, így
lehetőséget kaptunk a Károly utcai társasházak kiviteli, homlokzatszínezési
terveinek az elkészítésére. A projekt megvalósulása 2014 tavaszán várható.

Gondolatok a szentendreiség kapcsán

szentendreiség a lakógép-kézműves ház összefüggésében

Szentendre hagyományai a kézművességen alapulnak. Korunk ipari termelése és a kézműves hagyományok közt mély szakadék húzódik. Az ipari termelés lakótelepei, lakógépei nehezen értelmezhetőek a kézművesség szemszögéből, így a lakótelep humanizálása és a város hagyományai közt is nehéz közvetlen kapcsolatokat keresni.

Kézműves hagyományok alapján az ipari lakótelepek nem humanizálhatóak, miként a kézműves házak sem építhetőek fel ipari módszerekkel. A kézműves megoldások egy az egyben való használata a lakótelepek átalakításánál, költséges és megvalósíthatatlan feladat. A szentendreiség értelmezése a lakótelepek humanizálása kapcsán, így árnyaltan, a kézműves megoldások ipari szemszögből való újraértelmezésével valósítható meg.

ipari termék-kézműves termék kapcsolata, újraértelmezése

Korunk már közel száz éve az iparosított termelésről szól. Az iparosított termelés az ipar számára optimalizált termékeket állít elő. Ez befolyásolja az ipari formatervezés színeit és a formáit is, emiatt jellemzőek a tiszta színek, egyszerű formák. A múlt század elején kifejlődött ipari formatervezés nagyszerű új tárgykultúrát teremtett, de a régi és az új közti kapcsolatok mindig érzékeny és egyedi megoldásokat kívánnak.

A kézműves ipar ezzel szemben mindig összetett színeket és összetett formákat használ. A kő, a tégla, a vakolat soha nem egy színt tartalmaz, hanem apró pontok, foltok, árnyalatok sokaságából állnak elő a kézműves ipar által előállított színek és anyagok. Az összetettség miatt a kézműipari színeket, és formákat közelebbinek, természetesebbnek érezzük.

A kézműves hagyományokat és az ipari termelés közti kapcsolatot a mozaik-szerű megoldásokkal próbáljuk újraértelmezni. Tervünkben a házgyári épületek ablakait vastag, kortárs ízű ablakkeretekkel láttuk el, mozaik-szerű elrendezésben. A keretek színeknek a változtatásával, és az arányok módosításával minden épület egy domináns színt kap a fehér alapszín mellé. Közelről nézve a mozaik-szerű elrendezésű ablakkeretek és a különböző színek egyediséget kölcsönöznek, megfelelő távolságból gazdagabb, jellemzőbb az összetettség és a gazdag árnyalatok.

szentendrei színek, hangulatok

A színezési terv szándéka, hogy a Szentendrei belváros gazdag színvilágát, a lakótelepen visszatükrözzük. A belvárosi házak színvilágában az erős, telt színek dominálnak. Szentendre színei gazdagabbak a hazai városok színeinél. A gazdagság a város sokszínű kulturális és etnikai hagyományaiban keresendő. A kék, a sötétvörös, a narancs árnyalatait a délszláv hagyományok hordozói. A város szegényebb külső területein az alapszín a fehér, csak a kiegészítők színesek, itta azonban megtaláljuk a zöld és a kék több árnyalatát, sőt a mályvát is.

Építészeti megoldások

A színezési terv a házgyári épületek két eltérő homlokzatainak külön felületekként való kezelésén alapszik. A lakótelepi épületek déli oldalán a homlokzatot konzolos erkélyelemek gazdagítják, amik alapvetően eltérnek az északi oldal egyszerűbb ablakosztásától, és a bütüfalak nyílás nélküli felületeitől. A színezési javaslat a házak adottságain nem akar változtatni, a cél az adottságokban rejlő lehetőségek kiaknázása.

A déli oldal erkélylemezit javaslatunkban véletlenszerű elrendezésben színeztük. Az északi oldal ablakosztásait, szintén véletlenszerű elrendezésben kortárs hatású ablakkeretekkel gazdagítottuk, amivel az északi oldal monotonitását próbáltuk oldani. A végfalakra a házakhoz kapcsolódó információkat helyeztük el nagyméretű feliratok formájában, úgy mint utcanév és házszám. A lépcsőházak eltérő színezést kaptak, a jó megkülönböztetést okán, és nagy méretű házszámokat, amik azonosítják az egyébként kissé bonyolult házszámozást.

A használt színek esetében a tört fehéret alapszínként kezeltük, a házak lábazata és tetőfelépítményei egységes sötétszürke színűek. A hat ház elhelyezkedés szerint két csoportra oszlik. Ennek megfelelően a két tömbön különböző színskálákat alkalmaztunk. Minden házon a fehér mellé társul egy domináns szín, ami meghatározza a mozaikszerű színezés karakterét. Mindenen ház színezésén a domináns szín és közeli társai a meghatározóak.
A Felhévíz utcai tömbben a három alapszín házanként a világoskék, a bordó és a sárga. A három alapszínhez két kiegészítő szín járul, a sötétkék és a narancs.
A Károly utca tömbben a három domináns szín a narancs, a mályva és a világoszöld, a kiegészítő színek a sötétzöld, és a bordó.

Műszaki megoldások

A választott színezési terv az általánosan alkalmazott építőipari eljárásokkal elkészíthető, egyedi megoldások alkalmazására nincs szükség. A homlokzati hőszigetelést a hőhídhatások miatt a lábazat (földszint) felső szegélyére rávezettük. Szintén a hőhídak kiküszöbölésére az erkélyelemeket is javasoljuk hőszigetelni. Az északi oldal ablakkereteit és a bütü oldal sávozásait síkban javasoljuk tartani, mivel homlokzati síkból kiugró építészeti elemek esetén a bádogozás megkerülhetetlen, ami költségesebbé és bonyolultabbá teszi a lakótelepi épületek homlokzatainak a felújítását.

Repcsényi Judit, Balázs Attila
RB-Stúdió Bt.