Épülettervek/Középület

Egy gyűrű mind felett - Debreceni Nemzetközi Iskola

2017.06.14. 13:20

Egy közösség, egy egység, egy gesztus. Egy több generációt összefogó multifunkcionális épület, mely teret ad a felfedezésekre elszánt, egymást támogató közösségeknek. Kállay Ferenc, Biró Béla, Fodor Dániel és Nagy Béla koncepciójában a mindent összekötő és áramoltató centrális tér kap főszerepet. 

"Semmi nem megy úgy, ahogy kellene, száz, ezer, tízezer vágyunk, reménykedésünk dugába dől: de az az egy, legfeljebb két legeslegfontosabb dolog, ami nélkül nem lenne élete az embernek, az végül mégis sikerül.
Csak úgy mellékesen, természetesen."

Ottlik Géza: Iskola a határon (részlet)


Gondolatok a Debreceni Nemzetközi Iskola tervpályázathoz

koncepció

A Pallagra kiírt tervpályázat üzenete egyértelmű volt. Egy olyan, több generációt összefogó multifunkcionális épületet alkotni, melyben a fiatalok tanáraikkal együtt, egymást segítve egy olyan intelligens, felfedező, nyitott, másokkal törődő közösséget hoznak létre, akik motiváltak a saját és környezetük sikerességének elérésében.

Egy közösség, egy egység, egy gesztus. Egy olyan sejt, mely minden, az élethez szükséges, a fenti célokat kitűző és megvalósító, azt alakító tényezőt egy mozdulatba sűrít, képes azt önmagában megoldani zárt rendszert alkotva. Az egyes korcsoportoknak egyszerre kell tudniuk önállóan és más korosztállyal közösségben is működni. Egyszerre együtt és külön is.





Célunk egy olyan kéthéjú, centrális tér megalkotása volt, ahol a külső rétegben az egyes funkciók egymásból fejlődve, sorolva kapnak helyet, melyeket összeköt egy áramló, önmagába visszaforduló közösségi tér, integrálva, összemosva a közösségi terekkel. A belső mag maga a nyitott agora, melyben minden korcsoportnak megvan a privát tere, de nincsennek éles határok a korosztályok, helykijelölések között. A gyűrű kijelöli az épület fizikai határát, egyben a funkcionális határokat is, minden épületen belül történik. Az épület formálása, belsőtér struktúrája egy olyan spontán végbemenő, felfedezésre, megismerésre ösztönző folyamatot generál, mely hatására a terek áramlásából, a kontinuitásból, végtelenítésből adódóan egynemű, egységes lehet azok felhasználása, használati minősége. (entrópia)

A két héj között kifeszülő, határfelületet jelentő, transzparens üvegfal hártya kettős célt szolgál. Egyszerre biztosítja az átlátást, non verbális kapcsolattartást, tájékozódást a közösségi terek között, illetve a funkcionális "kapcsolatkeresésen" túl vizuális élményt jelent a belső park, zöldfelületek látványa, a külső és belső terek egymásba érése, aktív kapcsolata. Kint és bent, lent és fent együtt él, nincsennek korlátok, dedikált fizikai határok.



téralakítás, belső

A tervezett épület a Pallagi út felől, a Bánat utcával párhuzamos utcáról közelíthető meg, megkímélve az időszakos nagyszámú gépkocsi közlekedéstől a Manninger Gusztáv utca lakosait. A gépkocsi parkolók és a "drop off-pick up" zóna is ennek megfelelően lett kialakítva a telekhatárok mentén, több ponton a bejáratok közelében. Az épület kívülről is megközelíthető (aulatér, óvodások és a gazdasági részleg), de az alapvető bejárást, az épület feltárását, az iskolások mindennapi közlekedését a terepszintről elemelkedő, kapuszerűen átívelő épülettömeg jelöli ki.

Az óvoda és az általános iskola alsó tagozatának (primary years program) bejárata található a hídhoz legközelebb. Az óvoda csoportszobái a bal oldalon sorakoznak, mellettük kap helyet a kicsik multifunkcionális terme, mely alkalmas étkeztetésre, sportolásra, kisebb önálló rendezvények lebonyolítására.
A közös bejárat jobb oldalán játékosan felfűzve a tanulóterek sorakoznak. A tantermeket és a laborokat az áramló, közösségi zsibongó fogja össze. Egyszerre közlekedő, tanulótér, találkozási hely, fórum.

Tovább haladva az épület kiteresedik, a legnagyobb keresztmetszetű részében kapott helyet az étkezde a hozzá kapcsolódó vizes blokkal, lépcsőházzal, illetve a tornaterem földszinti kontúrja, mely arénaszerű besüllyesztésével izgalmas fókuszpontja ennek a központi térnek, egyben a kétszintes épület kubusba úgy integrálódik, hogy nem igényel kiemelést. Az étkezőhöz tartozó konyha és előkészítők, mosogatók a pincébe kerültek, hogy a funkcionális igények miatt szükséges faltestek ne bontsák meg a terek vizuális kapcsolatát, a reprezentatív közösségi terek viszonyát. A tornaterem süllyesztéséből adódóan szintén a pincében helyeztük el a sportolást kiszolgáló öltözőblokkokat (tanári és diák, külsős), szertárakat, kondícionáló termet. Ugyanide pozícionálódnak az üzemeltetéshez, karbantartáshoz szükséges előírt tevékenységek, gépészeti tér, hulladéktarolók, elektromos helyiségek. A könnyebb, külső megközelíthetőség, gazdasági feltöltés miatt ez a szint egy külső rámpán keresztül az épület hátuljánál is elérhető a gazdasági udvaron keresztül. A pince tornatermi része mindkét oldalon elérhető a földszinti aulatérből induló lépcsőkről.





A centrális elrendezésű gyűrű földszinti részén a tornateremnél továbbhaladva jutunk el az ún. IBDP (Diploma program) hallgatókhoz, nekik külön vizsgázásra alkalmas tanterem, labor és előkészítő lett betervezve. Továbbsorolva a tantermeket a Pre–DP évfolyam egy részének szakoktatói kaptak helyet, melyet a földszinti részen a másik ellenőrző – portaszolgálat zár le, mely nemcsak az ide érkező tanulók beengedéséért felel, de a nagy alapterületű könyvtárat és zenetermeket is felügyeli. A képzőművészeti és egyéb művészeti termek sorolása után az épület kötött funkciójú része összeér a zsibongó térrel egy olyan auditóriumban, ami alkalmas nagylétszámú hallgatóság befogadására előadások idején, de más alkalmakkor a közösségi térhez tartozik, kiszolgálva a könyvtár olvasórészét, a zsibongóteret.

Az ívgyűrű utolsó szakasza egy fedett–nyitott térben ér véget, melyet egyaránt elérnek a könyvtárat használók és az óvodások rossz idő esetén. A kapu megemelést az auditórium lépcsőzése és a fedett–nyitott tér "játszótere" is használja. Az emeleti részen kapott helyet az óvoda és az általános iskola vezetőinek, gazdasági részlegnek a saját zárt és nyitott irodarészei, az általános iskola alsó és felső tagozatának további szaktantermei a hozzá kapcsolódó laborokkal, szertárakkal, vizesblokkal. Az épület központi részében, jól megközelíthető helyen található az épületvezető és felső tagozatos iskolaigazgató. Az összes zárható termet zsibongó, közösségi közlekedő tér fogja össze, mozgatja. A termekhez tartozó szekrények, tárolófelületek innen érhetőek el, amik egyben tanuló szigetek, bokszok, íróasztalok.


téralakítás, külső


A centrális tér által közrefogott terület egyben az iskola összes külső használati tere, az épület kontúrján kívül a közlekedő útvonalakat leszámítva nem pozícionálódik oda más használati zóna, sportpálya, így megmarad az épület autonómiája és a lakók nyugalma is. Az óvoda közvetlen közelében kap helyet a legkisebbek süllyesztett játszótere. A teraszos kialakításnak köszönhetően a kijelölt játszótér rendelkezik kellő intimitással, könnyen elérhető a csoportszobákból, egyszerűen felügyelhető a gyerekek játéka. A másik süllyesztésben az alsós kisdiákok tudnak mozogni, sportolni, biztosítva számukra a zavartalan, önfeledt, tanuláson kívüli szabadtéri időtöltést.

A park keleti oldalán lesznek a sportpályák. A terület méretéből adódóan elfér egy kézilabda pálya, atlétikai rész és egy tornapark is. A belső öltözőkből két lépcsőfeljárón keresztül könnyen megközelíthetők a sportpályák, lehetőséget teremtve ezzel a folyamatos használatra akár az itt tanulóknak, akár külsős látogatóknak, sportolóknak. A terület déli részén a felső tagozatos szaktantermek elé helyeztük el a tankertet, a színjátszásra alkalmas, teraszos kialakítású anfiteátrumot és a fedett-nyitott tan sátrat.





A belső kertet egy külső ívgyűrű, egy futópálya fogja össze, illetve egy passzívabb, rekreációs használatra alkalmas sétálóút leülőkkel, pihenő részekkel váltakozva zöld és burkolt felületekkel. A teljes belső udvar egyszerre hordozza magában a különböző minőségek használati szuverenitását és a szabad átjárhatóságot, kötetlenséget. A tervezés során törekedtünk arra, hogy a kert és tájépítészeti elemek, tereprendezés, ültetett vegetáció olyan arányban kapjon helyet, ami belakja, otthonosabbá teszi a közrefogott parkot, de ne akadályozza az épület egyik koncepcionális alapvetését: az átláthatóságot. A telek hátsó részében lévő sűrű fás zöldterületet nem érinti az épület telepítése, a megmaradó fák szépen keretezik tömegét. A beépítés során a kiírásban szereplő ötven méteres NATURA 2000. védőzóna szintén aktív zöldfelületet kapna, illetve lehetőség nyílna a későbbi fejlesztések során közpark vagy közösségi sportpályák kialakítására.

tömegalakítás, szerkezet, gépészeti rendszerek

A tervezési terület egy az utóbbi időben rendkívül felkapott, alapvetően családi házas zónában található, ezt a léptéket egyedül a Balásházy János Mezőgazdasági Szakiskola főépülete töri meg. A tervezett iskola komplexum a kiírásnak megfelelő program, a magába foglaló funkciók miatt beépítését tekintve nem tud a villák alapterületéhez igazodni, de a tömegalakításnál arra fókuszáltunk, hogy magasságával, arányaival, a visszafogott homogén fehér felületével, az iskola homlokzati részleteinél megjelenő színezett káváival idomuljon azokhoz.

Szerkezeti rendszerét tekintve egy monolit vasbeton faltartós és kevert pillérvázas épületről beszélünk. A pilléreket úgy pozícionáltuk, hogy igazodjon a közlekedők áramló térszervezéséhez, ne alkosson egy önálló, feszes rasztert, de mégis csillapítsa a nagy fesztávokat. További fontos szempont volt, hogy a visszahúzott födémsíkokkal, áttörésekkel, galériákkal a vertikális térszervezés egybeolvadjon, vizuálisan egybeforrjon. Egyedül a tornateremnél alakul ki olyan fesztáv méret, hogy vasbeton lelógó gerendákat alkalmazunk az épület belsőépítészetéhez és gépészetéhez igazítva.





Költséghatékonyság miatt az épület külső kérge hőszigetelt, dekor vakolat felületkezeléssel, színezett betétekkel. A nagy felületekben megjelenő üvegszerkezetek fix része nullprofilos struktúrált üvegből készül, a nyíló részeken alu tokszerkezettel. Az épület a hatékony, alternatív energiafelhasználás miatt talajszondás hőszivattyús rendszerű, a hűtést és a fűtést is ezzel a rendszerrel oldjuk meg, padló és mennyezet felületi leadásokkal. A nagy tetőfelületet kihasználva, de az esztétikát nem befolyásolva a tornaterem fölötti, legszélesebb szakaszon vízszintes pozíciójú napelemek és napkollektorok méretezetten elhelyezhetők nagyobb mennyiségben.

Az épületre tervezett "kalap" formálása nem öncélú, a felmelegedéssel legjobban terhelt szakaszokon (dél és nyugat) nagyobb konzolos kiüléssel lokalizáljuk, illetve aktívabb, intenzívebb zöldfelülettel természetes úton oldjuk meg az árnyékolást.

jövőkép, lehetőségek

A pályázati kiírás külön kitér a fejlesztési lehetőségek felvázolására, bővítésre. A tervezett épületünk mögötti építési területen lehetőség van egy diákhotel, kollégium kialakítására a hozzá tartozó vendéglátó és rekreációs funkciókkal.
Megközelítésére gyalogosan alkalmas az iskolaépületnek tervezett, közpark melletti sétálóút, gépjárművel a gazdasági udvart tovább építve van lehetőség optimalizálva a kivitelezési költségeket.