Épülettervek/Hallgatói terv

Egyszerűség és gyárthatóság a bútortervezésben - Leaf szék

2008.03.05. 10:48

Lakos Dániel Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjas 2008. évi beszámoló dolgozatát ismertetjük.

Lakos Dániel Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjas 2008. évi beszámoló dolgozata

 

Leaf szék

Az Ösztöndíj keretében megfogalmazott programomban tavaly egy könyvespolc prototípusát készítettem el. Ebben az esetben az egyszerűség és a gyárthatóság közti ellentétet szerkezeti szempontból vizsgáltam. A bútort ipari keretek között is egyszerű volna legyártani – igaz, a polc inkább exkluzív jellegű. Érvényesüléséhez tér kell, nagy tér inkább nagy értékű lakásokban van. A végletekig leegyszerűsödött, mégis működő, ék rendszerű csomópontok így is közvetítik az alapgondolatot: az acélrudak és az MDF lapok úgy kapcsolódnak össze, hogy közben az eredeti, megmunkálás előtti jellegük is megmarad.

A polcot időközben továbbfejlesztettem. Míg a tavalyi változatban az összeszerelés
nehézkes volt, az újabb tervben ez a probléma megoldódott. Érdekes, hogy a bútor karaktere mennyire megváltozott a rúd anyagának cseréje miatt.

Az Ösztöndíj második évében máshonnan közelítettem meg az egyszerűség és a gyárthatóság közötti ellentétet. Mi van akkor, ha a vázolt paradoxont nem szerkezeti, hanem esztétikai síkon értelmezzük? Vizsgálatom tárgya a természetet alkotó majdnem azonos elemek ismétlődésének utánzása egy ipari termék esetében. Békalencsék a tavon, buborékok az ásványvízben, a fa levelei, fűszálak a réten – pont attól szépek, mert sokan vannak és nem teljesen ugyanolyanok.

Az ipari forradalom felszámolta a tárgyak megismételhetetlen jellegét. Mára az egyediséget meg kell fizetni, a kézműves technikából adódó eltérések – hibák – a
termék értékét növelik. Nem találunk két ugyanolyan perzsaszőnyeget, fazekas
árut, régi üvegpalackot vagy tetőcserepet – ezek a tárgyak pont azért szépek, mert a tökéletlenség a természetesség része.


A probléma mást is foglalkoztat, Ekler Dezső például az Alessi cégnek tervezett, organikus motívumú kávéskészletéről így beszél:
„Az alapgondolata az, hogy meg lehet-e csinálni azt, hogy két csésze ne legyen egyforma, vagyis hogy ne ismétlődjenek a csészék. Elsőre semmi köze nem volt a virágokhoz ennek az ötletnek. Az alapgondolatból kiindulva azonban elég hamar kiderült, hogy erre az elvre a virágok a legnyilvánvalóbban alkalmasak, hiszen ugyanazt a forma problémát a végtelen változatosságig tudják ismételni… ...No elkezdtem tehát nagyon alaposan virágokkal foglalkozni, tanulmányokat készítettem, melyik virág milyen… …Végül is 12 sztárvirágot dolgoztam ki, pipacsot, liliomot, kaliforniai pipacsot, tavirózsát, boglárkát, nárciszt, harangvirágot, magnóliát, rózsát…
…Mindegyiknek van hat kinyílási változata, a végleges tervben tehát összesen 72 pohár szerepel.”
(Építészfórum, Abonyi Anita interjúja 2007)

A régi kézműves technikák ipari áttétele, felidézése – nem hamisítása – is sokakat
foglalkoztat napjaink formatervezésében. Marcel Wanders a csipketerítők mívességét és könnyedségét szerkezetileg is új kontextusba helyezve (a bútorok kompozit anyaga valódi csipkéből és műgyantából áll) alkotott új bútorcsaládot.

Ross Lovegrove organikusan formált, illetve organikus motívumokkal rendelkező bútorokat tervez – például az új, Supernatural sorozatában is.

 

 


Tervemben választ keresek arra, hogyan lehet modern ipari technológiával olyan terméket gyártani, amely hatásában az ősi kézműves technikával előállított tárgyak egyediségét, megismételhetetlen jellegét idézi. A Leaf névre keresztelt szék nagy tömegben, ebédlőkben, dísztermekben használható, rakásolható, csővázas szék.
Ebben a műfajban a legismertebb és legnagyobb mennyiségben gyártott szék
klasszikust Arne Jacobsen alkotta meg az ötvenes években.

Bútorom támlájának kontúrját úgy torzítottam el, hogy a kör alakú, szimmetrikus alapforma enyhén tojásdad lett. Ezt a torz formát tükröztem, így jött létre háromféle szék. A székek profilja mindhárom változatban azonos, csak a támlák körvonala tér el egymástól, ezért a kényelmi szempontokat az aszimmetria nem befolyásolja.

 

 

Mivel a torzítás kismértékű, ezért nem is nagyon feltűnő és a mértéke sem egyértelmű. Nagy tömegben nem érzékelhető, hogy pontosan hányféle széktípust alkalmazok, inkább úgy tűnik, mintha egy kicsit mindegyik különbözne egymástól, így jön létre a kívánt organikus hatás.

A szék támlája organikus motívummal, a levél fonákját megidéző módon csatlakozik a csővázas szerkezethez. Ebben az évben a formálás koncepcionális részével foglalkoztam. Az ösztöndíj következő évében vállalom, hogy ezt a részletet, valamint a többi formai megoldást is kidolgozom. Tervezem továbbá a prototípus legyártását is.

 

 

Székem ipari keretek között is könnyen kivitelezhető módon, egyszerű eszközökkel hozza vissza a különbözőségben rejlő szépségét.

Lakos Dániel építész tervezőművész
II. éves ösztöndíjas