A templom befejezését kritizálók szerint a Sagrada Familia alig fog emlékeztetni Gaudì eredeti elképzelésére.
Antoni Gaudì 1926-ban halt meg, miután Barcelonában elütötte egy villamos. Befejezetlenül maradt mesterműve, a Barcelona jelképeként is ismert Sagrada Familia székesegyház terveit lényegében magával vitte a sírba. Halála után számos építész foglalkozott az egyedülálló templom folytatásának megtervezésével – nem volt könnyű dolguk, hisz Gaudì nem a megszokott módon tervezett: nem ragaszkodott eredeti elképzeléseihez, hanem az építkezésen tett látogatásai alapján tervei folyamatosan változtak. Nem beszélve arról, hogy a spanyol polgárháború idején az eredeti tervvázlatokat az anarchisták nagymértékben megrongálták.
Manuel Borja-Villel, a madridi Reina Sofia Múzeum igazgatója áll annak a száz barcelonai művészből és építészből álló csoportnak az élén, amely tiltakozásul nyilatkozatot adott ki Gaudì szellemiségének megcsúfolása ellen. Állításuk szerint a templom befejezésén dolgozók nem követik Gaudì elképzeléseit, hanem ehelyett saját ötleteiket építik be a templomba.
"Égbekiáltó az a középszerűség, amelyet a templomon dolgozó technikusok és ingatlanfejlesztők idejétmúlt paternalista szemlélete tükröz. Az eredeti művet háttérbe szorítva Gaudìt használják fel arra, hogy az épülettel saját maguknak állítsanak emléket,” szól a nyilatkozat. Borja-Villel szerint az építkezésnek nem sok köze van Gaudìhoz, sokkal inkább egy propagandacélra felhasználható turistalátványosság készül.
Évente több millió turista látogat el a bizarr szerkezethez, amelyet a tervek szerint legkésőbb 20 éven belül befejeznek. Az építészek Gaudì eredeti terveinek rekonstruált változatai és azok modern adaptációja alapján próbálnak haladni az építkezéssel. A templom mérete ma már háromszorosa annak, amit Gaudì halála előtt utoljára láthatott. Az építők egyik legnagyobb kihívása a 170 méteres kupola és a lebegő lépcsősor. További aggodalomra ad okot, hogy a templom alapjaitól néhány méterre fut majd a Madridot Barcelonával összekötő gyorsvasút tervezett nyomvonala, amely akár meg is rongálhatja a szerkezetet.
Graham Keeley cikke a The Guardian 2008. augusztus 14-i számában jelent meg,
szemlézte Plótár Fatime