Világunkban rengeteg olyan probléma áll fenn, amelyek megoldásában az építésztársadalomnak fontos szerepe lehetne. Ezeket a fennálló problémákat tekinti képletesen a 2016-os Velencei Építészeti Biennále „frontoknak”, melyeken többek között az építészeknek kell megküzdenie és megoldást ajánlania a viszontagságok megszüntetésére.
A Biennále jelenleg fennálló gazdasági, társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet és mutatott be ezekre vonatkozó építészeti megoldásokat. A lakásválság, a bevándorlás, a környezetszennyezés számunkra is tapasztalható, nemcsak nemzeti vagy Európa-szintű, hanem világviszonylatban is létező problémák - azonban sokszor ezek a frontok olyan távoli országokba tolódnak ki, hogy az ott lévő körülményekről csak kevés tudomásunk van. Jellemzően ezek mélyszegénységben lévő területek, ahová nem érnek el a tervezett társadalmi infrastrukturális fejlesztések. Ilyenek például Dél-Amerika és Afrika egyes részei is. Ezek a térségek csak nagyon ritkán kapnak külső segítséget, és ha el is jut odáig a szakértői beavatkozás, annak sokszor a negatív vonzatai dominálnak inkább.
A teljesség igénye nélkül számos feladat lenne ezeken a területeken, mint például a szegénység leküzdése, valamint a környezet és a kultúra megőrzése és védelme. A perui kiállítás ennek a problémának a helyi szintű leküzdésére mutatott be példát egy moduláris építészeti megoldást állítva fókuszba, amely alkalmazkodik a helyi körülményekhez és igényekhez, és célja a tanítási körülmények javítása. Bár úgy tűnhet, hogy a kiállított projekt közvetlenül csak egy problémát old meg, az oktatás fejlesztése az egyéb társadalmi és gazdasági problémák megoldását is magával hozhatja. Amíg a helyiek nem rendelkeznek rálátással világunkra, nem is tudják hangoztatni érdekeiket – ezen az oktatás segíthet változtatni.
Idén Japán mellet Peru kapott különdíjat a nemzeti pavilonok kategóriájában. Talán azért is nyerhette el a díjat, mert a legtöbb pavilonnal ellentétben itt kristálytisztán látszódott a lényegi probléma, és amire olyan építészeti választ mutatott be, mely a homályban tapogatózás helyett konkrét tervet ad. Az amazonasi front közössége most válaszút előtt áll: fejlődésük elkerülhetetlen, amit vagy a nyugati civilizáció mintájára tesznek, vagy megőrzik ősi kultúrájukat és az élővilággal szembeni alázatukat. A változtatások elindításában az első feladatnak az oktatás fejlesztését tekintik. Mivel az iskolák száma csekély, és a már meglévők is rossz állapotban vannak, az építészek feladata a kezdeti lépések meghozása. Az oktatásban elérhető progresszió agymértékben befolyásolhatja a környezeti, társadalmi, és más területre jellemző problémákat.
A Perui pavilon a nagyszabású „Plan Selva” állami program példáját mutatta be, mely úgy küzd a szegénység ellen, hogy közben megőrzi az Amazonasi esőerdő kincseit is. A kezdeményezés célja, hogy az Amazonas vidékén rekonstruáljon és felépítsen száz iskolát, melyek rosszul megközelíthető, közműszolgáltatás nélküli helyen fekszenek. A projekt kiindulási pontja egy párbeszéd létrehozása, a cél pedig egy éghajlatra érzékeny, helyi építőanyagokat használó moduláris építészet létrehozása, aminek elemi idomulnak a környezethez, a közösség létszámához és szükségleteihez, és mindeközben tiszteletben tartja az ősi szemléleteket. Az eredmény nem csak egy épület - magának a megvalósulási folyamatnak is pozitív hozadékai vannak: helyreállítja a lakosság háttérbe szorult méltóságát. Nem csak egy iskola jön létre, hanem egy olyan találkozási pont is, ahol együtt létezhet a nyugati és az amazonasi kultúra. Az akció egyedülállósága abban rejlik, hogy az állam az építészetre támaszkodik egy oktatási program létrehozásában.
A pavilon kialakításának alapkoncepciója egy, a kiállításon végighúzódó szalag volt, amely kijelölt útvonalon vezette a látogatókat. Ez a megoldás nem hagyja, hogy a látogatók elvesszenek az információk között, figyelmüket a közlendő információkra összpontosítja. Egy keskeny folyóson kezdjük utunkat, halk törzsi zene szól, a falat képező szalagon Amazonasi gyerek arcképei jelennek meg – egy másik világba csöppenünk, mintha a dzsungelben lennénk.
A szűk folyosó szalagjai egy térbővületbe vezetnek, közepén a kiállítás installációjával. Perui iskolákból hozott kopott asztalok és székek vannak hóhér hurkokkal felakasztva a mennyezetre, felfedve előttünk a peruban uralkodó nyomort és szegénységet. A kiállítási installáció függesztettsége – a felakasztott ütott-kopott székek, az alapkoncepciót hordozó függesztett szalag, a plafonra függesztett állványzatok – egyféle bizonytalanságot sugall, talán az Amazonas bizonytalan jövőjével kíván párhuzamot vonni. Mintha az iskolabútorok hurkokkal való „akasztása” is az elmúlást, az elmaradott oktatási rendszer tarthatatlanságát jelképezné.
A finoman tovább hullámzó szalag egy másik helyiségbe vezet minket, itt tárul elénk a megoldás, a „Plan Selva”. Makettek, koncepcióábrák, magyarázó szövegek prezentálják a tervet. Belelátást kaphattunk a gazdasági és társadalmi feltételektől kezdve a szerkezeti kialakításon át egészen a kivitelezési folyamatokig.
A terv négy épülettípusból áll: két kisebb léptékűből, amelyek mosdóként, konyhaként használhatóak, valamint két nagyobb méretűből, amik a könyvtáraknak, tantermeknek, étkezőknek adhatnak helyet. Ezen elemek hidakkal való összekapcsolásával hozható létre a közösség létszámához és igényeihez leginkább alkalmazkodó épületegyüttes. Az különböző épülettípusoknál az alapelvek ugyanazok:
A nehéz megközelíthetőséget figyelembe véve, az épület helikopterekkel is szállítható elemekből épül fel. A legnagyobb épülettípus is 130 nap alatt megépíthető.
Kálvin Tamás, Kis Máté