Programok

Erektív fantazmagóriák

2007.07.17. 09:28

Pauer Gyula kiállítása 2007. július 18-án nyílik meg az N&n galériában.

Pauer Gyula kiállítása 2007. július 18-án (szerdán) 18 órakor nyílik az N&n galériában (1065 Budapest, Hajós utca 39.)
a kiállítást megnyitja: Karafiáth Orsolya költő
 
 
A cím arra utal, hogy a közel száz rajz a saját elképzelésem szerint modellek alkalmazása nélkül, a fantáziámból ered. A rajzolás által, erekciós izgalmi állapotba kerültem. Minden rajz annyi ideig készült, amíg ez az állapot fennállt. Remélhetően, aki megtekinti a képeket, hasonlókat él majd át.

Az eredeti rajzok nagy részét az idő megviselte. Ezek kifejezetten azzal a szándékkal készültek, hogy festményekké váljanak. A rajzok és festmények szemmel láthatóan gátlástalanok, szándékosan nélkülöznek minden szemérmességet.

"A radikális kifejezést, amikor a festészetre vonatkozólag használjuk, úgy kell érteni, hogy az a gyökérre, a forrásra, az eredendőre, a lényegesre utal… a festészet lényegével foglalkozik és nem a kulturális értelmével vagy a vele létrehozott alkotás szociológiai körülményeivel… a radikális festészetet a festészet más fajtájától azok a kérdések különböztetik meg, amelyeket a maga alkotásával vet fel, és megkülönbözteti az, ahogyan a nézőt az élményében részesíti. Az ilyen kutatás inkább a festészet élményével kapcsolatos lényegi kérdésekre, mintsem a művészet kulturális dimenziójára irányul… a hagyomány az volt, hogy a néző passzív szemlélője annak a képnek, amely valamit elbeszél, mégpedig olyan térben, amely nem tartozik a létező világhoz. A néző feladata az volt, hogy szociológiai vagy esztétikai kritériumok szerint ítélje meg rakományának gyümölcseit. a radikális festmény mint konkrét tárgy létezik a való világban… a néző aktív módon be van vonva a dolog körülményeinek a megtapasztalásába.

A festmény bemutatása élményében kel életre. a radikális festészetben egy kép a lehető legkevesebb információt és a lehető legtöbb értéket nyújtja… a festmény ellenszegül a magyarázatnak… a néző dönthet úgy, hogy kedve szerint használja a festményt… minthogy a radikális festészetnek saját állítása szerint az értelme az élményében rejlik, a tartalma többé nem választható el a tárgy materiális megtestesülésétől. a festmény élményéhez valóságos anyagának élményén belül vezet az út… a radikális festészet a festmény és hordozója közötti belső strukturális kapcsolat tudatára épít. a hordozó strukturáját tekintve olyan tárgy, amelynek sajátos rendeltetése az lenne, hogy fessenek rá. mind a festmény, mind pedig a hordozó anyagainak fizikai logikája mutatkozik meg az élményben. A képet a radikális festészetben az anyagának a festett színnek a lényege határozza meg. a festészet gyökér-forrása valamilyen szín-kép."
(Joseph Marioni - Günter Umberg: A kartuson kívül. a néző kérdése a radikális festészetben, fordította: Klimóné Pohárnok Ágnes, Balkon2007/5)
 

Az itt látható képeim gyökér-forrása a meztelen emberi test. az a test, ami nem csupán erotikus képzeteinket ragadja meg, hanem sajátos életmechanizmusával a teljes világ egységeit hordozza magán, magában és vetíti ki az őt figyelő szemek felé. A provokáció is megjelenik a képeken, de a humort sem nélkülözik. A pszeudo-közszemérem ellen lázad, amely különösen jellemző volt a kommunista rendszer prüdériájára. Ez semmiképpen nem illett bele az én szabad gondolkodásomba. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy rajzoláskor sokkal inkább dominált a korlátlan fantáziám, mint a gyakorlati tapasztalatom.
Ezek a képek szándékosan provokatívak.

Eredetileg nem szándékoztam a rajzaimat nagyközönség elé tárni, de a bemutatásukhoz a kor szellemisége is hozzásegített. Örömmel fogadtam Nagy Bálint felkérését és megragadom az alkalmat, hogy többségüket az N&n galériában bemutassam.

Izgalommal várom a hatást.