8. Budapesti Építészeti Filmnapok – Toldi mozi 2016. Március 3-6.
Ismét itt az alkalom, hogy építészeti szemmel körülnézzünk a világban, hogy más kultúrák és más országok építészeti értékeire, tapasztalataira és melléfogásaira fordítsuk figyelmünket, hogy a meglepetéstől a döbbenetig végigjárjuk az érzelmeink skáláját, hogy tágra nyílt szemekkel meredjünk a mozivászonra.
A Filmnapok idei mottója: “Nincs menekvés az építészet elől!” Így a fesztivál szervezői ebben az évben azt a nemes célt tűzték ki, hogy minél tágabb nézőpontot adjanak számunkra a tájékozódásra a gyorsan változó épített környezetben, és ennek életünkre gyakorolt hatásában. Térbeli és időbeli folyamatokat, emberi és szakmai tapasztalatokat ismerhetünk meg azért, hogy a sebes következményekre fel tudjunk készülni. Remélve, hogy mások példájából tanulunk és időben levonjuk a magunk számára releváns tanulságokat, saját működő modellt tudunk kialakítani Budapest és a városi élet elkerülhetetlen átformálódására és a városban való életben maradásra.
A fő tematika ennek megfelelően, a város és a városi élet változását járja körül kicsiben és nagyban, rövidfilmekben és nagyobb lélegzetű, egész estés dokumentumfilmekben. Láthatunk többek között építészportrékat, sikeres építészeti felújítást vagy korszerűsítést végigkövető dokumentációt, tőlünk távoli különleges helyeket, kis építészeti projekteket, óriás-beruházásokat és azok környezeti hatását vizsgáló filmeket. Találhatunk magunknak építészeti utópiákat boncolgató felvételeket, az építészet és a politika kapcsolatát bemutató alkotásokat, valamint idén speciális rálátást ígér néhány olyan ritka film is, melyek forgatási ideje több mint tíz évig tartott.
A teljes repertoáron 30 film szerepel, amelyeket tematikus blokkokba rendeztek nekünk, így ki-ki a saját érdeklődése vagy éppen szakterülete mentén könnyedén tájékozódhat és válogathat a blokkból, vagy akár igénybe veheti az Urbanista bérletet is, amelyet “a vájt fülű szakavatottaknak, és zöldfülű építészeti filmrajongóknak egyaránt” ajánlanak a szervezők.
A 8. Budapesti Építészeti Filmnapok „A Megalománia művészete” blokk, A kínai polgármester (Zhou Hao, 2015) című filmmel nyitott. A nincs menekvés az építészet elől sokatmondó felütéseként a közönség megismerkedhetett a nagy múltú Datong városával és annak nagy reményű polgármesterével, Mr. Geng Tanbo-val. A film a polgármestert kísérve, az utóbbi öt évben zajló városátalakítási folyamatot követi végig. Datongból – amely az egyik legszennyezettebb kínai város – a polgármester úr a lakosság egyharmadának elköltöztetése árán, művészeti, kulturális és turistaközpontot kíván varázsolni. Mr. Geng elmeséli nekünk, hogy gyermekkorában mennyire szerette a császári dinasztiák történetét olvasni és Datong átformálásával ő maga hogyan teremt több száz éves jövőt és maradandó értéket ebben a városban. Első projektje, a régi városfal újjáépítése – melynek egy része olyan helyen fut, ahol soha nem volt fal – már el is készült. A "pénz nem számít", hangzik el a filmben és az sem számít, hogy a kilakoltatott emberek életminősége milyen lesz a nekik szánt újépítésű bérlakásokban.
Nem állom meg leírni, hogy 2004-ben jártam Datongban, ahová a környéken található műemlékek (Xuankong Temple, Yungang Grottoes) és Datong “császári várossága” miatt látogattunk el. Már akkor sem volt könnyű megtalálni azt a pár utcányi óvárost, ahol a nagy múlt még átderengett és ahol meglepetésünkre, a helybéli szállásadóink sírva kérték, hogy írjuk alá a kérelmüket arról, hogy kíméljék meg a több száz éves házaikat a lebontástól és őket a kilakoltatástól.
Ismét egy megszállott politikus, aki nagy ívű vízióinak megvalósítása közben nem veszi észre, hogy lerombolja saját kultúrájának értékeit – a felvázolt szituáció egyes elemei a világ más pontjain is érvényesek.
Visszatérve a filmhez, meglehetősen objektív eseménykövetést láthatunk, kulcsmondatokkal és némi humorral fűszerezve, amelyből kettőt kiemelnék. Az egyik kilakoltatásra ítélt család ahhoz, hogy érvényesítse törvénybe foglalt jogait, minden lehetőséget próbált megragadni: megjárták a bíróságok szintjeit, több intézményhez is elmentek, de hasztalan. Mindezek után az anya megkérdezi: "Mit tanítsak a fiaimnak? Hogyan bízzanak a törvényes igazságszolgáltatásban és a kormányban? Utána mondjam azt, hogy az egészet adják fel?"
Pár perccel később a már felújított „ősi” városban kísérjük a polgármestert, aki a sétáló kínai látogatók között felfigyel egy tai chi gyakorlatokat végző amerikai turistacsoportra. Kíváncsian odalép a gyakorlókhoz és megkérdezi:
- Ti honnan jöttetek?
- Amerikaiak vagyunk. És ti kínaiak vagytok?
- Igen.
Majd kölcsönös érdektelenségben, mindenki visszatér szorgos tevékenységéhez.
A film zárásaként megtudjuk, hogy 2015-ben Geng polgármestert publikus indok nélkül, egyik napról a másikra leváltották pozíciójáról. Azóta Datongban új polgármester irányít, akinek más elképzelései vannak, így az átalakítási projekt a munka felénél leállt, és azóta is áll. Azonban Geng új reményekkel és ugyanazzal a lendülettel egy másik város jövőjének építésén munkálkodik.
A nyitó film után DJ XF Finta Sándor és Kiss Ákos VJ, egy stílusos Chinese New Year After bulival indította a fesztivált.
Filmes utazásunkat Kínában kezdtük, de előttünk áll még Anglia, Dánia, Görögország, Japán és számos más régió építészete, amelyekkel a fesztivál során találkozhatunk. A felütés megvolt, most már jöhetnek a jó példák, a kortárs építészet apraja-nagyja és a feltörekvő új generáció képviselői.
A filmvetítések utáni beszélgetések résztvevői építészek, építészirodák, urbanisták és hozzáértők lesznek, illetve – a szervezők munkáját dicsérendő – találkozhatunk a filmek alkotóival is. A Budapesti Építészeti Filmnapok azonban nem csak a filmekről szól, KÉK szervezésében az érdeklődők további programokon is részt vehetnek, így lesz városi séta Pest belvárosában, kortárs japán építészeket bemutató rövidfilmeket és kiállítást láthatunk a KÉK galériájában és szórakozhatunk az esti bulikon a Toldiban.
Sárosi Anita