Az épület tervezésekor maguk az építészek kezdeményezték a BIM használatát, amihez a SIDE – Studio for Information Design csapatától kértek segítséget, akik a kollaboráció menedzseléséért voltak felelősek. Ők a stratégiaformáláson, a BIM technológia bemutatásán és oktatásán, a folyamat koordinálásán túl az informatikai infrastruktúra kihívásainak megoldásáról is gondoskodtak. Az egyre növekvő adatmennyiség továbbításához, a gördülékeny csapatmunkához izmos internetelérésre, megfelelő kapacitású szerverekre és adatbiztonságra van szükség – egy építésziroda önmagában nem biztos, hogy rendelkezik az ehhez szükséges ismeretekkel.
A műhelyektől kezdve a helikopter leszállópályáig a program összes eleme egyetlen függőleges tengelyre fűződik fel - a recepciós pulttól kezdve a rendezvénytereken keresztül az irodaterek hatalmas átriumáig. Logisztikailag kompakt tartalom és a hatékonyság magas szintje - tulajdonképpen a segítségnyújtásra is jellemző értékek - az építészt nyelvre transzformálva jelennek meg az ÖAMTC-központ épületében.
Az ügyfélpultokhoz érve az embernek olyan érzése támad, mintha egy nagy méretű, körben üvegezett pilótafülkében találná magát - letekintve láthatjuk az alsóbb szinten elterülő műhelyt, ahova a szerelők egy rámpán keresztül a javítandó autókat viszik le. Sőt, akár szemtől szemben is találhatjuk magunkat az autónkat, ha épp akkor emelik fel emelővel a szereléshez. A pultok fölött nagyvonalú tér nyílik, mely egy lépcsővel összeköti a fogadóteret a lobbival. Az U3-as metróvonal Erdberg megállója felől gyalog érkező ügyfelek itt közelíthetik meg az épületet, de az ÖAMTC-központ több irányból is bárki számára nyitott.
Az épület minden részlete kommunikál egymással, de emellett a külső környezettel való kapcsolat is ugyanilyen fontos. Ezt a publikus és félpublikus terek biztosítják, mint a rendezvényterem, a konferenciaszobák és a TV stúdió, melyek a bejárati szinten találhatóak. Egy szinttel feljebb kapott helyet a kiemelkedően fontos szereppel bíró, a külvilággal állandó online kapcsolatot tartó call-center hangsúlyosan központosított tere. Ezek a terek egy kétszintes beugró előcsarnok köré csoportosulnak és egyben a hatalmas irodai átrium első szintjét képezik, ahonnan kiindulnak a felfele tartó útvonalak és vizuális kapcsolatok. Ez teszi teljessé a kommunikáció belső áramlását.
Egyedi, kívülről íves, de a homlokzat mögött csillag alakú formája hűen fejezi ki, hogy itt minden a mozgásról és annak különböző módjairól szól, miközben jól demonstrálja a szervezet lendületességét és hatékonyságát is. A feltűnő homlokzati megoldásnak nem pusztán esztétikai funkciója van - zajvédelmet biztosít, és rejtve itt vezetnek az épület menekülési útvonalai is. Mind a formai, mind a tartalmi elemeket illetően az itt működő szervezet koherens építészeti szimbóluma tud lenni - nem csak a cég otthonát jelentni, hanem a vizualitás által üzenetet közvetít: látogatói és használói számára egy erős és megbízható partner érzetét kelti. Emellett maguk a dolgozók és a klubtagok számára is megjeleníti a cég magabiztos identitását, amivel azonosulhatnak. Tökéletesen megszervezett, harmonikus szolgáltatások, melyek interakcióra és kommunikációra adnak lehetőséget – mindez tiszta, nyitott, transzparens formák által megtestesítve, amely terek az ügyfelek és a dolgozók igényeit egyáltalán kielégítik.
Az ÖAMTC-központ már megformálásával szándékosan és jól felismerhetően megkülönbözteti magát a bár változatosan szétszórt, mégis monoton, szokványos tömb és hasáb típusú épületektől, melyek formáját pusztán az üzleti és ipari tartalom, és a funkciók optimalizálása határozza meg. Ezekkel szemben ennél az épületnél a segítségnyújtás és támogatás szociális elemei és a szolgáltatások hálózatos rendszere vannak a fókuszban. Az épület maga is egy jel, a mobilitás, mozgás szimbóluma.
forrás: Pichler & Traupmann Architekten