Az Európai Bizottság és az Europa Nostra ma hozta nyilvánosságra a kulturális Örökség legrangosabb európai díja: az Európai Unió Kulturális Öröksége-díj/Europa Nostra-díj 2015. évi nyerteseinek listáját. Köztük egy hazai projekt, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületének, a Zeneakadémiának a felújítása is helyet kapott.
A 28 díjazott projektet az összesen 29 országból érkezett, civilek és intézmények által benyújtott 263 pályázat közül választották ki a bíráló bizottságok a következő négy terület valamelyikén végzett munka elismeréseként:
- kulturális örökség megőrzés-helyreállítás
- (kulturális örökséggel kapcsolatos) kutatás és digitalizáció,
- a kulturális örökség iránti példamutató, elkötelezett szolgálat, és
- oktatás, képzés és a tudatosság növelése.
Az Európai Kulturális Öröksége Díjátadó ünnepsége június 11-én lesz az Oslói Városházán, Fabian Stang, Osló polgármestere; Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa és Plácido Domingo, operaénekes, az Europa Nostra elnöke védnöksége alatt. Az ünnepségen a nyertesek közül heten vehetik át a Fődíjat, amely 10 000 eurós jutalommal társul, és egyikük pedig megkapja – az Europa Nostra által szervezett online szavazás alapján elnyert – Közönségdíjat.
“A kulturális örökség egyike Európa legnagyobb erősségeinek. Számos kulturális, gazdasági társadalmi és környezeti haszon forrása valamennyiünk számára. Gratulálok a 2015. évi EU Kulturális Öröksége díj / Europa Nostra díj nyerteseinek, akik tökéletesen példázzák azt, amit hozzáértő és elkötelezett európaiak tehetnek az örökségért s egyben a közös európai identitásért, hozzájárulva ezzel az összetartozás érzéséhez. Szükséges, hogy valamennyien továbbra is együtt munkálkodva segítsük hozzá a közösségeket és a polgárokat ahhoz, hogy magukénak érezzék az örökségünket; a mindennapi élet részévé téve s megőrizve azt a jövendő generációk számára" - nyilatkozta Navracsics Tibor, európai biztos.
"Az idei nyertesek erőteljes példáját mutatják az Európa kulturális örökség érdekében végzett innovatív és kreatív munkának. Arról is tanúskodnak, hogy ez az örökség mennyire fontos Európa és a polgárai számára. Bízunk abban, hogy Juncker elnök úr és Navracsics európai biztos úr vezetésével az Európai Unió és az érintett országok kulturális örökségi stratégiája tovább erősödik, és azt széles körben alkalmazni is fogják" - tette hozzá Plácido Domingo.
2015. évi győztesek kulturális örökség megőrzése kategóriában:
Van Buuren Múzeum festői kertje, Brüsszel, BELGIUM
Örmény templom és monostor, Nicosia, CIPRUS
Middleport Kerámia-üzem, Stoke-on-Trent, EGYESÜLT KIRÁLYSÁG
Stonehenge: Táji környezet és látogatóközpont, Wiltshire, EGYESÜLT KIRÁLYSÁG
Boulingrin Központi Vásárcsarnok, Reims, FRANCIAORSZÁG
Antouanikos Kúria, Chios, GÖRÖGORSZÁG
„De Hallen", az egykori villamos-remíz együttese: Média-, Divat-, Kulturális- és Kézműves Központ, Amszterdam, HOLLANDIA
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (Zeneakadémia), Budapest, MAGYARORSZÁG
Kastély, Eidsvoll, NORVÉGIA
A Monte Prama nuragi-szobrai, Szardínia, OLASZORSZÁG
Az Aquileai-i bazilika-együttes ókeresztény mozaikjai, OLASZORSZÁG
Az Añana-i “Só völgy", Baszkföld, SPANYOLORSZÁG
Katedrális,Tarazona, SPANYOLORSZÁG
Szent Giragos örmény templom, Diyarbakir, TÖRÖKORSZÁG
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (Zeneakadémia), Budapest, MAGYARORSZÁG
A Régi Zeneakadémia épületéből 1907-ben költözött át a Liszt Ferenc Zeneakadémia a Korb Flóris és Giergl Kálmán által tervezett, a Király utca és a Liszt Ferenc tér sarkán álló jelenlegi épületébe. Koncert teremmel rendelkező, felsőfokú zenei oktatási és képzési központként működik. Budapest egyik legismertebb szecessziós stílusú épülete. Főhomlokzatának uralkodó eleme a Stróbl Alajos készítette Liszt Ferenc szobor.
A száz évnél is hosszabb használat, s a mai zenei előadások és oktatás magas szintű elvárásainak való megfeleltetése tették szükségessé és sürgetővé a teljes felújítást és műemléki helyreállítást. Az épület nemcsak eredeti fényét veszítette el az idők során, hanem szerkezeti és technikai részek is elavultakká váltak, amelyek már egyáltalán nem feleltek meg a mai normáknak. A koncert terem és más belső terek komoly átalakítást szenvedtek el az 1950-es években. A (mostani felújításkor) a szerkezeti helyreállítások után korszerű technikai, elektromos és légkondicionálási rendszereket építettek be, megtartva a szellőztetés eredeti elveit, a meglévő függőleges nyílásokat és perforációkat. Az archív fényképek elmélyült elemzésével és mindenre kiterjedő helyszíni kutatással tárták fel az építészeti részletek eredeti szépségeit, az alkalmazott anyagokat, textúrákat és színeket, és mindezeket gondosan restaurálták is.
“A Zsűri ezt a projektet a helyreállítások „legjobb gyakorlata" (best practice) kiemelkedő példájának értékelte. Egyáltalán nem volt könnyű ezt megvalósítani: az épület önmagában is különleges példája az európai szecesszió bonyolult stílusának, ráadásul a nagyszerű esztétikai kialakítást innovatív funkcionális megoldásokkal kombinálták. A zenei előadások tekintetében a ma érvényes nemzetközi elvárások összehasonlíthatatlanul magasabbak, mint voltak 1904-ben, viszont a megkívánt új technológiákat a meglévő, értékes történeti periódus adta keretek közé kellett behelyezni. Kimagasló eredményű “Gesamtkunstwerk" (össz-művészeti alkotás) született, amely egyben rendkívül bonyolult technikai megoldásokat tartalmazó épület is, anélkül, hogy e kettő közül bármelyik csorbát szenvedne."
forrás: sajtóközlemény