Az A10 2012. szeptember-októberi számában olvashatunk a Földes László és Balogh Csaba tervezte zsámbéki bölcsőde épületéről, amely a Turi Attila nevéhez fűződő óvoda mellett található. Emiel Lamers írásában kiemeli, hogy a koncepciót alapvetően meghatározta a rendelkezésre álló források szűkössége, így a cél egy alacsony költségvetésű és energiaigényű, „low-tech” épület létrehozása volt (kevesebb, mint 600 eurós - pontosan 172.000 Ft-os - négyzetméterárral). A napos, zöld belső udvar köré szervezett, monostorokat idéző kolonnádos alaprajzi elrendezés letisztult formálással párosul. A bölcsőde karakteres eleme az ipari jellegű, egyedien hullámzó tetőidom, amely a Turányi Gábor tervei alapján elkészült Ziegler ostyasütő üzem épületét idézi. A korlátozott lehetőségek miatt le kellett mondani a hőszivattyúról, valamint az eredetileg tervezett téglaburkolat helyett különböző színű kerámia lapkák kerültek a homlokzatokra – az építészeti koncepciót azonban sikerült teljes egészében megvalósítani. „Az épület játékosan kombinálja és értelmezi újra a környék régi házainak jellegzetes oromzatait” - olvasható a cikkben.
A Ready rovatban ezúttal szinte kizárólag nyugat-európai projektekről olvashatunk. A Portugália északi részében található Guimarães 2012-ben Maribor mellett Európa Kulturális fővárosa, ennek keretében készült el egy új köztér a Pitágoras Studio koncepciója alapján. Az iroda 2010-ben nyerte meg a helyszínen található egykori vásárcsarnok átalakítására és a tér újraértelmezésére kiírt tervpályázatot. Az építészeknek mindössze 1,5 év állt rendelkezésre az egész területre vonatkozó tervek elkészítésére. A város szerepel az UNESCO világörökségi listáján, ezért a beavatkozás alapját a folyamatosság megőrzése és a terület revitalizálása jelentette. A Marques da Silva portugál építész nevéhez fűződő régi vásárcsarnok keleti szárnyát megőrizték - üzleteket és bérelhető műtermeket alakítottak ki benne -, az északi szárnyat teljesen újraépítették az eredeti tömegformálásához igazodva. A nyugati szárny helyén épült fel a réz burkolatú új Művészeti Központ (ennek részlete látható a címlapon), amelyben kreatív laborok, műtermek, kiállítóterek, egy kisebb könyvtár és egy többcélú előadóterem kapott helyet.
A tervezettnél három évvel később, 2012-re készült el a Lipcse központjában álló új egyetemi épület Erick van Egeraat irodájának tervei alapján. Az 1240-ben felszentelt, késő gótikus Egyetemi templomot 1968-ban bontották le, politikai döntésre. 1990 után fellángolt a rekonstrukció körüli vita. A 2004-ben kiírt tervpályázatot Egeraat nyerte meg. A 9.600 m2-es szakrális teret a hálóboltozattal együtt újraépítették, egyházi és egyetemi eseményekhez egyaránt alkalmassá téve. A templomhajó fölé több normál belmagasságú szint épült. A függőleges üvegsávokkal tagolt főhomlokzat és az eredeti épületet megidéző, üvegtetővel fedett tömeg furcsa összhatást kelt. Az egykori templomhoz csatlakozik a főépület (Augusteum) és a Paulinum tömege, vertikális üveg- és kő sávokkal tagolt homlokzatokkal – a textúra a Dózsa György úti ING-székházat idézi, azonban itt minden elem szigorú, katonás rendben áll. A cikk írója, Christian Welzbacher szerint a sokat vitatott beavatkozáshoz hasonló példa a Diener und Diener iroda tervei alapján 2010-re megvalósult berlini Természettudományi Múzeum bővítése.
Új központ épült Osnabrück városában a kereskedelmi célú kávéfőző gépeket forgalmazó Kaffee Partner számára a 3deluxe iroda tervei alapján. A kiváló elhelyezkedésű, egykori katonai területen felépült, kívül-belül egyaránt dinamikus vonalvezetésű tömeg a baszk konyhaművészeti egyetem és kutatóközpont megjelenésére emlékeztet – azonban itt az uralkodó szín a fehér. Az U alakú épületegyüttesben hivatali és logisztikai központ, bemutatóterem és étterem kapott helyet.
A terveket bemutató Start rovatban ezúttal több terület- és városfejlesztési projektről olvashatunk. Az ukrán fővárost átszelő Dnyeper folyó környezetének és szigeteinek megújítására kiírt „Dnieper Pearl” pályázatot az összetett városi problémák innovatív és fenntartható megoldására szakosodott fiatal román iroda, a Wolf House Productions nyerte meg . A csapathoz társult még Gabirel Pascariu építész, urbanista, a Bukaresti Építészeti és Urbanisztikai Egyetem előadója. „The Blue Line” nevet viselő koncepciójuk elsősorban a közlekedésre fókuszál és egy élő vízi utat vizionál a vízpartok és a szigetek között; a városközpont három fő szigetén információs központokkal, homokos partokkal, állatkerttel és ökoturisztikai kirándulóhelyekkel. 23 ország 47 résztvevője közül választották ki a díjazott terveket, amelyek elképzeléseit beépítik Kiev 2025-ig terjedő fejlesztési koncepiójába.
Három híres spanyol építész - José María Ezquiaga, Juan Herreros és Salvador Pérez Arroyo – dolgozik együtt a kulturális, kommunikációs, közlekedési, gazdasági és társadalmi területek szakértőivel a főváros stratégiai koncepciójának kidolgozásán. A „Proyecto Madrid Centro” az első körgyűrűn belüli 50,7 km2-nyi belső terület megújítását célozza. A terv készítői a jogszabályi előírások puszta alkalmazásán túl inkább a város téri, társadalmi, gazdasági és szimbolikus megértésére helyezik a hangsúlyt. A koncepció fő elemét alkotja a tervezett zöldfelületek rendszere, a meglévő közparkokat és kerteket zöldellő utcák és terek láncolatával kötnének össze. A belső tereket szinte teljesen autómentessé tennék, emellett a terv javasolja a főbb középületek történelmi jelentőségének erősítését és a közterek sokféleségre alapozott helyi identitásának megteremtését.
A Section rovat témája ezúttal az üveg sokrétű felhasználása a kortárs építészetben, amelyet többek között a group8 sávjci építésziroda által tervezett genovai irodaépület, a Pringle Richards Sharratt Architects nevéhez fűződő William Morris Gallery bővítése, valamint a Hans Van Heeswijk Architekten antwerpeni Rieteiland House illusztrál. Utóbbi homlokzatát hatalmas üvegtáblák alkotják, amelyek vastagsága mindössze 20 mm, merevségüket a födémek síkjaiban elhelyezett acélszerkezetek biztosítják.
A Franciaországban található Louviers egykori monostora 1990 óta zeneiskolaként működik. Az Opus 5 építésziroda tervei alapján megvalósult bővítés eredményeként a történeti együttes egy hatalmas üvegkubusba rejtett előadóteremmel gazdagodott. Az olaszországi Udine új sportcsarnokát a Studio Zoppini Associati iroda tervezte. Az épülettömeget többszínű, áttetsző - éjjel belülről megvilágított – polikarbonát burkolat borítja, így a bent edzők a természetben érezhetik magukat, a járókelők pedig figyelemmel kísérhetik az épületben zajló eseményeket. A hollandiai Leeuwarden városában található új Központi Jogi Gyűjtemény épületének klímahomlokzatát összesen 1650 db, 45x450 cm-es vertikálisan elrendezett, félkör alaprajzú, hajlított üveglap alkotja, amelyeket a holland Tetterode cég gyártott. A két homlokzati kéreg közötti, természetes szellőzésű légtérben találhatók az árnyékolók és a tisztítójárdák. A jellemzően téglaarchitektúrás házakból álló városközpont átalakulásának első lépcsője lehet a Claus en Kaan Architekten által tervezett új középület.
Az Eurovision rovatban ezúttal az olaszországi építészet helyzete a fő téma, amelyet Indira van't Klooster interjúja vezet fel. Ebben Luigi Prestinenza Puglisi, az Olasz Építészeti és Kritikai Egyesület (Italian Association of Architecture and Criticism, IAAC) alapítója, a római Sapienza Egyetem előadója, valamint Luca Zevi építész, a Velencei Biennálé olasz pavilonjának idei kurátora beszélnek az olasz építészet elmúlt évtizedeiről és a lehetséges jövőbeli kitörési pontokról. Luigi Prestinenza Puglisi véleménye szerint az olasz építészetnek három fő ellensége van: az emberek, akik nem akarnak modern formavilágot, a politikusok, akiknek nincsen ízlésük, valamint a tradicionális szellemű egyetemi oktatás. Mindez azt eredményezi, hogy a „fiatalnak” titulált építészek Olaszországban általában 50 év körüliek. „Letértünk az igazi olasz útról. Újra meg kell találnunk azt a képességet, hogy megalkuvás nélkül hozzunk létre minőségi építészetet” - mondja Luca Zevi.
A „Global Italy” rovatban olasz építészek nemzetközi sikereiről olvashatunk, így Carlo Ratti irodája által a londoni olimpia építészeti jelképének szánt „The Cloud” (Felhő) projektről, amely egy könnyed kilátótorony tetejéhez rögzített, speciális membránból készült, átjárható buborékok halmaza. Mario Cucinella irodája 2010-2012 között dolgozta ki a ghánai Accra számára „One Airport Square” projektjét, ahol az épületet számos műszaki megoldás - árnyékoló teraszlemezek, fénykürtők, természetes szellőzés és esővíz-gyűjtés - teszi energiahatékony működésűvé. A „Future Italy” rovatban hat-hat fiatal, kísérletező építésziroda mutatkozik be röviden, amelyek munkásságát Renzo Piano öröksége, illetve Massimiliano Fuksas inspirálta.
Zaira Magliozzi és Valentina Buzzone a 13. Velencei Építészeti Biennálé általuk 10 legérdekesebbnek tartott pavilonját mutatja be egy virtuális, de a valóságban is könnyen teljesíthető építészeti túra keretében. A válogatást az Olasz Építészeti és Kritikai Egyesület (Italian Association of Architecture and Criticism, IAAC) készítette az A10 számára, amelyben a kínai, a japán, a dán, a koreai, a német, a brit, a francia, az izraeli, a finn és a holland tárlat szerepel. A bemutatott pavilonokban minden ország felvázolja saját vízióját a kortárs építészetről, amelyek gyakran homlokegyenest ellenkezőek a rendezvény idei kurátora, David Chipperfield által választott Common Ground tematikával.
Garai Péter