Az ARCHICAD mindig híres volt piacvezető innovációs megoldásairól. Miben áll a BIMcloud egyedisége, és milyenek az eddigi tapasztalatok?
Kovács-Palkó Gábor: A BIM Szerver és a BIMcloud ugyanazon logika mentén működő, két egymásra épülő megoldás. Az alapgondolat nem új: központi helyen tárolt adatokon több tervezőnek kell egyszerre, párhuzamosan dolgoznia a hatékonyság növelése érdekében. A BIM Szerver 2009-ben jelent meg, és a világon elsőként teremtette meg ennek a lehetőségét. Az ArchiCAD tervezőszoftverrel összekapcsolódva 10-15 felhasználóig valós idejű párhuzamos tervezési munkavégzés vált lehetségessé. Ennek óriási jelentősége volt, ugrásszerűen lecsökkent a nagyléptékű, többszereplős projektek tervezési ideje, egyszerűsödött az együttműködés folyamata.
Hátrány volt viszont, hogy 15 felhasználó felett új szerverek kellettek, egy több száz fős tervezőirodában – a Graphisoft nemzetközi piacain ez nem ritkaság – az együttműködés kezelése már nehézségeket okozhatott. Az igazi megoldást a BIMcloud jelentette, amely a szervereket kapcsolja össze egy egységgé, lehetővé téve szinte korlátlan számú tervező együttdolgozását. A hardver infrastruktúra komplexitása el van rejtve az építészek szeme elől, számukra a BIMcloud egy homogén csapatmunka platformnak látszik. Munka közben nem is tudják, sőt, nem is kell tudniuk, hogy éppen melyik szerver szolgálja ki őket. Szerver alatt ne feltétlenül fizikai egységet értsünk, egy online áruházban vásárolt felhő alapú tárolóhely is teljes értékű eszköznek minősül.
A BIM Szerver és BIMcloud platformok legfontosabb eleme a Graphisoft innovációja, a Delta Szerver technológia. Ez biztosítja azt, hogy párhuzamos munkavégzés esetén nem a teljes tervdokumentációt menti át az ArchiCAD és a szerver között, hanem csak a megváltozott adatokat. Ez a technológia a Graphisoft szabadalma, amely olyan mértékben redukálja a szükséges hálózati adatforgalmat, hogy közönséges internetkapcsolaton keresztül is teljes értékű együttműködést tesz lehetővé. Ennek felbecsülhetetlen jelentősége van olyan helyeken, ahol kicsi a sávszélesség vagy a hálózat alacsony minőségű. Másik következménye a nagy szinkronizációs sebesség, amely az egész tervezési folyamatot felgyorsítja. Bonyolult projektek esetében ennek már pénzben is kifejezhető értéke van.
Milyen cégek tudják legjobban kihasználni a BIMcloud előnyeit?
K-P. G: Mind a BIM Szervert, mind a BIMcloud-ot építészeknek terveztük, azaz mindkét technológiát integráltuk az ArchiCAD tervezőszoftverbe. A BIM Szerver ingyenesen jár minden AarchiCAD licenszhez, míg a BIMcloud külön vásárolható meg az egyes felhasználók részére. Használatukhoz nem kell speciális hardver infrastruktúra, továbbra is elég egy hagyományos irodai- vagy hordozható számítógép.
A BIMcloud teljes spektrumban a 2014-es ArchiCAD 18-ban jelent meg, akkor még a nagy cégek igényeire fókuszálva. A jelenlegi ArchiCAD 20 verzió kifejezetten a kisebb tervezőirodák számára előnyös szolgáltatásokat tartalmaz újdonságként. Ennek része a BIMx grafikai felületen keresztüli modell alapú kommunikáció. Ez lehetővé teszi, hogy a kivitelezés helyszínén akár egy okostelefonon vagy más mobil eszközön keresztül be lehet kapcsolódni a teljes tervezési folyamatba. A BIMx – ingyenesen letölthető – megoldása a BIMcloud-on keresztül továbbítja a helyszíni észrevételeket a tervezőirodába, ahol aztán a csapat kezeli azokat. Ezt természetesen nemcsak az építészek tudják kihasználni, hanem egy beruházási folyamat minden közreműködője a kivitelezőtől a projekt menedzseren át a site menedzserig. Ezért a kisebb tervezőirodáknak is megéri a BIMcloud használata.
A nagyobb cégek is ugyanezt a megoldást használják?
K-P. G: A nagyobb cégek számára a BIMcloud jogosultsági szintjei jelenthetnek újdonságot: külön kezeli a különböző munkafolyamatokat, mint például az építészeti tervezést a BIMcloud platform kezelésétől. A két területet egy cégen belül is tipikusan két szervezeti egység felelősségi köre: az informatikai osztály a platform folyamatos üzemeltetéséért, míg a tervezőcsapat a platformon lévő tartalomért – építészeti projektekért – felel. A két tevékenység teljesen párhuzamosan végezhető, pl. egy új gép beállítása a rendszerbe nincs hatással a projekteken belüli munkára.
Nagyobb cégeknél az alkalmazottak kezelése, azok csapatmunkára való felvétele jelentős többletmunkát és hibalehetőséget eredményez. A BIMcloud képes hozzákapcsolódni a cég már meglévő felhasználókat kezelő rendszerére és onnan folyamatosan szinkronizálja az adatokat. Egy új alkalmazott érkezésekor, vagy egy meglévő alkalmazott másik csoportba/stúdióba kerülésekor a változás azonnal érvényesül a csapatmunkában is: az alkalmazott automatikusan hozzáférést kap a projektekhez.
A kifejezetten nagy, általában több telephelyes vagy országokon átívelő nemzetközi projektek számára kifejlesztett Delta Cache megoldás arra is lehetőséget nyújt, hogy az ismétlődő adatokat csak egyszer szinkronizálja a távoli irodák között. Az első szinkronizáció után a további csapattagok már a gyors helyi hálózaton érik el az adatokat, megspórolva az internetes adatátvitel idejét és sávszélesség igényét.
Összességében a BIM Szerver és a BIMcloud olyan intelligens megoldásokat tartalmaz, amelyek a felhasználók működési sajátosságainak, szakmai-üzleti céljainak és igényeinek megfelelően rugalmasan, testre szabva teremtik meg az épületinformációs modellek párhuzamos kezelésének, azaz a BIM együttműködésnek a kereteit. Ebből mind a kisebb méretű építészirodák, mind a nagy tervezőcégek, mind a nemzetközi beruházók egyaránt megtalálják a számukra legmegfelelőbb megoldást.
|