Közélet, hírek

Gyerekek és építészet

2019.05.17. 14:19

A Magyar Építőművészek Szövetségének meghívására az építészek világszervezete, az UIA Architecture and Children munkacsoportja 16 ország részvételével Budapesten tartja háromnapos tanácskozását. A csoport tevékenységének célja, hogy felhívja a figyelmet az épített környezeti nevelés fontosságára és az ezzel foglalkozó szakemberek munkáját segítse világszerte.

A tanácskozás első napján a munkacsoport delegáltjai konferencián osztották meg tapasztalataikat az érdeklődőkkel. Ennek fő témája, hogy az építészek és az építészet hogyan tud bekerülni az iskolákba? Hogyan segítheti tudásával, személetmódjával és jelenlétével egy építész, hogy a most felnövekvő generáció jobban és aktívabban foglalja el helyét a környezetben, értse az épületek jelentéseit, lássa szépségeit, értékelje az épített örökséget csak úgy, mint a jelenkori elképzeléseket és felelősségteljesen, környezettudatosan és arányosan gondolkodjon az épített jövőről.


A konferencián három országos modellel, a német, az osztrák és a román elképzeléssel, valamint számos érdekes példával találkozhattak az érdeklődők. A külföldiek előadását követően a BME Építőművészeti Doktori Iskola volt és jelenlegi doktoranduszai villantottak fel magyar példákat, olyan foglalkozásokat, képzéseket, beavatkozásokat és módszereket, amelyeket több éve a gyakorlatban is használnak.


A konferencián meghirdették az UIA által kiírt Golden Cubes Awards, amelyet Magyarországon a Magyar Építőművészek Szövetsége szervez, és az épített környezeti nevelésben tevékenykedők munkáját ismeri el. A legjobb alkotásokból 2020 nyarán Rio de Janeiróban nyílik kiállítás, amely város elsőként lett a Világ Építészeti Fővárosa. A konferencia kerekasztal-beszélgetéssel zárult, amelyen a szakma jeles szervezetei, a minisztériumok, képzési helyek és az épített környezeti nevelésben gyakorlott aktorok vettek részt.


Az UIA és a MÉSZ azért tartja kiemelkedő fontosságúnak a gyerekek képzésében való részvételt és ennek érdekében a pedagógusokkal folytatott közreműködést, mert a mai gyerekek lesznek azok, akik meghatározzák, hogy a jövőben milyen minőségű lesz a környezetünk. Attól függ, hogy az új generáció tud-e majd egészséges, kiegyensúlyozott és megalapozott döntéseket hozni, hogy az iskolai éveik alatt milyen tudást, készségeket, és képességeket sajátítanak el. Az otthonuk, az iskolájuk, az a környék és közösség, ahol felnőnek, mind arról küld számukra üzenetet, hogy mi a helyük a világban. Létfontosságú ezt szakszerűen támogatni, a párbeszédet a környezetről elindítani.

Korábban itt írtunk az építészeti oktatás témájáról.


Külföldi előadók:

Ausztria / Barbara Feller, Benin/ Hadegnon Fantodji, Bulgária / Magdalina Rajeva, Egyiptom / Heba Safey Eldeen, Feröer Szigetek / Ole Jensen, Franciaország /Ewa Struzynska, Izrael / Shany Granek, Japan / Junko Taguchi, Lengyelország / Katarzyna Domagalska, Dorota Wantuch-Matla Németország / Hannes Hubrich, Olaszország / Lilia Cannarella, Romania / Mina Sava, Claudia Pamfil, Russia / Nona Aznavouryan, Svédország /Suzanne de Laval, Törökország/ Tezcan Karakuş Candan


A BME Építőművészeti Doktori Iskolájának előadói:


B-Hajas Ágnes, Bedecs-Varga Éva, Dávid Dóra, Skaliczky Judit, Tánczos Tibor, Terbe Rita, Tótpál Judit


Beszélgetőpartnerek:

Bálint Imre DLA építész, Csernyus Lőrinc építész, MMA művészetelméleti tagozat, az Óbudai Waldorf Alapítvány kuratóriumi tagja, Dúll Andrea környezetpszichológus, tanszékvezető egyetemi tanár, az ELTE PPK általános dékánhelyettese, Gaul Emil Ph.D. nyugalmazott egyetemi tanár, Hajnal Gabriella, a Klebersberg Központ elnöke, Illés Anikó, Ph.D művészetpszichológus, MOME Elméleti Intézet vezetője, Füleky Zsolt, Miniszterelnökség, Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárság helyettes államtitkára, Mészáros Zsuzska designpedagógus, a Fazekas Mihály Gimnázium tanára, Pataky Gabriella Ph.D. egyetemi docens, vizuális képességkutató, művészetpedagógus, ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszék, Szilágyi-Nagy Anna tájépítész, kultúrAktív Egyesület alelnöke és Vasáros Zsolt DLA építész, egyetemi docens, a BME dékán-helyettese, az Ipartanszék tanszékvezetője.


A beszélgetést vezette: Somogyi Krisztina, építészetkritikus, vizuális környezet-kutató, az UIA Architecture and Children munkacsoportjának MÉSZ delegáltja

(fotók: MÉSZ-Pálinkás Edit és Krizsán András)