A Korszakváltó épületek – Győr és Sopron bauhausos épületei 1930–1944. a Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara Kiállítása a Design Hét Győr keretében. Hartmann Gergely, a kiállítás kurátorának ismertetése.
Győr és Sopron Magyarország két, műemlékekben leggazdagabb vidéki városa. Azonban legalább ennyire figyelemre méltó a modern építészet kezdeteinek és kibontakozásának korában elkészült épített örökségük. A Bauhaus-iskola alapításának jubileumához kapcsolódva mutatjuk be ezt a korszakot a Design Hét Győrrel együttműködve, a Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara szervezésében, a Modern Győr szakmai hátterével.
A kiállítás az alkotásokat egyrészt gazdag archív képanyaggal, másrészt Schmal Fülöp erre az alkalomra készült karakteres fotósorozatával prezentálja elsősorban. Alapvető vállalása, hogy a két városnak e korszakban készült alkotásait (minden bizonnyal elsőként) egymás mellé állítsa, a párbeszéd helyzetébe hozza. Győrt és Sopront történelmük, földrajzi közelségük ezer szállal köti egymáshoz. A gazdag polgári hagyományok, a nyugatra (és egyúttal a hazai haladó folyamatokra való figyelés) és a nyitottság olyan közös alapot jelent, amelyen sok hasonlósággal, és sok egyedi jellegzetességgel is bíró építészet alakult ki. Mindkét városnak megvoltak a maga úttörő modern építészei: Sopronban sokak mellett Füredi Oszkár és Winkler Oszkár, Győrben leginkább Lakatos Kálmán. Mindkét városban alkottak jelentős műveket fővárosi építészek: többek között Hajós Alfréd, Árkay Bertalan vagy Benkhardt Ágost.
Mindkét városban épült szinte egyazon évben OTI rendelőintézet, modern templom, sőt új strand is. Sopron mondhatja magáénak ugyanakkor a megye legkorábbi, valóban az új modern formai és esztétikai elveket tükröző épületét, a Trebitsch-féle selyemgyár munkáslakóházát (1925-ből), és itt már a harmincas évek elején, szinte párhuzamosan a fővárosi és nemzetközi folyamatokkal megjelenik egy letisztult, valóban „bauhausos” villaépítészet is. Ez utóbbi viszont Győrben jóval kisebb mértékben és jó tíz év késéssel történik meg. Ugyanígy soproni sajátosság a Lővérekbe szép számmal épült szállók, üdülők és panziók világa. Győrben viszont a modern kezdete a folyópartokhoz kötődik: a harmincas évek elejére felépül Hajós Alfréd strandépülete, valamint sajátos modern ízű csónakházak kezdenek sorakozni a Mosoni-Duna partján. Utóbbiak építészettörténetének feltárása máig nagy adósság. Ahogyan kevessé ismerjük az 1938-ban, Győrben meghirdetett fegyverkezési programban épült ipari épületeket, valamint a szintén ekkor elkészült győri reptér modernista kiszolgálóépületeit és az akkoiriban bravúros szerkezetű hangárjait. Ezeket ma már hiába keresnénk, városrésznyi területen, egytől-egyig elbontották őket. A kiállítás ezeknek is igyekszik emléket állítani.
Bár az apropó a Bauhaus századik évfordulója, az itt bemutatott épületeknek a weimari, majd dessaui iskolához tulajdonképpen aligha van közvetlen kapcsolódásuk. Inkább a nemzetközi modern mozgalom hazai, vidéki elterjedésének állomásai. Különböző mértékben, de egyértelműen megjelennek bennük az új formálási és alaprajzi elvek, az esztétikai és funkcionális elvárások, sőt egy új városértelmezés: tagadhatatlanul egy korszakváltás épületei.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara és a Modern Győr 2014 óta immár a negyedik kiállításon mutatja be a megye 20. századi építészettörténetét. A templomépítészetet, a lakó- majd a középületeket bemutató tárlat után idén a Bauhaus-on a sor. Terveink szerint a sorozat 2020 októberében az ipari építészetet bemutató tárlattal zárul, amely alkalomra az eddig bemutatott gazdag anyagból katalógus is készül. Addig is azonban az északnyugati modern építészet nem csak a győri, majd a soproni közönség ismerheti meg, hanem terveink szerint jövőre a Budapesten is bemutatkozik a tárlat, amely október 18-ától 9 napon át Győrben, a Magyar Ispitában látható.
Hartmann Gergely
fotók: Schmal Fülöp, grafika: Manninger Dániel
Helyszín: Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum (Győr, Magyar Ispita Nefelejcs köz 3.)
A Design Hét Győrrel közös megnyitó: 2019. október 18. péntek, 17 óra.
Megtekinthető: 2019. október 19. és 27. között.