Helyszín, koncepció
Az Aldeburgh Music Snape Maltings nevet viselő új, kreatív campusa 2009. május 9-én nyílt meg Suffolkban a nagyközönség előtt, egy hajdan malátázott árpát készítő üzem együttesében. A több ütemben véghezvitt fejlesztés során 19. századi védett ipari épületek sorát mentették meg, az egykori raktárakból és hatalmas kemencékből próba-, és előadótermeket varázsolva. Rossz műszaki állapota miatt csupán egyetlen házat kellett lebontani, ám ezt is eredeti formájában újraépítették. A koncepció alapelve az eredeti hangulat felélesztése, következetes továbbépítése, valamint az anyagok lehetőség szerinti megőrzése és újrahasznosítása volt.
Funkciók
A projekt központi eleme az újonnan épített zenekari próbaterem, a hely alapítójáról elnevezett Britten Studio, amely a szomszédos, 1970-ben átadott koncertterem (tervező: Arup Associates) kiegészítéseként épült. A 350 mobil ülőhely eltávolításával a tér különféle egyéb rendezvényekre is alkalmassá tehető. A másik fontos elem az egykori kemencetérből kialakított Jerwood Kiln Studio, amelyben igény szerint előadásokat is tarthatnak. A központi előcsarnokot egy meglévő raktárépületben alakították ki, a régi szerkezetek közé szendvics-szerűen beépített új vasbeton lépcsővel és aszimmetrikus fedélszékkel.
A zenészek régóta vonzódnak a hely különleges, kettős hangulatához, a szikár ipari építészet és a lápok és a hullámzó nádasok távolba vesző, szinte elvont világához. Az Aldeburghi Zenei Fesztivál ötlete Peter Pears és Benjamin Britten fejében született meg, az első épületet 1967-ben alakították át próbateremmé. Az évtizedek során az idelátogató művészek egyre több pusztulásra ítélt teret vettek birtokba a II. világháború óta üresen álló együttesben. A frissen felújított épület megőrzött textúrái időtlenséget sugallnak, a Britten Stúdió mosott kavicsos látszóbeton felületei pedig a közeli aldeburghi tengerpart hangulatát idézik. Mindezen eszközök egyben a kedvező akusztika megteremtését is segítik.
Anyaghasználat
A meglévő épületek anyagait - ahol csak lehetett - megmentették és újrahasznosították, így a ház története szinte olvasható a falakon, a projekt összes befektetett energiaigénye pedig ezáltal csökkenhetett. Például a jó állapotú palákat fordítva újra felrakták - ez nemcsak gazdaságossági szempont volt, hanem a puritán megjelenést és az eredetiséget erősítette. A tervezők néhány új, nagyméretű ablakkal igyekeztek növelni a termekbe bejutó fény mennyiségét - a homlokzatokon mindössze ezek jelzik a kortárs beavatkozásokat. A minimális elektromos energia-felhasználást segíti elő a kettős világítási rendszer, amely használattól függően (próba vagy előadás) működtethető.
A projekt számos műszaki kihívást tartogatott: a magas akusztikai követelmények kielégítése jól megtervezett belső burkolatot, kettős szigetelést, új, könnyed megjelenésű, acél tartószerkezetű fedélszéket, vastag tetőrétegrendeket, nagyon alacsony zajszintű szellőzőrendszert és speciális üvegezést kívánt. A tervezést komoly akusztikai vizsgálatok előzték meg, a munkát pedig nagy léptékű, a részleteket is jól mutató munkaközi makettek segítették. A két fő tér kettős használata különféle akusztikai elemeket igényelt: a falak mentén mozgatható kárpitok, függönyök elhelyezését, valamint perforált fa panelekből álló hangelnyelő burkolatot. A kifinomult hangtechnika lehetővé teszi komolyzene, opera, videó vagy crossover művek előadását is. A magas talajvízszint és az esetleges árvízveszély miatt vízzáró beton alapozás készült, vaskos rétegrenddel.
Dovecot Studio
A 2009-es év folyamán felépült Dovecot ("Galambdúc") Studio Snape Maltings kreatív zenei campusának részét képezi. A 19. századi építmény az egykori gyár területének szélén található, a határtalan lápvilág felé tekint. A Dovecote Studio belakta az elhagyott, évtizedek alatt rommá lett viktoriánus épületet, az egykori belső térformát cor-ten acél tömeggel idézve meg. Az önhordó, hegesztett kapcsolatokkal kialakított építményt a rom mellett rakták össze és egy nap alatt emelték be daruval a helyére. A tömeg egy hajótesthez hasonlóan készült, hogy ellenálljon a környezeti hatásoknak, míg a belső felületeket vékony fa furnérral borították be. Az északi oldalon található nagyméretű tetőbevilágító elegendő fényt biztosít az itt dolgozó művészek számára, a galériaszinten elhelyezett íróasztal mellől a sarokablakon át csodás panoráma tárul fel a mocsár és a tenger felé. A hálószobát és kis konyhát tartalmazó kuckó művészek lakó-, és alkotóhelyeként, vagy zenészek próbatermeként funkcionálhat, de akár megbeszéléseknek és időszakos kiállításoknak is helyet adhat.
A meglévő téglaszerkezet stabilizálásához minimális kőművesmunka volt szükséges az új szerkezet beemelése előtt. A megmaradt korhadt ablakkeretek és az érintetlenül hagyott vegetáció az öregedés és pusztulás természetes folyamatát hivatott hangsúlyozni. A cor-ten tömeg beillesztése előtt szivárgórendszer készült a régi és az új szerkezet közé beszivárgó víz elvezetése érdekében, amelynek kezelőnyílását a bejárati ajtó küszöbénél alakították ki. A rozsdásított acélburkot 120x240 cm-es előregyártott elemekből hegesztették össze, lépcsőzetesen eltolt kiosztásban, amelyből a belső térhez igazodóan vágták ki a nyílásokat. A belső falakat és mennyezetet hőszigeteléssel és nagy ellenállású párazáró réteggel látták el, erre került a lucfenyő burkolatú, belső fa-doboz. A további elemek, a lépcsők, a korlátok és a galéria födéme is az anyagbeli egyöntetűséget erősítik.
Snape Maltings újjászületését a tervezőcsapat egyik tagja, Tom Wilson építész mutatta be Budapesten, a 2011. májusában tartott EFAP-konferencián. A megújult együttes számos díjat nyert példamutató örökségvédelmi koncepciójáért és környezettudatos felújítási elveiért: 2011-ben a Civic Trust Award, 2010-ben pedig a Suffolk Coastal Council Quality of Place díj, a Royal Institute of British Architects (RIBA) East Region Award, a Royal Institute of Chratered Surveyors (RICS) East of England Conservation Award, valamint a D&DA Graphic Design elismerés büszke tulajdonosa lett.
Aldeburgh Music Creative Campus
építészet: Haworth Tompkins Architects
projektmenedzser: Applied Solutions (Projects) Limited
tartószerkezetek: Price and Myers LLP
épületgépészet, épületvillamosság: Ernest Griffiths
színháztechnika: Charcoalblue Ltd.
akusztika: Arup Engineers
műszaki ellenőr: Davis Langdon
fotók: Philip Vile
megbízó: Aldeburgh Music
generálkivitelező: Haymills
tervezés kezdete: 2004
kivitelezés: 2005-2009
bruttó szintterület: 2130 m2 (Dovecote Studio 30 m2)
bruttó beruházási költség: 5,5 Mio font (Dovecote Studio 155.000 font)
Kapcsolódó oldalak:
Haworth Tompkins Architects
Beszámoló az EFAP-konferencia 2. napjáról