Design/Formatervezés

HANNABI, az új magyar bútormárka

2010.12.01. 12:58

Új magyar design bútormárka jelent meg a hazai piacon HANNABI néven. Rácz Anikó bútortervező írása a kezdetekről, saját útkereséséről, a Brand megszületésének ötletéről és tanulságairól, a hazai designbútor-gyártás helyzetéről, saját termékeikről, valamint a jövőbeli elképzelésekről.

A kezdetekről
Mielőtt a bútorgyártás gondolata megszületett bennem, belsőépítészettel és lakberendezéssel foglalkoztam. Voltak elégedett megrendelőink és szép munkáink, de én magam sosem voltam elégedett, mert szinte egyáltalán nem volt igény előremutató koncepcionális, alkalmazott művészeti alkotásként értékelhető munkákra. A probléma legtöbbször abból adódott, hogy a megrendelők sem az igényeiket, sem önmagukat nem tudták megfogalmazni, definiálni, ami nélkül lehetetlen jól funkcionáló személyes tereket létrehozni. Legtöbbször szinte kényszerítve éreztem magam, hogy valami öncélú, divatos megoldást rájuk erőltessek, ez pedig engem nem motivált.

 

 

 

A legnagyobb probléma mind a mai napig nem is a megrendelők igényeivel van, mert - ha csak ritkán is - van lehetőség néhány különleges, szép munkának az elkészítésére, hanem abból, hogy ezt a szakmát sikeresen (amihez fontos, hogy tudatosan a magunk által kijelölt úton, bizonyos elvek és irányok mentén haladjunk) véleményem szerint csak csapatmunkában, egyenrangú, kreatív partnerkapcsolatban lehet művelni. Erre is van azért néhány szép példa (a design jelenlétéről és nem a megbízható irodákról beszélek), de többnyire ez nekünk magyaroknak nagyon nem megy. Már a megrendelők felől is folyamatos a bizalmatlanság, ami rengeteg energiát elvesz. Ez a munka különböző képességeket és sokoldalúságot igényel - aminek nyilván meg kell lennie egy jó belsőépítészben -, de nem lehet igazán hatékony akkor, ha ezeket a folyamatokat csupán egy ember végzi. Aki igazi reneszánsz álmodó és kreatív véna, az nagyon nehezen gyártja kilószámra a precíz kiviteli terveket, arról nem is beszélve, hogy ugyanezen embernek kell mindezt a kivitelezőkön behajtania és átlátnia a szerződések jogi hátterét. Ha ezt valaki meg tudja oldani egyedül - irányító-vezető pozícióban sok ilyen tehetséges ember ismerek -, az nagyon korrekt. De a legtöbb esetben csak ennyi. Magam is többször megküzdöttem ezekkel a feladatokkal, de útközben valahol mindig elveszett a lényeg. Ahhoz, hogy azt a bizonyos határt átlépjük, amitől a munkánk szárnyaló eredeti, mégis szerethető és hiteles lesz, ahhoz bizony nekünk is szárnyalni kell munka közben. Ez pedig szerintem csak akkor lehetséges, ha az ember egy önként vállalt területen dolgozik, ahol igazán jó, a maximumot tudja nyújtani, néhány olyan emberrel, akikkel kiegészítik egymást, s így működtetni tudják a kreatív energiákat. Egy darabig próbálkoztam megtalálni az én „csapatomat”, de még a legígéretesebb találkozások alatt is azt éreztem, hogy a még meg sem lévő pozícióikat féltik a kollégák, vagy engem szeretnének gyorsan az irányításuk alá vonni.

A kivitelezőkről és az útkeresésről
Mielőtt a saját lábamra álltam volna, egy olyan cégnek dolgoztam tervezőként, akik kárpitos bútorok gyártásával is foglalkoztak, a megrendelt bútorokat a saját műhelyükben készítették, és a saját üzletükben értékesítették, így teljesen nyomon követhető volt a termék útja az igény megszületésétől a bútor legyártásáig. Bár a cég profilja miatt hiányzott a friss design – igényes, letisztult angol klasszikus bútorok gyártásával foglalkoztak -, itt olyan kivitelezőkkel tudtam együtt dolgozni, akik a szakmájukat nemcsak értették, hanem nagyon szerették is, és velem együtt még design bútorokat is le tudtak gyártani, amit sem előtte, sem azután nem készítettek. Velük találtam meg azt az összhangot is, amit a kollégákkal próbáltam megteremteni a belsőépítészeti munkák során. Ha egy bútor tervezésekor mindent megtettem azért, hogy a kivitelezőm munkáját megkönnyítsem és sikerült őt valamivel motiválnom, akkor ő is a legjobb tudásuk szerint segített engem, a korrekt kivitelezésen túl azt a pluszt is hozzá tették, amit az ő sokéves tapasztalatai jelentettek, így szinte kiszolgáltuk egymást. Ezek alatt a munkák alatt kialakulhatott az a kreatív partnerkapcsolat, ami nélkül szerintem a designban nincs potencia és amire a brand bútorainak gyártásakor is támaszkodhattam.

 

 

 

A bútorok tervezése közben folyamatosan együtt gondolkodtunk a gyártókkal, hogy amit én elméletben kitaláltam, az hogyan működik a gyakorlatban - még akkor is, ha az utolsó tűzésig minden meg volt tervezve és ez mindig hozzátette azt a pluszt, amitől a végeredmény igazán minőségi lett. Közben teljesen beleszerettem a kárpitos bútorok gyártásába és hamar rájöttem, hogyha egyedi, személyre szabott darabok gyártásával foglalkozhatnék, két dolog is kiteljesedhetne bennem. Tervezőként azon az úton haladhatnék, amin már nagyon régóta szerettem volna, hogy a megrendelő  igényeit ismerve valami igazán minőségi és egyedi darabot készítsek. (Kicsit egyszerűbb feladat egy bútort jól megfogalmazni, mint egy egész otthont - biztos voltam benne, hogy ennyire ki tudom nyitni a klienseimet). Ehhez már a szakmai tapasztalat és az igények felmérése is megvolt. És végre a kanapékra is kicsit másképp nézhetnénk, mint eddig. Szerintem a kanapé sokkal izgalmasabb és személyesebb bútor, mint azt a mai kínálat tükrözi és szinte minden belsőépítész szembesült már azzal, milyen nehéz megtalálni a megfelelőt, ha minden szempontot figyelembe vesz. De mivel nincs két fal közé szorítva, az adott helyre, megfelelő kompromisszumkészséggel gyorsan találhatunk egy optimalizált, sorozatgyártott, kicsit uncsi darabot, a minimalista túlkínálatban különösen könnyen. Mi azoknak szeretnénk alternatívát nyújtani, aki ennél kicsit személyesebb dolgot választanának.

A HANNABI és a Brand
Mivel az egyedi gyártású, úgynevezett „szalon” kanapéim promótálásához mindenképp szerettem volna néhány referencia darabot elkészíteni - ezen idő alatt összecsiszolódnánk a gyártóimmal is -, így született meg a brand gondolata. Egy szerethető koncepcióra épített, egymást erősítő bútorcsalád.

Mivel békéscsabai születésű vagyok, felkerestem egy dél-magyarországi gyártót, Juhász Imrét, akivel már dolgoztam együtt, hogy lenne-e kedve együtt gondolkodni és olyan kanapékat gyártani, ami neki is kihívást jelentene és helye lehetne a piacon. Sokat beszélgettünk és olyan emberre leltem, aki az első félelmeit félretéve nagyon gyorsan motiválható volt pusztán azzal, hogy valami különleges dolgot készíthet a taposómalomban és mindez szakmai előrelépés lehet a számára. Ő például már magától követi a külföldi piacot, figyeli a trendeket, de a saját képességeivel már tovább tudott azon lépni, hogy jó minőségben másolja a legkedveltebb design bútorokat. Ez még egy évvel a gyártás megkezdése előtt volt, és azt hittem, ez valami különleges szerencse vagy bolygó-együttállás, de amikor a többi termékünkhöz kerestem más területről gyártókat, mindenhol azt tapasztaltam, ha nem a termék, hanem a kapcsolat felől közelítjük meg az együttműködést, nyitott ajtók várnak. Nem volt olyan ötlet, amire ne találtunk volna szinte azonnal olyan partnert, akivel mindenféle minőségben együtt lehet működni.

Ez nem lehet véletlen, hiszen egy egész kistérségről van szó, gondolom máshol is léteznek ezek a helyi erők. Ilyen régi kontakt volt a Körös-Fény Kft. is, akik nagyon jó minőségben készítenek egyedi lámpabúrákat és régóta érlelődik bennük, hogy szeretnének valami saját termékkel előállni a piacon. Ők például máris nyitottak, hogy beruházzanak egy olyan lámpa fejlesztésébe, ami nem a brand, hanem az ő cégük számára készül és én mint tervező veszek részt a munkában. Így kapcsolódott be Majernyik László gyártástechnológus is az Ombrella lámpák és a széklábak gyártásába, akivel még nem dolgoztunk együtt, de alaposan átbeszéltük az együttműködés lehetőségeit, mielőtt a gyártásba kezdtünk.

 

 

 

A Brand megszületésének két legnagyobb tanulsága
A designbútor lehet bármilyen eredeti, részletekbe menően professzionális, megtervezett, két ember vagy csapat munkája, hatalmas egyenlőségjellel a gyártó és a tervező között. Az is kevés, hogy ezt a tervező tudja, tudatosítani kell a gyártóval is, hogy ez az ő számára is kihívás, feladat, büszkeség és eredmény. Csak ha mindenki kellőképpen a sajátjának tekinti, akkor lehet rugalmasan megoldani a problémákat és születik meg az a minőség, amit design-nak hívhatunk.

Azt gondolom, hogy ahol a designbútor gyártásának már komolyabb múltja van, ez teljesen magától értetődő, de nálunk sajnos a gyártók nagy része még azt sem tudja, hogy a termékek előállításához nélkülözhetetlen egy átgondolt terv. Többnyire a fejüket vakargatják a gépsorok fölött, ha saját termék előállításába kezdenek és nem tudják milyen kamikáze kezdeményezés ez akkor, ha nincs designer, aki segít piacképes terméket előállítani. Tervezés helyett azonnal kísérleteznek, ami sokkal költségesebb, mint megfizetni egy designert. Nem ismerik a piaci igényeket, nem látnak előre, próbálják utolérni a piacot, de mire az előállításig eljutnak, a termékük már idejétmúlt. Ez nagyon húsba vágó probléma és egy képzett tervező számára - aki megtanulta elméletben ezt a folyamatot - úgy tűnhet, ha egy gyártó nem tudja ezt felmérni, valószínűleg arra sem képes, hogy együttműködjön, pedig ez csak tapasztalati hiány. Itt elsősorban olyan kis vállalkozásokról beszélek, akikből nagyon sok van és bár az utóbbi pár évtizedben fejlődni és erősödni tudtak, most mégis egy helyben toporognak, mert egy bizonyos szinten már nem tudnak tovább lépni, ha marketing és tervező nélkül dolgoznak. Ha csak néhány százalékukban tudatosulna, hogy ez a következő lépés számukra, valami elkezdődhetne….annál is inkább, mert ezek a kis cégek a fent leírtak ellenére is - pont a struktúrájuk miatt - sokkal rugalmasabbak, mint azok a nagyobb cégek, akik ugyan tudják, mennyire fontos a tervező jelenléte, de a már meglévő piacukhoz és a gyártási mechanizmusaikhoz akkor is ragaszkodnak, ha nem elégedettek a profittal.

A múlt héten a Design Passzázsban lévő bemutatótermünkben fotóztunk az Elle Dekornak egy magyar anyagot (stylistként is dolgozom, ha időm engedi), és ott is azt figyeltem meg, hogy olyan darabokat hoztak a kollégák, amiket vagy teljes mértékben saját kezűleg, vagy családi vállalkozásban, a szülők műhelyében készítettek.

 

 

 

Ha a hegy nem megy Mohamedhez ….
Mivel itthon még nem bevett gyakorlat tervezőt hívni (néhány nagyobb cég kivételével), így nekem kellett megkeresnem a gyártókat, azzal az ígérettel, hogy a lehető legjobb minőségű terméket fogjuk előállítani, ami a tudásunkból és a lehetőségeinkből telik. Még a finanszírozás is közös volt bizonyos mértékben, mert a gyártóim nagy része bekerülési áron készítette el a bemutató darabokat.

Tudom, hogy ez csepp a tengerben, csak a kezdete valaminek és még nagyon sok munka vár ránk, de nagyon ígéretes volt az a hozzáállás, ahogy a gyártóim a brand ötletét támogatták és mindenki a legkiválóbb minőségben, szinte zökkenőmentesen gyártotta le a termékeket. Biztos vagyok benne, hogy azon piacvezető cégek nagy része, akik most az élen járnak a design bútorok gyártásában, ugyanilyen kis műhelyekben kezdték - az olasz gyárak nagy része például családi vállalkozás -, de nem is hiszem, hogy el lehetne máshogyan kezdeni. Ha a gyártók nem ismerik a tervező-gyártó-marketing kapcsolatát, valakinek vagy valakiknek el kell jutni hozzájuk. Az, hogy sikerült, ez a csapatmunka nagyon felemelő érzése. Ezekkel a tapasztalatokkal és referenciákkal már bátran meg mernék keresni néhány arra alkalmas gyártót, hogy tervezőként mit tudnék a vállalkozásukhoz hozzátenni. Nagyon izgalmas feladatnak tűnik, de az én utam - azt hiszem - mégis más.

A jövőről
Tudatosan olyan gyártókat választottam, akiknek nem a nagy példányszámú sorozatgyártás az erősségük. Szerintem a jövő a kis mennyiségű iparos munkáké. Legalábbis én nem tudok tiszta lelkiismerettel azon munkálkodni, hogy terjeszkedjek egy haldokló környezetben, amit egy olyan - önmagunkat pusztulásra ítélt - gazdasági forma tett tönkre, aminek folyamatosan terjeszkednie kell egy nem növekvő bolygón. Így bár innovatív munkákra nem igazán volt lehetőségünk, úgy érzem, ennek egyébként is csak akkor van létjogosultsága, ha a környezet megóvása és nem a vég nélküli terjeszkedés a cél. A termékeink kézi munkával készülnek, kis példányszámban, a cél a minőségi munka, a megélhetés és nem a hatalmas profit. Ezzel a kis csapattal szeretném az egyedi kanapégyártás szolgáltatásunkat elkezdeni és ha a lehetőségeink engedik, néhány bútorral bővíteni a kollekciónkat.

 

 

 

A bútorokról
A kanapénk fa vázszerkezetű, kifeszített fém hevederekkel, amelyek egyenletesen eloszlatják a terhelést és ezáltal nemcsak a komfortérzetet, hanem a bútor élettartamát is jelentősen megnövelik. A vázszerkezet anyaga a precíz csapolásokon túl enyves ragasztással van megerősítve, szintén a hosszú élettartam érdekében. Többrétegű, különböző anyagokból álló töltetek biztosítják a kanapé hihetetlen puhaságát, amit annak ellenére sikerült elérnünk, hogy a látvány kifejezetten feszes, letisztult vonalvezetésű. A Grande Famiglia kollekció bútorait az 1930-as, 40-es évek gengszter világa és ma is meghatározó férfi divatja ihlette. A maffia kanapé férfias, kubusos formája megingathatatlan, elegáns külsőt kölcsönöz neki, amelyhez a férfi felsőruházat mentén válogattuk a textileket. Srégen vágott formái azonban egy kis játékosságot, végtelenséget kölcsönöznek a bútornak, amitől egészen bátor és különleges textil és forma összeállításokat is elbír. A kanapé tetejébe építhető állítható fejtámla, a karfára és az ülőfelületre húzható lerakóasztal és a szintén karfára erősíthető újságtartó növeli a bútor komfortérzetét és erősítheti a karakterét. A kanapé nagy anyagválasztékkal, bármilyen méretben rendelhető (az ergonómia és a lakás adottságait figyelembe véve), amelyek még - megítélésünk szerint - nem bontják meg a design összhangját.

A kiegészítőkhöz matt feketére szinterezett fémet használtunk, az Ombrella lámpák, a lerakóasztal, a szék és a most készülő fotellábak is ugyanezt a felületkezelést kapják, amik erősítik kanapé férfias hangulatát, a vékony vázaik azonban könnyítik a súlyát.

Az Ombrella lámpák rugalmas acélból készültek, a felfüggesztést ipari kiegészítőkkel (mennyezeti csiga) kombináltuk, hogy olyan lakásokban is lehetőség legyen a csoportos elhelyezésükre, ahol nincs előkészítve több mennyezeti kiállás. A több ponton felfüggesztett lámpák egy pontban összefutó kábelei önmagukban is izgalmas látványt nyújtanak, amikhez lágyan ívelő, rugalmas és erős ipari gumi kábelt használtunk. A csoportos és a szoliterként való szereléshez is biztosítunk különböző méretű mennyezeti takarókat. A felfüggesztések bowdennel vannak megerősítve, a lámpák mérettől függő, 3-6 kg-os súlya miatt. A lámpákat teljesen összeszerelve értékesítjük, az üzembe helyezéshez csak helyszíni szerelésre van szükség. 45, 75, és 95 cm-es átmérővel készítjük, fekete és fehér színben promótáljuk, de egyeztetés után más színekben is rendelhetőek.

Szintén hagyományos bőrdíszműves technológiával készültek a táskák, amelyeknek a különleges belső kialakítása érdemel figyelmet. A kollekció olyan rövid, egy-két napos utazásokra készült, ahova nem szükséges bőröndöt vinni, mégis fontos, hogy az utazás körülményeinek megfelelően helyezhessük el a holminkat. Ehhez két különböző méretű kézitáska, egy szőnyegtáska, egy irattáska és egy női hétköznapi táska készült. A fekete mellett kapható lesz őzbarna színben is.

 

 

 

Hagyományos kézi technológiával gyártott lámpabúránk a Margherita, amelynél a szabás és a varrás precizitása érdemel szót: ahhoz, hogy a varrások pontosan kövessék a lámpa vázának ívét, igen nagy gyakorlat szükséges a lámpa nagy méretei miatt. A klasszikus forma szokatlan méretekben nagyon egyedi látványt nyújt, az étkezőasztal fölé függesztve pedig különleges és meghitt atmoszférát teremt, mintha a nagy öblös, mégis finom ívű virágforma meleg fénye összeérintené az alattuk ülők fejét. Az anyagukhoz a férfi ingekhez használt lágy puplin vásznat használtuk.

A Scopo (célpont) vázában azt a pillanatot szeretnénk elkapni, amikor a golyó lendülete megváltoztatja, „rogyásra” kényszeríti a test addigi állapotát, ha nem egy olyan kemény halmazállapotú tárgyat érint, ami darabokra törik, hanem olyan puhát, mint a test vagy a korongon felejtett puha agyag. A meglévő darab még prototípus, a mázon és a formán is szeretnénk még dolgozni.

Készülőben van még egy étkezőasztal kétféle székkel, valamint egy filigrán fotel a  kanapékhoz.

Rácz Anikó

Gyártóink:
Kocziszky Nóra - táska kollekció tervezés, kivitelezés (Békéscsaba)
Juhász Imre kárpitos - bútorok kivitelezése, Stílus Kft (Gyula)
Majernyik László - Ombrella lámpák és széklábak kivitelezése, fémtechnika (Békéscsaba)
Pavelka Éva - textil lámpaernyők és foglalatok kivitelezése,  Körös-Fény Kft (Békéscsaba)
Katona Viktor Kálmán keramikus - Scopo vázák kivitelezése (Mezőtúr)
Rácz Anikó - bútortervezés