A képzés másfél éve alatt szerzett személyes tapasztalat alapján a mesterek kinyilatkoztatásai, mint földből kiforgatott rögök hevernek előttünk: „Ha végigmegyek a pesti belvároson, elfog a hányinger!”. (T.T.) A hallgató meg tanácstalanul toporog a rög körül, kerülgeti, próbálja gyönge kezeivel szétmorzsolni azt. Egy idő után világossá válik számára, csak az idő és a természet szétmállasztó erejével (eső, szél, napsugárzás, intenzív fagyciklusok; összefoglaló nevükön: az erózió), vagy mesterséges úton sikerülhet belőlük jó magágyat nyernie. Más lehetősége nem lévén: traktorra fel, arccal a talajművelés felé: forgatás, felszíni és felszín alatti lazítás, rögtörés, aprítás, porhanyítás, keverés, tömörítés, simítás, egyengetés; eszközeik: eke, sekély-, középmély-, és mélylazító, kombinátor, szántóföldi kultivátor, gömbsüveg (tárcsa), borona; henger (sima, pálcás, gyűrűs, „gebrics”), simító. (Dörgöljük csak újra és újra az orrunk alá jól fejlett agrár-ipari állam önképünket). A technikai eszköz, a szerszám, mint az emberi kultúra elengedhetetlen része és segítője most is kéznél van.
Az örökség
Az Andrássy úton sorra újulnak fel a bérházak, a paloták és a villák; az Andrássy út melletti területek leromlott állapotú épületeinek tulajdonosai magánerős beruházók által finanszírozott tetőtér-beépítésekből származó bevételeikből próbálják megállítani és visszafordítani ingatlanaik műszaki állapotának romlását. A VIII.-IX. kerületekben az önkormányzatok és magánberuházók megbízásából már egész tömböket, területeket szanálnak, aminek léptéke szinte vetekszik a századfordulós építési lázzal, de ennek a rehabilitációnak értékelése már túlmutat jelen írás keretein.
Ha építészként kell ránéznem a pesti belvárosra (amihez minden esetben egy civil nézés is társul), az iskolában nevelt szemem nem lát mást, mint annak épületeit és az épületek által kihasított közterületeket. Ezeket még most is részben a klasszicista, zömében a századforduló (XIX.-XX.) eklektikus, historizáló stílusainak mára egységesült képe határozza meg (no és persze a XX. század második felében rárakódott kutyaszar).
Ezt az eklektikus háztömeget és a köztük lévő űrt sokan tartják a főváros felmérhetetlen becsű értékének, jellemző és meghatározó (uram bocsá’: bájos, derűs) arculatának, ami a mára megmaradt egységében mindenféleképpen védendő és felújítandó lenne. (Alan Parker ide is hozta forgatni az Evitát, mert Budapest jobban hasonlít az egykori Buenos Airesre, mint maga Buenos Aires.) Mások meg, látjuk, hánynak tőle. (Lehet, T.T.-nél nem az eklektikus házakra gerjed a pavlovi reflex, de akkor legyen ez most már egy termékeny félreértés). Az átlagból kiemelkedő, az építészeti közbeszéden kívül is megjelenő toposzok Budán a Schulek féle Mátyás templom és Halász bástya ill. a Duna bal partján az Országház és városligeti Vajdahunyad vára.
Érdekes módon, a klasszicista pesti Duna parttal és a belváros klasszicista épületeivel többnyire az építészeknek nincs bajuk (hacsak nem Finta Józsefnek, aki a pesti Duna partot szisztematikus módon pusztította szállodáival). Miért van az, hogy a klasszicizmus (még) kedves, míg az eklektika (már) nem? (...)
Macskajaj
„A gentleman nem akar szent vagy tudós vagy művész lenni, elég neki az, ami; ebben a mértéktartásban is gentlemanly. Amilyen etikai kategória a gentleman, olyan esztétikai kategória a jó bérház. A munkás-ház is; mert a
munkás is legyen gentleman. Mindenki legyen az.” (Fülep Lajos: Célszerűség és művészet az építészetben, 1944)
Az Interneten terjedő rövidfilmek (mémek) közül a minap egy macskákról szóló válogatást láthattam. Az egyik jelenetben egy, a világgal ismerkedő, képességeit fejlesztő és egyben saját határait megismerő cica a földön ülve hosszú koncentráció után hirtelen egy gyors ugrással helyből az asztal tetejére ugrott. Az igaz, hogy ez nem elsőre sikerült neki, többször elvétette, de újra és újra megpróbálta. Valahogy így kellene nekünk is a pusztán jó, célszerű mérnöki létesítményből nekirugaszkodva elérni az építőművészetet, már amennyiben valamiért ez a feltett szándékunk. Nincs más esélyünk, mint a feszült figyelem és a cselekvés összhangja. Nekünk azonban minden esetben csak egy próbálkozás adatik meg, és ha az nem sikerül, jöhet a macskajaj.
A próbálkozás során azonban soha ne feledjük, hogy „…minden esetben hozzáépítünk, így tehát azt is tudnunk kell, hogy mit lássunk folytatandónak” (13) , hogy ezzel újra és megint T.T.-hez jussunk vissza.
Szerző: Király Zoltán MIE – Doktori képzés II. évf.
Építőművészet
2003/2004 tanulmányi év, II. félév
Kutatási téma: Korszerűség az építészetben
Témavezető: Mónus János