Épületek/Középület

A debreceni Immánuel Otthon és Iskola

2021.11.03. 18:11

A D4 Építész Stúdió a Debreceni Református Egyház megbízásából tervezte meg az Immánuel Otthon új épületét. Az intézmény fogyatékkal és halmozottan hátrányban élő gyermekek fejlesztésével foglalkozik, az ebből adódó használati igények új kihívások elé állították az építészeket, akik ezért a tervezés során igyekeztek minél több időt eltölteni a leendő használókkal – gyerekekkel és tanárokkal egyaránt.

Örömöm sokszorozódjék a te örömödben.
Hiányosságom váljék jósággá benned.

Egyetlen parancs van, a többi csak tanács:
igyekezz úgy érezni, gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél.

Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás:
Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.

Az igazság nem mondatokban rejlik, hanem a torzítatlan létezésben.
Az öröklét nem az időben rejlik, hanem az összhang állapotában.

Weöres Sándor: Szembe fordított tükrök

 

Bevezető

Egyetemista korunkban egy, a kezem ügyébe akadt építész folyóiratban olvastam a japán építészek családi ház tervezési metodikájáról. Ebben részletesen taglalták, hogy sokszor hetekre, hónapokra beköltözik az építész az adott családhoz, megismerve mindennapjait a szorgos hétköznapoktól a dedikált ünnepekig. Részévé válik a családnak, ösztönösen megérzi a lakóterek, használati minőségek minden aspektusát, hogy később a tervezésnél a megalkotott ház tökéletes összhangba kerüljön a használók igényeivel…

2019 februárjában felkérést kaptunk a Debreceni Református Egyháztól az Immánuel Otthon megtervezésére. A korábban már működő iskolaépület a folyamatosan növekvő létszám miatt egyre kisebbnek bizonyult, ezért a meglévőt megtartva, másik tervezési helyszínen kívántak egy új egységet létrehozni. Az iskola elsődleges célja a fogyatékkal és halmozottan hátrányban élő gyerekekkel való testi és szellemi foglalkozás iskolai oktatás keretein belül. Az iskola élete rendkívül komplex abból adódóan, hogy az odajáró gyerekek milyen szellemi és fizikai állapotban vannak, milyen speciális pszichés, vagy mozgásszervi rendellenességük van. A hagyományosnak nevezhető iskolákhoz képest szintén eltérés az oktatók, gyógytornászok és gyógypedagógusok létszáma, hiszen a növendékek felét teszik ki a változatos és összetett kezelések miatt.

Az első beszélgetéstől kezdve éreztük, hogy egy ilyen összetett, komplex működésű iskola rendkívül kötött, egyben változatos működési struktúráját csak akkor tudjuk megérteni, érdemben hozzátenni, ha bekapcsolódunk a mindennapjaikba. Részesülünk abból a sok kihívásból, lemondásból, gyötrelemből, amit az ott dolgozók mégis mosolyogva, minden apró javulást örömittasan élnek meg, vidámságot csempészve a gyerekek és szüleik életébe. A részévé kellett válnunk, megérteni a régi iskola rendelkezésre álló használati tereinek „miértjeit", hibáit, hiányosságait, olyan részleteket, ami az egészséges embernek evidens, a fogyatékkal élőknek néha leküzdhetetlen akadály. Ezért a már meglévő debreceni iskolába az egyeztetések során beköltöztünk, igyekeztünk minél több időt a gyerekekkel és a tanárokkal eltölteni. A közös alkotás során és utólag is rendkívül hasznosnak érzem szakmailag és emberileg egyaránt.

Előzmény

Az építési telek Debrecen csendesebb, kertvárosias peremterületén található, a Kishegyesi út forgalmas részének végében, ami a nagyvárosi léptékhez képest egy kis belső utcából közelíthető meg (gépkocsi feltárás is innen történik, gyalogosan a Kishegyesi felől is elérhető). A helyszín alapvetően inkább családi házas övezet, de az utóbbi években, évtizedekben megjelentek, kiegészültek kisebb irodai, kereskedelmi és szolgáltató funkciókkal. Jellemző erre a területre továbbá a kisebb léptékű társasházak rendkívül heterogén építészeti formálással és karakterrel, melyek a mi telkünket is bástyaszerű térfalként veszik körbe.

Az érintett ingatlan nem volt üres, két szabadonálló épület állt rajta, melyek közül csak a nagyobb iskolaépületet tartottuk meg, a kisebb egység lebontásra kerül. A beépítést nehezítette, hogy lakóövezeti besorolása miatt a beépítés a közterület felől 30,0 méteres mélységig lehetséges, ezért az épületünk a Kishegyesi úttal párhuzamosan tud terjeszkedni, az építési vonal egy határozott margót adott az épület telepítésének, melyet először hátrányként, később sokkal inkább irányadóként éltünk meg.

Beépítési adatok, illeszkedés, funkcionális kialakítás

Alapvető építészeti dilemma volt, hogy az épület egyszerre legyen befelé forduló, megadva a kellő tiszteletet és intimitást az épületet használóknak, ugyanakkor nyisson is a külvilág felé, ne akarjon túlságosan kirekesztő lenni, hagyja, hogy a látogatók, érdeklődők, az utca embere felfedezhesse, természetesen viselkedjen az épületbe való belépéskor. A másik fontos építészeti döntés az volt, hogy a tervezett épület hordozza a kortárs építészet ismérveit, de ezt ne divatosan tegye, hanem tömegalakításával, telepítésével oldja meg, ami azonban figyelembe veszi a szigorú funkcionális követelményeket és előírásokat. A feszes, keretes beépítést feloldottuk vidám színekkel, a bejáratot végig kísérő pergolákkal, zöldfelületekkel, belső kerengővel. Az akadálymentes tantermek, foglalkoztatók és a tornaterem a nagyobbik átrium köré lettek szervezve, világos, jól átlátható tároló és közösségi tereket létrehozva. A nagyobb udvar köré csoportosul a tíz, öt és hat főt befogadó foglalkoztatók, két egység között egy – egy mozgássérült pelenkázóval és mosdóhelyiséggel. Innen érhető el a tornaterem is, mely szekcionálható, két külön egységként is használható.

A másik, kisebb udvar köré azokat a tantermeket csoportosítottuk, ahol az ágyhoz kötött, halmozottan cselekvésképtelen mozgássérült gyerekek oktatása folyik, szintén két egységenként egy vizesblokkal. Az épület megközelítése alapvetően a belső, lakópark felőli úthálózat felől történik, itt lettek kialakítva a gépkocsi tárolók is, de gyalogosan, főleg a külsős foglalkozások (logopédus, gyógytorna) a Kishegyesi út felől is elérhető, kihasználva a korábbi épület térstruktúráját, mely a tervezett épületünk tengelyét – gerincét adja. Itt található továbbá a külsős betegek számára is látogatható foglalkoztatók, orvosi és hidroterápiás szobák. Helyet kapott még egy snozelen („anyaméh" meditációs szoba) és egy ayres (mozgásterápiás) helyiség.

A főbejárat jobb oldalán az étterem fogyasztó tere, a melegítő konyha lett kialakítva, amit egy fűthető, külső megközelítésű műhely zár le. A megérkezést a központi térben található porta felügyeli, mindkét bejárati részt kontrollálva. Mellette az akadálymentesítésre szolgáló lift, egy vizesblokk, szociális rész van. Az összes tércsoport és mindkét bejárat központi eleme az aulatér, mely alkalmas a hétköznapi élet mindennapjainak és az ünnepek közösségi rendezvényeinek megtartására. Innen vezet fel egy kétkarú lépcső az emeleti helyiségekhez. Ezek az egységek már nem vesznek részt az oktatásban, kiegészítő funkcióként szolgálnak az itt dolgozó tanároknak, igazgatóságnak.

A „Z" alakú emeleti rész középső szárában az aula karzata, lelátója egy hídszerű összekötéssel, az északi oldalon az itt dolgozó pedagógusok lazább struktúrában kialakított dolgozóterei, a vezetőség szobái, adminisztratív részleg van. A másik szárban a gépészeti helyiség, szociális blokkok, irattár lett betervezve, könnyű megközelíthetőséggel.

Kállay Ferenc, D4 Építész Stúdió

 

Szerk.: Hulesch Máté