Programok

INFRA - Infrastruktúra és építészet

2008.02.11. 10:26

Az ember által létrehozott nagy rendszerek mára rendkívül kifinomult struktúrákat alkotnak. Hogyan hálózza be a világot és hogyan módosul helyileg a kínai fast food? Milyen mintákat követnek és hogyan jönnek létre a gyorsan növő, új telepítésű közel-keleti és ázsiai városok vagy városrészek? A február 15-én megrendezésre kerülő nemzetközi szimpózium többek között e kérdésekre keresi a választ.

A fogalompár (infrastructure and architecture) akár az informatikából is ismerős lehet, nem véletlenül. Az infrastruktúrák, hálózatok építése során nagy és bonyolult rendszerek jönnek létre, legyen szó akár számítógépekről, szociális hálózatról vagy városokról. Az ember által létrehozott nagy rendszerek mára rendkívül kifinomult struktúrákat alkotnak. Hogyan hálózza be a világot és hogyan módosul helyileg a kínai fast food? Milyen mintákat követnek és hogyan jönnek létre a gyorsan növő, új telepítésű közel-keleti és ázsiai városok vagy városrészek? Londonban, Los Angelesben vagy Hong Kongban jönnek létre olyan döntések, amelyek távol-keleti városok, vagy akár a budapesti Hajógyári-sziget jövőjéről szólnak. Mit szól mindehhez Európa, mit jelent mindez Magyarország szempontjából?

Eldönthetetlen, hogy a városfejlődés kényszeríti-e ki az infrastrukturális rendszerek fejlesztését vagy e rendszerek fejlődése következtében alakulnak-e át a városok. Egy biztos: az infrastrukturális fejlesztésekhez kötődnek a legnagyobb építési beruházások (autópálya, vasút, közműhálózat, repülőtér). Hol az építész szerepe mindebben ma Magyarországon és külföldön? Sokszor úgy tűnik, az infrastrukturális beruházások feltartóztathatatlan erővel rendelkeznek; városok, városrészek alakulnak át egy gyakran kiismerhetetlen erő következtében. Mit jelent mindez az építészet szempontjából? Milyen az infrastrukturális beruházások építészete itthon és külföldön? Infrastrukturális fejlesztésekre a következő hat évben Magyarországon mintegy 1700 milliárd forint hívható le EU-s támogatásként. A közlekedési rendszerek (vasút, úthálózat, városi közlekedés) nagy fejlődés előtt állnak. Hogy alakul e rendszerekhez kötődő építészet? Fel vagyunk-e erre készülve szakmai, adminisztrációs és minőségi szempontból? Hogyan alakul és alakult mindez külföldön?

 




A február 15-én megrendezésre kerülő Infrastruktúra és Építészet című nemzetközi szimpózium e kérdésekre keresi a választ, neves magyar és külföldi előadók részvételével.

  • Koszorú Lajos építész a Város-hardver című előadásában egyfajta paradigmaváltást vet fel a városi infrastruktúrák jövőjét illetőleg.
  • Jim Quinlan, a dublini Railway Procurement Agency vezető építésze a dublini közlekedésfejlesztésről és a Dublinban létrejövő magasszintű építési beruházásokról ad elő.
  • Csizmadia István, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöki főtanácsadója az Uniós programokról, támogatási rendszerről számol be, kiemelten kezelve az EU-s projektek építészeti vonatkozásait.
  • Ulf Meyer építész, a düsseldorfi Ingenhoven Architekten vezető építész munkatársa a máris világszerte ismert stuttgarti pályaudvar-projekt tervezési folyamatát mutatja be.
  • Erő Zoltán, a Palatium Stúdió vezető tervezője a városokat összetartó és alakító szociális hálózatokról tart előadást.
  • Dr. Balogh Péter István, tájépítész (Corvinus Egyetem, Kert- és Szabadtérépítészeti Tanszék) a tájépítészet és a városi infrastruktúrák egymásra hatását, összefüggéseit elemzi tervezői szempontból.
  • Barbara Holub és Paul Rajakovics építészek, az osztrák Transparadiso formáció munkatársai „Közvetlen urbanizmus” címmel tartanak előadást, bemutatva egyfajta tudományközi, az építészetet, városi létet és experimentális művészetet is ötvöző magatartásformát.
  • Dr. Dúll Andrea, környezetpszichológus (ELTE Kognitív Pszichológia Tanszék) a városok fejlődését elemzi az ember és infrastruktúra összefüggéseinek szempontjából.
  • Kaas Hofman, a holland MAXWAN építészeti és urbanisztikai iroda építésze holland infrastrukturális projektekről számol be, építészet, dizájn és városfejlődés összefüggésében.
  • Vadász Orsolya, építész (Sporaarchitects) a budapesti 4-es metró építészeti koncepcióját, az építészeti tervezés folyamatát mutatja be.
  • David Zahle, az ismert dán BIG csoport vezető építésze az infrastrukturális beruházásokhoz kapcsolódó progresszív építészeti projektekről számol be. A csoport a progresszív kortárs építészet egyik fiatal és elismert képviselője. David Zahle építész az iroda munkáiról február 16-án a Kortárs Építészeti Központban (www.kek.org.hu) hosszabb előadást is tart.

Az előadások után meghívott vendégek rövid kerekasztal-beszélgetésen elemzik a konferencia tanulságait Budapest vonatkozásában.

A nemzetközi szimpóziumra a rendezvény napjáig még lehet regisztrálni a szimpózium weboldalán: www.kek.org.hu/infra

Varga Péter István építész
a szimpózium kurátora

INFRA Városi infrastruktúra és építészet nemzetközi szimpózium - 3 kreditpont

Időpont: 2008. február 15-16.


Helyszín: Budapest XI., Olimpia mozi (1119 Budapest XI. ker., Etele út 55., Kelenföldi Városközpont)