Helyek

Jerzy S. Majewski: Lengyel építészet a kilencvenes években (II.)

2004.07.10. 12:59

A tanulmány II. része

Bankok

Míg nagy irodatömböket elsősorban Varsóban építettek, addig majd minden lengyel város gyarapodott banképülettel. Késő modernista, építészetileg magas színvonalat képviselő épület Katowicében a Varsói Bank Handlowy S. A. székháza (tervező Kapuścik & Lekawa Architekten). A hetvenes évek monstre toronytömbjei közé ékelt épület tele van meghökkentő részletekkel. Különlegesen bonyolult, üveggel és koromfekete kővel borított tömege absztrakt szoborra emlékeztet. Krakkóban szintén elsőosztályú épület a Bank Handlowy S. A. székháza (tervezte a DDJM; tervezők: Marek Dunikowski, Artur Jasiński, Jarosław Kutniowski, Wojciech Miecznikowski, Piotr Uherek), melynek homlokzata hagyományos, hármas tagolású: földszint, emeletek, párkány.

Bevásárlóközpontok

A kilencvenes évek elején rengeteg bevásárlóközpontot építettek. Az időszak legkiemelkedőbb teljesítménye a gdanski Gótikus Nagy Malom átalakítása volt, egy átriummal és sok üzlettel. Ez a hatalmas, 1350-ből származó téglaépület Európa egyik nagy középkori ipari létesítménye. A megőrzés alapvető koncepciója volt az épület történeti struktúrájának és a lényegi építészeti jellemzőik megtartása. A tervező, Elżbieta Ratayczyk-Piątkowska, és Jerzy Siemiński mérnök radikális megoldást választottak: a történeti épület külső falaihoz nem nyúltak, de a meglévő falakkal nem érintkező, szabadon álló acél állványzatot állítottak belülre.

Az 1995 előtt épített új bevásárlóközpontok közül a legérdekesebb a wroclawi Solpol Áruház (tervezte Wojciech Jarząbka, tervezőtársak: Paweł Jaszczuk, Jan Matkowski, Jacek Sroczyński). Élénk színeivel, formáival, és egyértelmű posztmodern referenciáival ez az épület sok vitát váltott ki.

Szállodák

1994-95 művészi eseménye volt a varsói Hotel Sheraton megépítése (tervezők Tadeusz Spychała és Piotr Szaroszyk). Bár az épületben a gazdasági szempont döntő tényező volt (például a homlokzatokat nem tartós anyagokból készítették), az építészeknek mégis sikerült a környezetével egybeolvadó egyedi épületet teremteniük. Az attraktív homlokzat leginkább éjszaka értékelhető, amikor az építészeti felosztást részben az eredeti fények teremtik meg.

A Szczecin-Podjuchy-i Hotel Panorama építészeti minősége nemcsak a festői környezet, hanem a kezelt faanyag és az aprólékosan, de egyszerűen megtervezett dekoratív hatások eredménye is (Studio Ar: Stanisław Kondarewicz, tervezőtársak: Ryszard Wilk, Robert Frydrycki, Zbigniew Mike, Jan Turowski; mérnök: Zbigniew Misiak).

Lakásépítés

Míg a kilencvenes évek közepéig a legtöbb lakóházat lakásszövetkezetek építtették, az évtized vége felé a legtöbb külföldi tőkéből épült meg. A varsói lakásépítés a neomodernizmus felé fordult. Számos házat a két háború közötti avantgárd építészete és a harmincas évek luxuslakásai inspiráltak. Varsóban tipikusak a hosszú ablaksorok és a lapos tetőn kialakított teraszok. A vezető építészek kezében a történeti modellek felidézése nyomán teljesen eredeti darabok születtek, de a másodosztályú építészek esetében ezek az eszközök a motívumok önkényes kombinálásával az elődökéhez képest banális építészethez vezetett. Varsóban a történeti modellek jó használatára példa a Szymborski és Zielonka Stúdió és a JEMS - Építészeti Partnerség. Az előbbitől származik Varsóban a tökéletesen modern PAX épület, melyben fontos a húszas és harmincas évek avantgárdjának visszhangja. A tervezők mesterien ragadták meg a homlokzatok arányait: az épület olyan, mintha óceánjáróként lebegne a városi tájban. Ezen ékesszóló hatás és a helyenként kicsapongó dekoráció ellenére a tervezők visszafogottan bántak kifejezőeszközeikkel.

A JEMS-építészek legmeglepőbb épülete a varsói Zoliborz kerületben található (tervezők: Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Jerzy Szczepanik-Dzikowski és Violetta Popiel-Machnicka). A kicsiny lakóházakból álló telep ügyesen illeszkedik a kerület modernista villaegyütteseibe, és a városi villa és az alacsony, többlakásos épület közötti kompromisszumként.

A moderizmus iránti lelkesedés más lengyel városokban is tettenérhető: különösen Romuald Loegler és Wojciech Obtułowicz krakkói építészek épületei érdemelnek említést. 1998-99-es krakkói lakóház-együttesük hatalmas kerti lugasokkal van körülvéve. Ez a zöld fal nyári kerítéssé változik, mely az épületnek kiegészítő homlokzatot ad.

A wroclawi építészek teljesen eltérő úton indultak el. Építészeti megoldásaik közelebb állnak a posztmodernizmus poéziséhez, bár még mindig tartalmaznak utalásokat a húszas évek avantgárdjára. Kétségkívül Wojciech Jarząbek volt a kilencvenes évek legnagyobb egyénisége, akinek leglátványosabb lakóépülete a Wybrzeże Wyspiańskiegon található kiegészítés. Az épület kényelmesen illeszkedik a homlokzatok közé, de a homlokzat szokatlan kompozíciója és színvilága megkülönbözteti a többitől. Az építész az épület külsejét szabad improvizációs felületnek tekintette, a szecessziós stílusú ólomüveg témájára.

Poznanban a legkiemelkedőbb lakóházakat Izabela Klimaszewska és Tadeusz Biedak tervezte. Minden háznak eltérő a homlokzata. Az Ezüst Ház homlokzatát csipkézett, félköríves fedés és ezüstös acélból készült kortárs részletek díszítik. Bár néhány épületük kicsit kérkedőnek tűnik, eredetiségük letagadhatatlan.

A lakásépítés újdonságát a nagy építési vállalatok luxuslakásai jelentik. Bár ez kommerciális építészet, a befektetők egyre gyakrabban hajlandóak a legjobb építészeket megbízni, például Wojciech Szymborskit, Jacek Zielonkat vagy Jerzy Gurawskit. Az épületek jellemzői: modern berendezés, nagy lakóterek, tetőkertek, úszómedencék és, ha szükséges, biztonsági berendezések. Mindezek ellenére, megkülönböztető jegyük mégsem az építészeti eredetiség, hanem a méret.

Fordította: Somlyódy Nóra