Bene Tamás építész és Máté Balázs fotográfus projektje, az Égetés 120 képből álló sorozat, amely egy gondosan megtervezett és megvalósított tárgy pusztulásának folyamatát dokumentálja – méghozzá úgy, hogy a pusztulás okával nem, csak következményével szembesít. A projektet az alkotók leírásával mutatjuk be.
Az ember épít. Vizsgálja és értelmezi a környezetét, összefüggéseket keres. Az állatok is építenek: anyagokat halmoznak, a természetes helyzetükből kimozdítva másik összefüggésbe hozzák őket. Utóbbi építményeket a természet elválaszthatatlan részének tekintjük — az emberi építés aktusa körül azonban mindig ott lebeg az értelmezés kényszere.
Az építés a tartós, maradandó változtatás vágya, az örökkévalóságra tett kísérlet. Mindig az állandóságra törekszik; az emberi életet igyekszik kiterjeszteni. Ez azonban soha nem valósulhat meg: a civilizáció eredményei, csakúgy, mint minden, természetüknél fogva kizárólag átmenetiek lehetnek. A valóságban minden folyamatosan változik és alakul.
Az emberi szem számára ezen változások egy része azonban láthatatlan, pusztán az időbelisége okán: túl lassan történik, az állandóság illúzióját teremtve meg ezzel. Bizonyos esetekben ugyanakkor az állandónak hitt, láthatatlanul változó anyagok és rendszerek (fa-erdő, épület-város) átalakulása történelmi távlatból nézve egy szempillantás alatt végbemehet. Az ilyen folyamatok egyike az égés.
A technológiai fejlődés egyik legelső pontja a tűz domesztikálása: az ember számára hozzáférhetővé vált az anyagok belső energiája. A tűz meleget és életet ad, ugyanakkor félelmetes is: a tartósnak hitt dolgok megváltozását, a tragédia veszélyét hordozza magában.
Az “ÉGETÉS" című projekt Máté Balázs fotográfus és Bene Tamás építész együttműködésének eredménye, egy 120 képből álló szekvencia. A munka első felét egy tárgy tervezése és építése jelentette, a szekvencia pedig ennek teljes elégését követi olyan körülmények között, ahol a tárgyat megvilágító lámpák fényereje jelentősen túllépi a tűz által kibocsájtott fényét — megfosztva az égés folyamatát legfontosabb attribútumától, a lángoktól, így az emberi szem számára láthatóvá téve az anyag és a szerkezet változását. Az égés az általunk nehezen érzékelhető entrópiát az emberi időérzékeléshez szinkronizálja. A fotó médiuma alkalmas arra, hogy szabad szemmel nem érzékelhető folyamatokat tegyen vizuális tapasztalattá: a sorozat képei a gyors és a lassú változások eltérő időtapasztalatát hozzák egy helyzetbe, és teszik egyszerre átélhetővé.
Bene Tamás - Máté Balázs