A különböző funkciók találkozása, átalakulása, a terek újraértelmezése közkedvelt megoldás új kulturális helyek megteremtéséhez. A módszer alapvetően jól bevált az Európa Kulturális Fővárosa projektjekben is, amikor letűnt ipari vidékek, elfeledett épületek, gyárak, kihasználatlan tömbök kaptak kulturális funkciót. Látványos megoldások születtek a német nehézipar fellegvárának számító Ruhr-vidéken, ahol falanszteri gyáróriások váltak térplasztikává. De jól sikerült a 2010-es pécsi évad helyválasztása is, amikor a Zsolnay porcelángyár kihasználatlan, építészetileg magas színvonalú, nem egy helyen a gyár „termékeivel” díszített épületei kulturális negyeddé alakultak, ami ma oktatási és – főleg a gyermekes családok körében népszerű – szabadidős központként működik.
Pécs után három évvel – a francia Marseille mellett – Kassa lett Európa Kulturális Fővárosa és ennek központja a korábban hatalmas falakkal körbezárt korabeli laktanya volt. De hogyan válhat egy zord katonai környezet kulturális központtá? A falak leomlottak, a térség megnyílt, megszelídült, s létrejött a zerozero iroda tervezte Kulturpark, ami eltér a korábbi városok megoldásaitól. A Kulturpark a kassai évad kulcsberuházása volt. A 19. század második feléből származó, az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregének ellátását biztosító, három épületből álló laktanya és fegyverraktár átalakításával jött létre, de a fő hangsúly az épületek által közrefogott fás térségen volt. A komor falakkal körbezárt területen katonai ellátó raktárak, pékség, víztorony és hadiközpont állt, az épületek közé parkot telepítettek. A szocializmus idején a Csehszlovák Néphadsereg birtokolta a területet, majd a függetlenné vált Szlovákiában szűnt meg ennek katonai funkciója. 2008-ban, amikor a város elnyerte a 2013-as Európa Kulturális Fővárosa megrendezésének jogát, a volt laktanya területét jelölték ki a projekt központjának.
Az építészeti program az épületek közé ékelt, százéves gesztenyefákkal tarkított parkból indult ki, innen kívánták kibontani magát a központot, a megújuló épületeket. A kibontáshoz szorosan hozzátartozott a területet határoló komor, tömör téglafalak lebontása is, így a terület bő egy évszázaddal megépülte után integrálódhatott a város szövetébe. A környező, főként 1960-70-es években épült tömbházak alkotta negyed ezáltal szellősebbé vált, sőt egy régóta áhított közparkot is nyert. A köztér megteremtése a kulturális projekten túl is kiemelt volt a város számára, hiszen ekkortájt egy szintén fontos városi tér szűnt meg a Námestie osloboditeľov bevásárlóközponttal való beépítésével. Ezek az igények jól megjelenhettek a zerozero tervében.
Az építészek elképzelése mindenképpen a köztérteremtésről, az ezáltal keletkező kapcsolatok és kommunikáció létrehozásáról szólt. A Kulturpark nyitottságot üzen, választ ad a kultúra és művészet városba való becsatornázásáról, egy népszerű helyet kívántak létrehozni, ahol a városlakó különböző művészeti ágakkal kerül kapcsolatba, ahol mindenki számára nyitott kreatív műhelyek jönnek létre. Ezzel talán kicsit nyitottabban tudott hozzáállni a művészetek és a mindennapok kapcsolatához, mint pécsi elődje, hiszen – ahogy az európai felügyelőbizottság is kritikájában megemlítette – a Zsolnay Negyed nagyon míves, szépen megformált terei inkább a magas kultúrát szolgálják, hiányzik a mindennapi kapcsolat a várossal.
A konkrét építési terv a régi épületek megfelelő felújításáról, a parkba bekerülő, kisebb léptékű új pavilonok elhelyezéséről, egy mélygarázs telepítéséről, a park revitalizációjáról és az új köztérrel együtt a környező utcák forgalomszervezéséről, infrastrukturális fejlesztéséről szólt. A térség központjában létrejövő új köztér nem kívánt túlmutatni önmagán, azt szerette volna, ha annak használói lakják be saját elképzeléseik szerint, ehhez kisebb építészeti elemekkel, jelekkel, a világítással és szökőkúttal keretet biztosítanak. A tér kialakításában az ott levő épületek adta szigorú geometria, a négyzethálós ritmus adta meg az alapvetést, s ugyanezt a szerkezetet ültették át a tervezők az új területekre is, igaz, egy fokkal nagyobb léptékben. A parkra felvázolt új négyzetháló, amely egyértelmű kapcsolódás az eredeti téralakításhoz, épületekhez és voltaképpen a szigorú katonai funkciókhoz is, jól kirajzolta az újonnan elhelyezendő építmények: pavilonok, utcabútorok, vizes területek helyét a zöld parkban.
Az elképzelés ugyanis az volt, hogy az Európa Kulturális Fővárosa projekt legfőbb eleme, ellentétben a korábban megszokott, egy-egy épületre vagy –együttesre koncentráló tervektől, itt egy új köztér és park legyen. A nyilvánosságra, a nyitottságra, a várossal való intenzív kommunikációra helyezték a fő hangsúlyt. Az elképzelés és a megvalósult új közpark több pozitív kritikát és díjakra való jelölést is kapott. A katonai múltra való utalást különös módon őrizték meg: a területen minden épületet és építményt a NATO fonetikus ábécé kódszavával jelölnek: Alfa, Bravo, Charlie, Delta, stb. Az elkészült park elsődlegesen a városi zöld tereket kívánta növelni, a rekreációt, a kikapcsolódást szolgálni. Ehhez kapcsolódnak a nagyobb közönség számára nyitott, szabadtéri rendezvények – különböző koncertek, kiállítások, fesztiválok – lebonyolítását segítő helyszínek kialakítása. A parkban a meglévő fák legnagyobb részét megmentették és az így megmaradt 177 koros, de még egészséges faállomány mellé 33 újat ültettek, gyepet telepítettek, zöld és kövezett útvonalakat létesítettek.
A terület felosztását az alapvető geometria uralja, hiszen a meglévő épületek alapján kirajzolt négyzetháló kiterjesztésére vetítették rá magát a parkot és az új létesítményeket is. Ebbe a pixelrendszerbe kerültek az útvonalak, a fából borított kisszínpadok, különböző kertek, fűszerágyások. A keleti oldalról indulva nyugat felé a tér egyre sűrűsödik, növényzetében, kialakításában egyre több meglepetés várja a látogatókat. A főbejárat előterében teresedést építettek ki, amit fehér betonnal burkoltak és azon szokatlan formájú, egyedi utcabútorokat helyeztek el. A bécsi PPAG cég tervezte 100 darab moduláris, masszív műanyagbútor jól mozgatható, a parkban igény, illetve a látogatók kedve szerint áttelepíthető. Szintén a geometria jelenik meg a világításrendszerben is, a programozott LED fénysorok sötétedés után új, de a nappali rendszerhez hasonló világot rajzolnak ki.
A Kulturpark sikeres rendelvénysorozatot zárt a 2013-as idényben, azóta közkedvelt városi rekreációs térség vált belőle, a gördeszkások, biciklisek és környékbeliek lelkesen vették birtokba és használják töretlenül. A park jól integrálódott a város életébe, megtartotta népszerűségét és kulturális arculatát egyaránt. Szeretnek itt lenni az emberek.
Bán Dávid