Egyéb cikkek

Kecskeméti Főtér pályázat

2010.01.18. 12:02

Rangsorolás nélküli megvételben részesült 4. sz. pályamű
Szabadics Attila, Kovács Péter, Csizmadia János - Pécs

Rangsorolás nélküli megvételben részesült 4. sz. pályamű
Szabadics Attila, Kovács Péter, Csizmadia János - Pécs

 

 
 

 


Részletes bírálat
A terv újszerű és kedvező nyomvonalra helyezi a Kiskörút déli részét. Ezzel egyértelműen megadja a körúti jellegét úgy, hogy nem a gépjárműforgalom elvágó hatása érvényesül, hanem a folyamatos körbejárást biztosító körgyűrű jellege. A színház így valóban a főtér impozáns déli térfala lesz, szervesen bekapcsolódik a városmagba. Az alatta tervezett mélygarázs kedvező megközelíthetőséget biztosít a gépjárművel színházba látogatók számára.

A közúti forgalom kétirányúvá tételét a teljes Kiskörúton alaposan átgondolták és igyekeztek hangsúlyt helyezni a gyalogos forgalom elsőbbségére a Kiskörúton belül, esetenként azon keresztül is. A Petőfi Sándor utca Dobó István körút találkozásában még gyalogos aluljárót is terveztek. Szépen kidolgozott a gyalogostengelyek vonala, a belső gyalogos kapcsolatok rendszerének megteremtése.

A Kerámia Stúdió tömbje belső térelrendezése funkciójának megadása igen jól illeszkedik Kecskemét városához. A Zsinagóga belsőjének átalakításával lehetőséget teremt a tömbbelső használhatóságára, átjárhatóságára.

A piac és a piaristák tere kissé kívül rekedt a Kiskörúton, ami a terv egyik gyenge pontja. A piacot jelenlegi helyén hagyva figyelemre méltó, költségkímélő megoldás a tetején elhelyezett parkoló tér. A Széchenyi téren a buszpályaudvar és a zöldfelületek megcserélése egyszerű, de fontos megoldás. Ötletes megoldás a dél-keleti kapu, Vörösmarty utca és a Kiskörút közötti épület feláldozásával körforgalmi megoldással (ugyanez javasolható a Jókai utca Piaristák tere találkozásához is). A zöldfelületek egybefüggő, az összekapcsolt tereket díszítő kialakítása a parkoló felületek kárára történt, azonban a két felszín alatti és a piac tetején lévő parkolókkal pótolják a kieső parkolóhelyeket. A Dobó körútnál a belső területre nem ad újszerű megoldást.

Összefoglalóan: számos jól átgondolt, szép megoldást tartalmaz a terv, miközben kidolgozatlan hangsúly nélküli területek is maradtak benne. A Kiskörút nyomvonala, a dél-keleti kapu körforgalmi ötlete, és a Kerámia-negyed belsőjének kidolgozása kiemelkedő részei a tervnek.

Részletezett értékei miatt a bíráló bizottság megvételre és bruttó 500.000,- Ft díjazásra javasolta.