Nézőpontok/Történet

KÉM – azaz a Kisgyermekes Építészeti Műhely

2024.03.08. 08:52

A Kisgyermekes Építészeti Műhelyt (KÉM) Csanádi-Szikszay Györgyi hozta létre 2020-ban. Az egyesület a kisgyermekes építészek szakmai támogatásával és az építészeti környezeti nevelésbe való bekapcsolódással oldja a sokszor feloldhatatlannak tűnő ellentétet az aktív szakmagyakorlás és gyermekekkel töltött  minőségi idő között.
Az egyesületet és egy közelmúltban lezajlott programsorozatukat Csanádi-Szikszay Györgyi mutatja be. 

"Ülök az asztal mellett, előttem a számítógép falfelületnyi monitora. Oldalra sandítok. Parányi ablakon keresztül látom a külvilág élettel teli nyüzsgését. - Vajon most mit csinálhat?... Ötlik fel bennem a kérdés. - Tényleg csomópontrajzolásra cseréltem azt az időt, amit vele tölthetnék?"

Már az egyetemi hallgatói éveim alatt is nagyon foglalkoztatott az a kérdéskör, hogy hogyan lehet összehangolni a kisgyermekes létet az építészeti szakma gyakorlásával. Erre álmodtam meg a Kisgyermekes Építészeti Műhelyt (röviden KÉM), melyet 2020 nyarán kezdtem el szervezni.

A KÉM egyesület két nagy missziója a kisgyermekes építészek szakmai támogatása, szakmai segítségnyújtás, tehetséggondozás, gyermekbarát szakmai programok szervezése, valamint a gyermekek építészeti térszemléletének fejlesztése, bekapcsolódás regionális szinten az épített környezeti nevelés meglévő tendenciáiba, köznevelés programba a fiatal korosztály megszólításával, valamint további egyedi útkeresések által. Eddigi szakmai munkásságunk során szerveztünk már bababarát épületbejárást, futóbabakocsis városi futást (Catch the Architect!), workshopot, építészettörténeti aspektusú előadást és kerekasztal beszélgetést, mely spontán alakult kisgyermekes programmá.

A következőkben a két fő profilunk közül az épített környezeti nevelésbe illő jógyakorlatot, a tavaly lezajlott Buda programsorozatot mutatjuk be.

A ’Buda Gyerekeknek’ rendezvénysorozat tematikája szorosan kapcsolódik a Tiéd a város című könyvsorozat ’Buda Gyerekeknek’ – azaz Bel-Buda, Középső Dombvidék, Pesthidegkút – című kiadványának kidolgozásához. Célunk egy olyan eseménysorozat megvalósítása volt, mely az iskolás korosztály (8-12 évesek) aktív bevonásával térképezi fel a budai régió érintett építészeti karaktereit. A foglalkozások az adott intézmények pedagógusainak közreműködésével, az intézménnyel egyeztetett formában valósultak meg, hiszen a helyi sajátosságokat ők ismerik a legjobban. A ’Buda rendezvénysorozat’ formai kereteit, valamint szakmai akciónapjait a Kisgyermekes Építészeti Műhely Egyesület meghívott előadói bonyolították le.

Az eseménysorozat két fő panelből, műhely- és akciónapból tevődött össze. A műhely- és akciónapi foglalkozások feladata, hogy a gyermekek jobban megismerjék azt az urbánus környezetet, amely nap mint nap körülveszi őket, felismerjék a különböző építészeti karakterek jellegzetességeit, valamint tudatosan, elemző módon közelítsenek az általuk használt terekhez. A foglalkozások megtervezésénél fontos szempont volt a sokszínűség, vagyis az építészeti témakör különböző feldolgozási lehetőségeinek bemutatása és változatos munkaformák alkalmazása. A hangsúly minden esetben a játékosságon, a közvetlen tapasztalások feldolgozásán, a társas kompetenciák és a szociális érzékenység erősítésén van.

Budapest II. kerülete három fő területegységre osztható, így a térbeli tagolódást lekövetendő az eseménysorozatot három fő modulra osztottuk, melybe egyenként szempont volt műhely és akció napi foglalkozások keretében a helyszín feltérképezése és analízis, valamint közös térkép készítése.

1. modul: Pesthidegkút – Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskola- 2023. 04. 24-25.
2. modul: Középső Dombvidék – Cseppkő Gyermekotthoni Központ - 2023. 07. 10-11.
3. modul: Bel-Buda – Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium - 2023. 06. 05-06.

A műhelynapi foglalkozás bemutatkozással kezdődött, ahol felhívtuk a gyerekek figyelmét a körülöttük lévő épített környezetre, az arra való odafigyelés fontosságára. Beszélgettünk a napi rutinjukról, hogyan jutnak el hétköznap az iskolába, illetve a számukra meghatározó helyekre. Ezt egyéni szubjektív térkép készítésével rögzítettük is, majd megnéztük a kérdést „városi" léptékben, interaktív séta keretében. A séta vezetett tematika mentén vette sorra, fedezte fel a gyerekekkel az iskolájuk körüli urbánus környezetet. Ennek elméleti megalapozása a tanteremben kezdődött, majd kimentünk a terepre, ahol ’városi mintázatokat’ gyűjtöttünk, valamint az állomásokhoz kötötten ’helytörténeti mesék’ hangzottak el.

A második napot az élmények, tapasztalatok közös megbeszélésével, visszajelzéssel kezdtük, kiscsoportos foglalkozás keretében elkészítettük a kerület „érzéstérképét". Ezt követően ismét „kizoomoltunk", városléptékben szemléltük az épített környezetet. A három intézményen végigmenve, az eseménysorozat kreatív kézműves feladataiban egy ívet próbáltunk meg felrajzolni: míg a hidegkúti ÖKU-ban rajzos csoportos feladat volt (2D), addig a Szent Angélában (Bel-Buda) maketteket készítettek a gyerekek (3D), végül a Cseppkőben (Középső Dombvidék) 1:1-es építésre került sor az erdőben található "alapanyagokból". Az épített környezet iránt való érzékeny gondolkodásmód alapja a körülöttünk lévő világ elemeinek térbeli leképezése; a rajzolás, makettkészítés kis- és nagyléptékben az absztrahált gondolkodás elsajátításának magja. A gyerekek alkotásaikat csoportos prezentáció keretében ismertethették társaikkal.

A programot végigkísérő mesefiguráinkat – Szinit, a foltos szalamandrát és Denit, a barlangi denevért – nagyon megszerették a gyerekek, akik a Tiéd a város kiadványsorozat ’Buda gyerekeknek’ című könyvébe is beköltöznek.

A projekt fontos pedagógiai eleme a minket körülvevő épített környezet fizikai megtapasztalása, majd annak leképezése rajz-, makett- vagy akár modellléptékben. Az osztálytermi és tényleges városi helyszínek közötti finom váltásokkal dolgoztunk interaktív, cselekvésre ösztönző módon. 

Szemléletformáló eseményeink célja, hogy a gyerekek jobban tájékozódjanak a környezetükben, nyitottabbak legyenek a sajátosságai iránt, magukénak érezzék, hogy később esetleg tevékenyen vegyenek részt annak formálásában.

Csere István emlékére
(1958 – 2024)

Csanádi-Szikszay Györgyi

Szerk: Böröndy Júlia

 

Közreműködők:

KÉM:

Csanádi-Szikszay Györgyi,
Eperjesi Blanka,
Kiss-Kozslik Eszter,
Tótpál Judit

kultúrAktív:
Guba Anna, 
Szilágyi-Nagy Anna, 
Tóth Eszter

Támogató: NKA

A tematikus hét további cikkeit itt elérhetők.