Közélet, hírek

Kezdődhet az egyeztetés a Római-part mögötti terület árvízvédelméről?

2017.02.01. 10:11

A Csillaghegyi öblözet lakóinak nyomására Tarlós István összehasonlító tanulmányt készíttetett az 55.000 embert érintő Római-parti gát néven ismert árvízvédelmi mű lehetséges - parti, illetve Nánási-Királyok útjai - nyomvonalairól. A tanulmányt egyelőre élő ember még nem látta, de így is nagy öröm a létrejötte - februárban végre megkezdődhet az egyeztetési folyamat.

Megérte a Rómaira vonulniuk október 9-én az életüket és vagyonukat féltő óbudaiaknak és a part szépségéért aggódó budapestieknek. Meghallotta a több ezer tüntető szavát a Főpolgármester: elkezdte vizsgálni a gát lehetséges nyomvonalát a Nánási út - Királyok útján, ahol azt a mobilgát néven elhíresült parti védmű ellenzői is javasolják. A tanulmány némi csúszással készült el az előre bejelentett január 15-i dátumhoz képest, ám a partért és a védelemért harcoló helyi civilek képviselői így is nagy lépésnek értékelik meglétét, ez a nulladik lépés, hogy végre elkezdődhessen az évtizedek óta halogatott védmű tervezése. “Elértük a rajtkövet, végre elkezdődhet a társadalmi egyeztetés a gát helyéről és a Római-part sorsáról”- monda a Fák a Rómain csoport képviselője. A társadalmi egyeztetés fontosságára az Igazságügyi Minisztérium is figyelmezteti a Fővárost az Európai Bizottság vizsgálódására adott válaszában, kiemelten említve az Aarhusi egyezmény ide vonatkozó és be nem tartott passzusait.

A jelenleg is a Nánási út - Királyok útján húzódó fővédvonal és a Duna között 70 hektárnyi terület jó része fejleszthető terület, amire azonban szabályozási terv nem készült. A kérdés tehát, hogy mit álmodik ide a városvezetés? A civilek szerint a főváros fő motivációja a parti gát megépítésére az, hogy nagyobb arányban beépíthetővé váljon a terület, de ha itt lakóparkok lesznek a ma még részben állami telkeken, akkor is erősen mérlegelni kell, hogy árvízmentes (pl. lábakon álló vagy feltöltésre épülő) házak épüljenek a drágább, veszélyesebb, és természetpusztító mobilfal helyett. Míg a hullámtérbe már beépült, az árvíznek kitett családi házak védelmére a helyi viszonyokhoz alkalmazkodó, nyári gát-rendszerben látják a megoldást.

A most elkészült nyomvonalösszehasonlító tanulmány sajnos még nem publikus - a civilek ezúton is felkérik a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy bocsássa azt teljes terjedelemben rendelkezésükre, mint a társadalmi egyeztetés egyik alapdokumentumát! Addigis a korábban megjelent szakértői anyagok megtalálhatóak a fakaromain.hu weboldalon a tudástárban, ahol a laikusok is meg tudhatják például mi a különbség a mobilfal és mobilgát között. A most elkészült anyag megismerése után februárban a helyiek, a főváros és kerület képviselőinek bevonásával, szakértők közreműködésével indulhat el az egyeztetési folyamat, ami segít a 110 focipályányi hullámtéri terület jövőjének meghatározásában. Az ügy összes szereplője abban reménykedik, hogy mihamarabb elkészülhet a terv és megkezdődhet az építkezés. Egy nagy különbség van az álláspontok között: míg a lakók a biztonságosabb Nánási út - Királyok útján látnák szívesen a gátat, addig a telektulajdonosok és az önkormányzat Budapest utolsó természetes Duna partját alakítanák át árvízi védművé.

Fák A Rómain csoport