A Velencei Biennálé legizgalmasabb pillanata minden évben a filmfesztivál példája nyomán létrehozott Arany Oroszlán-díj átadása, mely a nemzetközi zsűri által legjobbnak ítélt nemzeti pavilonnak, illetve a központi kiállítás legjobb installációjának jár. Augusztus 30-án kihirdették a győzteseket, íme a névsor!
A 17. Velencei Építészeti Biennálé nemzetközi zsűrije augusztus 30-án kihirdette a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán-díj győztesét. Kazuyo Sejima (a zsűri elnöke, Japán), Sandra Barclay (Perú), Lamia Joreige (Libanon), Lesley Lokko (Ghána és Skócia), valamint Luca Molinari (Olaszország) döntése alapján idén az Egyesült Arab Emírségek veheti át a kitüntetést, melyet a Wetland címet viselő pavilonnal nyert el. A zsűri döntését a következő szavakkal indokolta:
„A Wetland egy érdekes kísérlet, mely arra invitál minket, hogy lokális és globális szinten is végiggondoljuk a pazarlás és termelés közötti törékeny kapcsolatot, és olyan konstruktív modellt javasol, mely képes egyszerre alkalmazni a kézművességet és a legfejletteb technológiákat."
A zsűri két különdíjat is odaítélt, az egyiket Oroszország Open! című pavilonja, a másikat pedig a Fülöp-szigetek Structures of Mutual Support nevű installációja nyerte. (A sajtónapok alatt, tehát ottjártunkkor sajnos az Egyesült Arab Emírségek és Oroszország pavilonja is építés alatt volt, így egyik sem állt készen látogatók fogadására. A Fülöp-szigeteki pavilonról azonban mi is írtunk bővebben, az Építészfórum kedvencei közé tartozott.)
A zsűri a How will we live together? címet viselő központi kiállítás résztvevői közül is kiválasztotta a számára legjobban tetsző installációt. Az Arany Oroszlánt a német raumlaborberlin érdemelte ki, mert Instances for Urban Practice című művük az értékelés szerint „egy nagyszerű, inspirált megközelítése a kollektív felelősségvállalás témájának, mely a jövőképes társadalmi megújulás felé mutat."
Az ígéretes fiatal tehetségeknek járó Ezüst Oroszlánt a holland Foundation for Achieving Seamless Territory Watermelons, Sardines, Crabs, Sands, and Sediments: Border Ecologies and the Gaza Strip című alkotása, a különdíjat pedig a kenyai Cave_bureau The Anthropocene Museum: Exhibit 3.0 Obsidian Rain nevű installációja kapta.
Mint már korábbi írásunkban olvashatták, hagyományosan az Építészeti Biennálé megnyitóján adják át az életműdíjat, melyet 2021-ben a spanyol Rafael Moneo vehetett át. A díj „in memoriam" változatával idén a legendás olasz-brazil építész, Lina Bo Bardi emlékének adóztak.
Paár Eszter Szilvia