A Budapest Airport a ferihegyi repülőtér eddig használaton kívüli vagy alacsony kihasználtságú barnamezős területein ingatlanfejlesztésbe kezd hotel- és konferencialétesítményekkel, parkolókkal, üzleti és kereskedelmi beruházásokkal. A fejlesztés alapfunkcióit előzetes marketingkutatás alapján határozták meg. A beruházást alátámasztó tanulmánytervek elkészítésére 2010. februárjában meghívásos tervpályázatot írtak ki. A pályázaton nyertes három építésziroda megbízást kapott egy-egy területegység, klaszter koncepciótervének elkészítésére. Irodánk a 4. klaszter beépítési tanulmányterveit készítette el. A klasztert üzleti- és kereskedelmi, illetve logisztikai fejlesztésre jelölték ki. A 70 hektáros területegységet a 4-es út, a reptér belső operatív területe és a T2 kifutópálya védőzónája határolja, a Budapest Airport délnyugati részén található.
A területre tervezett épületegyüttest jellegzetesen „agglomerációs” funkciók alkotják. Mindannyiunkban él a sztereotíp kép az európai nagyvárosokba vezető reptéri utak mentén elterülő, jellegzetesen szuburbán világról: esetlegesen telepített, gyakran gyenge minőségű, csak a funkcióra összpontosító kereskedelmi építészet. A funkciók esetünkben sem mások, de reményeink szerint sikerült korszerű és minőségi építészeti-kertépítészeti alternatívát felmutatni. A beépítés önmagában komplett egész, elővárosi helyett városi minőséget nyújt.
A közel féléves tervezési folyamat során először a három nagy alapfunkció pozícióját kerestük meg, ezzel párhuzamosan meghatároztuk a terület feltárási lehetőségeit, közúti kapcsolódási pontjait, kijelöltük a fő közlekedési tengelyek és összekötő-, feltáróutak helyét. A fejlesztés jellege az idetelepülő vállalkozások igényeitől függően különböző irányokba indulhat el, a feltételezett funkcióarányok eltolódhatnak, ezért törekedtünk arra, hogy a telepítés-telekosztás lehetőséget biztosítson a rugalmas fejlesztésre.
Összesen hét telektestet alakítottunk ki. A Budapest felőli oldalra (1-3. telek) kerültek az üzleti park épületei, a két nagyforgalmú csomópont közé, a 4-es út túloldalán meglévő bevásárlóközponttal szemben a kiskereskedelmi területek (4-6. telek), a belső, a reptér biztonsági zónájával szomszédos területekre pedig a logisztikai funkció (1., 7. telek).
Kereskedelmi park
A kiskereskedelmi és szolgáltató épületek telepítésénél elsődleges szempont – a szemközti bevásárlóközponttal való egyértelmű kapcsolaton túl – a lehető legjobb láthatósági feltételek biztosítása volt. A 4. telekre stop-shop rendszerű bevásárlóközpont, az 5-6. telekre nagy alapterületű, többszintes szakáruházak kerültek. Az azonos funkciócsoporthoz tartozó, de más léptékű épületeket városias térsor, sétány fűzi össze tereplépcsőkkel, vízfelületekkel, növénykiültetéssel. A sétányhoz a fedett közlekedést és az üzletek megközelítését biztosító, a teljes épületegyüttest átszövő előtető-árkád rendszer kapcsolódik. A bevásárlóközpont épületszárnyainak végére kerültek az autós szolgáltatások, benzinkút és az autós gyorsétterem, illetve a tervezési területen kívül, javaslatként a majdani reptéri gyorsvasútmegálló pavilonja.
Üzleti Park
Az 1. klaszter területén még az idén új légiáru-terminál építése kezdődik meg, mindemellett a Budapest Airport a légiszállítmányozással foglalkozó vagy az ehhez a tevékenységhez kapcsolódó társaságok számára szeretne színvonalas üzleti parkot létrehozni a védelmi zónán már kívül eső, de a reptér kiszolgáló területeivel közvetlenül érintkező telektesteken is. Az 1., 2. és 3. telekre jó megközelíthetőségű, a 4-es út forgalma számára jól látható, nagy irodafelület-arányú, kis- és középméretű, csarnokjellegű egységeket tartalmazó épületeket terveztünk, úgynevezett business park funkciót. Az épületek hossztengelyükre merőlegesen, a 4-es út ívét lekövetve, egymáshoz képest eltolva helyezkednek el. A közút felől reprezentatívabb, irodafunkcióhoz kapcsolódó zónát alakítottunk ki parkosított gyalogosforgalmi sétánnyal, látványmedencével és parkolókkal. A logisztikai forgalmat kiszolgáló rakodóterületek a telkek mögötti fő gazdasági út/tengely felől közelíthetők meg.
Városellátó logisztika
A 7. telekre cross-docking rendszerű városellátó raktárak kerültek közvetlen vasúti-közúti csatlakozási és rakodási lehetőséggel kialakítva. Budapest környezetvédelmi és fenntarthatósági törekvéseivel egybevág a város határain kívüli átrakópontok létrehozása. A terület sajátos trimodális, nagyobb volumenek fogadására alkalmas közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik. Meglévő és továbbfejlesztendő közúti kapcsolatai vannak a 4-es út, közvetetten pedig az M0 és a majdani M4 autópálya felé, lehetőség van a légi szállítmányozáshoz történő kapcsolódáshoz, illetve a meglévő nyomvonal felhasználásával kialakítható a közvetlen vasúti kapcsolat is. Innen tovább a városba alacsony emissziójú kisáruszállító járművekkel vagy vasúton történhet az áru eljuttatása.
A légiközlekedésből adódó marketinglehetőségek karakteres, a levegőből is jól látható építészeti és tájépítészeti elemekkel hasznosítók. A fejlesztési területen a lapostetők intenzív és extenzív zöldtetőként kialakítottak. A fő- és a kereszttengelyek mentén fasorok nyomatékosítják a beépítés szerkezeti rendszerét, hangsúlyozzák az irányokat és a funkcióhatárokat. A zöldfelületekkel összhangban, hangsúlyos elemként szerepelnek az épített, városias tereket jellemző medencék, valamint a csapadékvíz gyűjtésében és ideiglenes tárolásában szerepet játszó, geometrikus formájú, de természetes vízfelületek.
Budapest Airport 4. Klaszter Ingatlanfejlesztés - 2011.
vezető tervező: Bánáti Béla - BÁNÁTI + HARTVIG Építész Iroda Kft.
építésztervezők: Hoffman Gabriella, Kátai Éva, Korintus Gábor, Kurucz Regina, Nyirati Zoló, Vass Zoltán
táj- és kertépítészet: Steffler István, Vastagh Gabriella, Dandé Eszter, Stéhli Zoltán - GARTEN STUDIO Kft.
látványtervek: Kerezsi László, Molnár István - VISION GRAPHICS Kft.
útterv: Rhorer Ádám, Orosz Ágnes - KÖZLEKEDÉS Kft.
közművek: Hobl Géza, Szilágyi Zoltán, Hanczár Zsolt, Bagi Roland - KÖZMŰTERV 2006 Kft.
logisztika: Lukovich Gábor, Seress László, Simon László, Ferenczy István - ECO-LOG-ING Kft.
megbízó: Budapest Airport Zrt.