Az ember elfogult. No persze, pro vagy kontra. Jó dolog, hogy Kecskemét olyan város, melynek vannak hagyományai. Van mihez kötődni, vagy csak könnyebb. Ahogy azonban a város a hagyományaira tekint, azt ideje lenne újragondolni. Mintha a kulturális örökséget nem lehetne (kellene) úgy kezelni, mint - mondjuk - egy csokoládégyár évtizedek óta elhíresült termékét: legjobb, ha a mai csoki is ugyanolyan (szeretne lenni), mint a korábbiak…
Kodály és Lechner neve együtt, egy feladat kapcsán, itt elég jelentős együttállás ahhoz, hogy a közérdeklődés felébredjen és fenn is tartassék. Majd még mielőtt bárki számára építészeti feladatként megfogalmazódna a probléma, lehetett tudni, hogy az iskola - valamennyi tanár, diák, sőt szülő - nem túl lelkes, hogy el kell hagynia egyébként valóban megszeretett épületét: Mende Valér Újkollégiumát, amely ismét a református egyház tulajdona lett, és a kecskeméti főteret. Azután kiderült, hogy az egyik volt szovjet laktanya (Pártos-Lechner iroda: gyalogsági laktanya; 1892) lesz a patinás intézmény új otthona, ráadásul messze a megszokott központtól (tizenöt perc séta). Az építészethez közelállók már tudni vélték, hogy akkor nyilvánvalóan a Lechner-féle épület lesz a ”főépület”, és minden a szokványos módon ebből következnék. Ennek a kínos sztereotípia-gyártásnak a terjedését és erősödését a legjobbkor állította meg a Város és az akkori beuházó - a BÁCSBER (ÉPINBER) - által kiírt pályázat.
Érdekes volt megtapasztalni, hogy a pályázat eredményhirdetése után az előbb említett, a ”hagyományokból táplálkozó szakmai népköltés” leállt, és - az ügynek igencsak hasznára válva - a városi közvélemény érdeklődő várakozása kísérte a folyamatot. Így a munkában érintett valamennyi fél a valós feladatra tudott koncentrálni, és a tervezés időbeni beszorítottságától eltekintve nyugodt körülmények között dolgozhatott. Mindezt azért tartom szükségesnek megemlíteni, mert úgy tapasztaltam, hogy az építészeti tervpályázati rendszernek - minden adódó visszássága mellett - a közvélemény szemében igenis van tekintélye! A fentebb említettek ellenére a nyugodt munka sem volt egyszerű, hisz mint a ”stáblista” is mutatja, épp a nagyvállalati struktúrák felbomlása után voltunk. Az Építészeti Társvállalkozás Bt. - a feladat volumene okán -, három építészeti kft. kizárólag erre a munkára megalakított szervezete, és további szaktervezők is mind-mind külön cég, külön helyen.
Pedig a ma fontosnak ítélt kecskeméti középületek egy része (például a Cifra Palota) a mai hagyományértelmezéssel nem jöhetett volna létre: lógott a levegőben, fogalma sem volt a helyi ízről. Viszont tudott valamit saját koráról, és az akkori toleráns közeg megengedte neki, hogy elmondja. Magam inkább itt keresném a hagyományt: ha utólag is érvényes, amit a saját korában a Helyről és Időről elmondott, akkor a Történelem részévé vált.
A terv ilyetén alakulásához néhány megrögzött elképzelés, praktikus szempont, és a helyszínen szerzett benyomások járultak. Mint például: ha iskolát volt módomban tervezni, mindig ragaszkodtam ahhoz, hogy zárt vagy félzárt udvart is tudjak kialakítani, mert úgy gondolom, egy iskolához ez hozzátartozik. Amikor a tervezési program elemzésében tisztázódott az új szárny volumene - kapcsolódva az előző szemponthoz - csak akkor dőlt el, hogy az intézmény bejárata ott kell legyen, ahová végül is került (bár ezt egyéb praktikus és városképi szempontok is erősítették).
Az éveken át tartó együttműködést követően a tervezőtársakon túl - akik nélkül ez az épület így sosem jöhetett volna létre - köszönettel tartozom a város előző két polgármesterének: Merász Józsefnek, akiben volt bátorság egy ekkora beruházást beindítani, és Katona Lászlónak, aki az önkormányzati választások utáni új testület előtt, a legnehezebb időkben is kitartott az építkezés végigvitele mellett; valamint Koltai Gyulánénak, aki a Polgármesteri Hivatalt képviselte három és fél éven át; Dr. Nagy Tibornak, a POLYDOM Rt. vezérigazgatójának, Pintér Ákosnak és Prikkel Bélának a kivitelező gárda két vezetőjének; s Czuppon Zoltánnak, a beruházó Rt. legkitartóbb tagjának hozzáértő együttműködésükért.
Boros Pál
Kecskemét városa szerkezetében még most is őrzi Lestár Péter keze nyomát, aki 1880-tól 1897-ig, haláláig volt a város polgármestere. Városrendezési koncepcióját és középítkezési programját 1881-ben ismertette. E modernizációhoz tartozott - a tervbe vett áttekinthetőbb út- és utcahálózat, a városkörnyéki vasúthálózat kialakítása, középületek: városháza, színház, törvényház, iskolák emelése mellett - laktanyák építése is. Az 1879. évi 36. törvénycikk 33. §-a lehetőséget adott a településeknek, hogy a lakosságnak eddig sok kínos pillanatot okozó beszállásoltatási rendszertől megszabaduljanak. A törvény értelmében a Honvédelmi Minisztérium 25 éven keresztül térítést fizet majd a laktanyát építő városoknak. Ezt vette figyelembe Lestár, amikor az 1881. április 8.-i közgyűlésen indítványozta, hogy Kecskemét városa építtessen gyalogsági laktanyát. Előbb ugyan a lovagsági laktanya épült meg - szintén Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei szerint -, majd egy évtizeddel Lestár előterjesztése után hozzákezdhettek a gyalogsági laktanya építéséhez is. A Bács-Kiskun Megyei Levéltárban ma is őrzik Lechner és Pártos eredeti terveinek pauszlapjait.
Az ”U” alaprajzú, fő frontján 30 tengelyes, neoreneszánsz épület zárt, toszkán módon puritán. Az ablakok keretezése és a kis kiugrású sarok- és középrizalitok szélei armírozottak. Az első és második emelet ablaksora közt gyémántkváderek osztják a homlokzatot. Mindössze a mai Ipoly utcai főbejáratnál találunk plasztikai díszt: az oromzaton a város címerét, a kapu fölött egy sisakos férfi fejét. Ez az egyszerűség és célszerűség az alaprajzot is meghatározza. Az ”U” belső oldalán húzódó folyosóról nyílnak a különböző helyiségek, szintenként szimmetrikusan elrendezve. A laktanya szárny megőrizte egyszerűségét a jelen építkezéskor is. A színhasználat - szürke-fehér homlokzat, a hódfarkú cseréptető téglaszíne - viszont finoman visszautal az iskola régi otthonának, Mende Valér Újkollégiumának színeire. A laktanya bejárata fölött a zord sisakos hadfit Minerva szelíd büsztjére cserélték - ezzel Mars isten egyszer s mindenkorra eltűnt az iskoláról.
Simon Magdolna
Építtető: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata
Üzemeltető: Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakközépiskola
Tervezők:
Építészeti Társvállalkozás Bt.
Felelős tervező: Boros Pál - Építészműhely Kft.;
Építész munkatársak: Farkas Gábor, Brenyó Péter - Farkas & Guha Kft.; Tóth Tamás, Fazekas Mihály - Épterv Kft.; Vas Tibor - Építészműhely Kft.
Belsőépítész: Vass-Eysen Ervin - Építészműhely Kft.
Statika: Letanóczki Gyula - Építészműhely Kft., Sipos Szabó István - Statikus Mérnöki Iroda Bt., Barta Lajos
Gépészet: Jakus István, Várkonyi Gábor, Benedek István - Thermonívó Kft; Csuvár József
Elektromos: Nagy Lászlóné, Madarász László, Végh István - MVM Bt.; Sajti Lajos
Akusztika: dr. Szanka Károly, Józsa Gusztáv - ”JÓ A CSEND” Kft. (Szeged)
Környezet: dr. Mayer Antalné
”Arculat”, feliratok, táblák: Zalatnai Pál - grafikus
Beruházó: Veszprémber Rt.
Generál kivitelezõ: Polydom Magyar-Belga Építőipari Rt.
Ügyvezető: dr. Nagy Tibor; Létesítményfelelős: Pintér Ákos
Fõbb alvállalkozók: Bácsépszer Rt., Bau-Komplex Rt.
Műszaki ellenőr: Huszár Károly
Tervezés: 1994.
Kivitelezés: 1995. 01. - 1997. 08.
Az írás nyomtatásban megjelent az Új Magyar Építőművészet 1999/1. számában.