Épületek/Lakóépület

Kortárs Bauhaus a Kármel-hegyen

2012.09.13. 16:43

Pitsou Kedem, Irene Goldberg és Hagar Tzvi tervei alapján épült Haifa egyik történelmi sugárútjának közepén, a Kármel-hegy nyugati lejtőin található Francia Kármel negyed szívében ez a villa. A környéken számos olyan meglévő épület van, amelyet az ötvenes években a Bauhaus szellemisége ihletett. Ehhez a kontextushoz illesztett befelé forduló házat a tel-avivi székhelyű Pitsou Kedem Architects a kortárs minimalizmus eszközeivel. 

Pitsou Kedem, Irene Goldberg és Hagar Tzvi tervei alapján épült Észak-Izrael legnagyobb városában, Haifa egyik történelmi sugárútjának közepén, a Kármel-hegy nyugati lejtőin található „French Carmel” negyed szívében ez a villa. A környéken számos olyan épület van, amelyet a Bauhaus szellemisége ihletett.

Nemzetközi elterjedésével párhuzamosan a Bauhaus Izraelben is hódított, egyszerűsége, dísztelensége, gyakorlatiassága miatt. A stílus a gép esztétikáját ünnepelte, amelyet egységes színek, szerény és egyszerű felületek jellemeztek. A stílus hűen tükrözte a kor és a hely szellemét. Ennek az évtizedekkel később tervezett háznak célja volt az is, hogy összekösse a mait a régivel.

 

Az épület kihangsúlyozza és kiélezi a kortárs minimalizmus látszólag hasonló stílusainak különbségeit, amelyeket a japán, valamint az 1950-es évek végét jellemző modernizmus puritán kimértsége ihletett. A tervezők mindkét paradigmát „lefordították” és hozzáigazították a mai életmódhoz, az izraeli környezeti és éghajlati adottságokhoz. Ebben a késői reinkarnációban újraértelmezték a Bauhaus-időszak csúcspontjára jellemző kifinomult ízlést és minimalizmust, amely a puritán térképzésben és a stílusra jellemző visszafogottságban jelentkezik.

Az építészek ebben a tervben a szabadon álló épület saját, helyi értelmezését mutatják fel. A téri folytonosságot a fény, a látszat, a mozgás, valamint egyetlen nagy, nyitott tér köré szervezett másodlagos terek elrendezésével érték el. A központi nyitott tér dupla belmagasságával az épület teljes magasságát éri el, és teljes felületen üvegezett, udvarra néző homlokzata van.
 

 

Az építészek különleges figyelmet szenteltek az épület utcai homlokzatának, amellyel a történelmi sugárút ötvenes évektől kezdődően itt megépült házaihoz akartak illeszkedni. A villa bejárati homlokzata minden fölös dekorációtól mentes, lényegében zárt elem, amely a szürkék és a fehérek azon monokromatikus színskáláját kombinálja, amely a környékre és erre a korszakra jellemző. Csak a fölső, lebegő tető utal a mára. Érezni lehet a tervezői szándékot, hogy a villa szinte beleolvadjon környezetébe, hogy semmiféleképpen ne erőltessen kortárs építészetet a környékre. Csak a tető lebegő tömege az, ami ellentétes azzal a vággyal, hogy az épület a sugárút kontextusának és az építészeti korszak szellemének része legyen.

A villa egy széles és magas közösségi tér köré épült, amely kapcsolati csomópontot képez a lakás különböző szárnyai, valamint a központi elhelyezésű udvar között, ahol úszómedence is van. A központi tér hatásának további fokozása céljából a tér látszóbeton panel burkolatot kapott, valamint ide került – központi motívumként - egy nagy fali könyvespolc is. A fényt nagyméretű szalagablak engedi be mélyen a térbe, mozgást és dinamizmust varázsolva a központi falra. Az építészek a szerkezeti tereket feszített tetővel fedték, amely mintegy súlytalanul lebeg a levegőben, közbenső alátámasztás nélkül. A tető keretezi és megerősíti a térszerkezet különféle elemeit, a tető és az épület látszólagos elválasztásával egyfajta feszes formai dialógus jön létre. 

 

 

A házban való mozgást a külső környezet különféle látványai kísérik; vannak kiemelt és nyitott területek, és vannak olyan területek, amelyeket az építészek kifejezetten úgy terveztek, hogy speciális látványt keretezzenek vagy erre fókuszáljanak. A villa tervezésének koncepcionális alapja a nyugodt és feszes visszafogottság: az otthon a csend és nyugalom helye, ahol a minimalista részletek, a tiszta formanyelv és jelentés elkülönítik a benne lakókat a külvilágtól. Építészet és belsőépítészet egyesíti levegő és fény klimatikus viszonyát, az otthon funkcionalitását - az egységes tervezési koncepciót külső és belső egyaránt kifejezi. 

 
 
 
A külsőben és belsőben felhasznált anyagok és színek a fehértől a szürkéig terjednek, amelyeket fa sávokkal kombináltak. A belső térben az egyszerű, tiszta formák és a fény kapták a főszerepet. A nap során a fények és az árnyékok falra, mennyezetre és padlóra vetülő formák és mozgások folyton változó előadását hozzák létre. A geometrikus fények kombinációi vízszintes és függőleges, többféle anyagból készült felületeken jelennek meg, amely egyedi atmoszférát teremt a belső terekben, míg a külső az egységesség és nyugodtság erőteljes kifejezése. A nap során a lakótérbe belépő természetes fény és annak mozgása fényjátékokat hoz létre, éjszaka viszont a mesterséges fény, különösen a medencéből visszaverődő fény egészen más – majdhogynem misztikus, mágikus - atmoszférát teremt.        
 
Az udvar kialakítását is a formai visszafogottság jellemzi, az ide ültetett fák fajtái és elhelyezésük a sugárútra és a környezetre reflektálnak. Annak ellenére, hogy a sugárút történelmi Bauhaus stílusa és a modern, minimalista épület közötti térben különböző világok és korok élnek együtt, itt az egyik egyáltalán nem idegen a másiktól.

Pitsou Kedem Architects  
 

 
Haifa House
Generáltervező cég: Pitsou Kedem Architects
Építészek: Pitsou Kedem, Irene Goldberg, Hagar Tzvi
Helyszín: Haifa, Izrael
Telekterület: 1000 m2
Bruttó szintterület: 550 m2
Tervezés és építés éve: 2008-2011
Fotók: Amit Geron