Design/Formatervezés

Közterek művészete - Lengyel munkák in situ a Design Weeken

2018.10.04. 10:25

Épp itt volt az ideje egy Pawel Grobelny projektnek Budapesten is! A köztér alakító alkotásairól híres lengyel tervező környezetébe illeszkedő, ám markánsan kortárs esztétikájú padjairól híres. Franciaország, Észtország és Belgium után most Budapest számára is meglepetést tartogat.

Nem is olyan rég még a Fugában láthattunk példákat a lengyel-magyar designkapcsolatok 2000 utáni projektjeire. A Steps Ahead néven futott kiállítás után a lengyel kultúra közvetítőjeként működő Adam Mickiewicz Intézet most két új eseménnyel tér vissza Magyarországra a Budapest Design Week keretén belül.

Grobelny-ről két dolog juthat eszünkbe: az egyik a kisebb volumenű, letisztult bútorvilág, ahol az újságtartói, éjjeli szekrényei és kávés asztalai karakterisztikus, könnyen felismerhető formákkal vonultak be a design történetébe. Neve azonban már sokkal inkább köztereket formáló terveivel forrt össze: Franciaországtól egészen Kínáig olvashatunk cikkeket látványos utcai bútórairól.

Az e héten startoló fővárosi designmustrára Grobelny az Urbánus prototípusok tárlat kurátoraként látogat el hozzánk, melynek kísérőeseménye lesz az általa tervezett IN SITU mikro-installáció felavatása is. Mint oly sokszor, most is egy kültéri ülőalkalmatosság készül, mely funkcióján túl talán egy kortárs szobor esztétikájával is versenyezhet majd. Az installáció az Iparművészeti Múzeum rekonstrukciója alatt nyitva tartó, városligeti Ráth György-villa kertjébe születik, melyet október 5-én, pénteken, 16:00 órakor tekinthetünk meg először.


 

Maga a tárlat a Lengyel Intézet Andrássy úti kiállítóterében, a Platán Galériában nyílik meg nem sokkal ezután. Itt a közelmúlt lengyel köztéri projekteiből inspirálódhat Budapest. Az ötletek között akad olyan, mely rendszerszinten bevezethető egy egész városban, de akadnak konkrét helyek konkrét problematikájára választ nyújtó megoldások is. Az ötletgazdák szintén széles skálán mozognak, az egészen neves formatervezőkön kívül ugyanis design szakos diákok munkái is láthatóak lesznek.

Ezek a művek egyfelől reflektálnak a városi közlekedés lehetőségeire, a környezetre, a mindennapi kozmopolita élet azon igényeire, amit csak a designkultúra tud kielégíteni. Ideák születtek attraktív madáretetőre, kortárs iskolai bútorokra, és alternatív városnéző térképre. Az interdiszciplinaritás kulcsszava kell, hogy legyen mindennek, hiszen a tervezés folyamatában elengedhetetlen volt a legkülönbözőbb területekről érkező specialisták bevonása is. Műszaki szakemberek és fizikusokon kívül hangmérnökök, ornitológusok és lengyel egyetemek különböző kutatócsoportjainak segítségét is kikérték.

A központi helyen lévő FISE Galéria (Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület Galériája) ad otthont a másik, frappánsan Sárga Bögre, Görbe Bögrének keresztelt összeállításnak. Házigazdája az az Agnieszka Jacobson-Cielecka, aki a legrangosabb design események mögött áll Lengyelországban. Ilyen például a nemrég lezajlott nemzetközi Gdynia Design Napok, de Pawel Grobelny-vel közösen jegyezték a több európai országban sikert aratott Unpolished című, friss lengyel designkultúrát bemutató vándorkiállítást is.


 

Egyszerű a koncepció: lengyel, cseh, szlovák és magyar tervezők által készített hasonló tárgyakat (legyenek azok vázák, vagy textíliák) szembesítenek egymással, mely összehasonlítás középpontjában a szín áll.

A kurátor szerint az árnyalatokat leírni és megnevezni talán triviális, de egymás mellett látva a színvilágokat egy sajátos nyelvet lehet megérteni belőlük. Felteszik a kérdést, hogy a tervezési folyamatot befolyásolja-e a környezet, a föld, az ég és a város ahol a tervezők élnek. Befolyásolja-e a hagyomány, az ősök által használt anyagok, összetételek és technikák? Fontos-e a közép-európai történelmi kontextus, mely rányomhatta az alkotások esztétikájára bélyegét?

És mi van akkor, ha nem a közvetlen környezet és a sajátos múlt határozza meg a színt? Ha csupán az elérhető anyagok és a legdivatosabb árnyalatok játszanak főszerepet? Esetleg létezik-e a két szemlélet között egyensúly? A kérdésekre Közép-Európa nevesebb tervezőivel, köztük a cseh Milan Pekař impulzív vázáival, a magyar Söptei Eszter textíliáival, és a régió egyik legismertebb, feltörekvő egyéniségével, Maria Jeglińska munkáival keresik a választ.

Pleskovics Viola


 

IN SITU

(by Pawel Grobelny)

Megnyitó október 5-én 16.00 órakor

Iparművészeti Múzeum Ráth György-villája

Budapest, Városligeti fasor 12.

Az esemény a Design Hét Budapest hivatalos programja


 

URBÁNUS PROTOTÍPUSOK

Lengyel köztér-alakító projektek

Megnyitó október 5-én 18.00 órakor a Platán Galériában

Kurátor: Paweł Grobelny

Az esemény a Design Hét Budapest hivatalos programja

A kiállítás megtekinthető november 2-ig

Nyitva tartás: hétfő-péntek / 11.00 – 19.00

Szombaton október 13. / 11.00 – 19.00


 

SÁRGA BÖGRE, GÖRBE BÖGRE

Megnyitó október 9-én 18.00 órakor

FISE Galéria Kálmán Imre utca 16, 1054 Budapest

Kurátor: Agnieszka Jacobson - Cielecka

A kiállítás szervezője: Adam Mickiewicz Intézet

Társszervező: Stalowa Wola Regionális Múzeuma, FISE Galéria, Lengyel Intézet Budapest

Kiállítók:

Csehország: Dechem Studio, Milan Pekar, Klara Sumova, Roman Sedina,

Vessels Design, Geometr

Magyarország: Söptei Eszter, Andrási Edina, Kele Sára

Szlovákia: Michaela Bednarova, Simona Janisova, Linda Vikova

Lengyelország: Maria Jeglińska, Monika Patuszyńska, August Studio, Sebastian

Pietkiewicz, Agnieszka Bar, Andrzej Mędrek, Alicja Tyburska, Andrzej Bero


 

A projekteket az Adam Mickiewicz Intézet a LENGYELORSZÁG 100 – a lengyel függetlenség visszaszerzésének alkalmából szervezett nemzetközi kulturális program – keretében a Stalowa Wola Regionális Múzeummal, a budapesti Lengyel Intézettel és az Iparművészeti Múzeummal közösen szervezi.

A projektek az MKiDN támogatásával a többéves NIEPODLEGŁA 2017–2021 program keretében valósultak meg.