A Srí Lanka-i Colombo az ország gazdasági központja, amely egyik legfőbb tevékenysége a kereskedelmi kikötő üzemeltetése. A városhoz szorosan kapcsolódó kikötőt már a 14. században megalapították, később jelentős szerepet játszott a holland Kelet-indiai Társaság életében is, hiszen annak Európán kívüli központjává vált. A kikötő brit fennhatóság alatt egyfajta kísérleti terepként szolgált, hogy azon keresztül miként lehetne felépíteni és a helyi lakosoknak átadni az önkormányzás intézményeit. A város jelentősen fejlődött a 19. század során. Az 1948-ban függetlenné vált Srí Lanka legfontosabb kikötője nagyban elősegítette a fiatal ország gazdasági felemelkedését.
A kikötőt az 1980-as években nagymértékben modernizálták és jó érzékkel építették át a konténerek fogadására és kezelésére, ezzel a régió vezető logisztikai központjává vált. 2008-ban 1,2 milliárd dolláros fejlesztésbe kezdtek, amely kapacitás bővülésével a világ egyik legjelentősebb kikötőjévé tette. Délkelet-ázsiai vezető szerepét a kínai befektetők is hamar felfedezték, így az előző Srí Lanka-i kormányzattal közösen egy nagyszabású funkcióbővítési tervbe fogtak 2011-ben.
A kibővített kikötő szomszédságában, a tengertől elnyert bő 230 hektáros földterületen, 1,3 milliárd dolláros befektetéssel egy luxusváros építése indult. A terület nagy részére további 15-20 milliárd dolláros magántőke beáramlását remélik, emellett bizonyos területeket a kínai befektető hosszú távon lízingelhetne. A Port City néven épülő luxusvárost hatalmas hullámtörő rendszer védi majd az Indiai-óceán felőli kitettségtől – 2004-ben közel tízméteres vízoszlop csapott le a szigetország partvidékére, amely legalább 35 000 áldozatot követelt –, e mögött hatalmas sugárutak, csillogó toronyházak, szállodák, üzletek, vitorláskikötők, sportlétesítmények épülhetnek. A kikötő forgalma mellett a luxuscikkek kereskedelmében is regionális vezető szerepre törekvő Colombo új városrészében a fényűző lakások mellett magas kategóriás irodákat és minden igényt kielégítő szórakozási lehetőségeket, így egy csúcsminőségű rendezvényközpontot is létrehoznak. A városban rengeteg autóversenyt rendeznek, ezért a negyed útjait úgy tervezték, hogy ennek lebonyolítására alkalmas legyen. Sőt, a kikötő üzemeltetői már kész tényként kezelik, hogy megépülése után Port City is bekapcsolódik a Forma–1 versenyek éves naptárjába. Az épületek mellett 63 hektáron parkokat, strandokat, vízparti sétányokat is építenek majd.
A 2014-ben elindult luxusberuházást számos kritika övezi, hiszen a nagyszabású gazdasági haszon mellett, a magát a természet „érintetlen” szépségeinek közelségével hirdető projekt környezeti hatásai igen súlyosak lehetnek. Mások a kínai befolyás túlzott mértéke, így az ország függetlenségének törékenysége miatt aggódnak. Az építkezést a megfelelő engedélyek hiánya, a kínaiak esetleges területszerzése és korrupciógyanús ügyletek miatt a jelenlegi vezetés többször megakasztotta, az ellenzék viszont attól tart, hogy ezzel a kínai befektetőket elriasztva, az ország egy nem mindennapi beruházástól eshet el.
Bán Dávid