A projekt sok tekintetben az orosz matrjoska babák elvét követi. Nem csupán szó szoros értelemben, azaz fizikai megnyilvánulásában, miszerint az egyes darabokat a következő foglalja magába, hanem az időbeliséget tekintve: az egyik dolog közvetlenül a másikból ered. Ehhez a feltételhez a munka kiinduló körülményei kedvező hátteret biztosítottak.
Egy szükség-projekt. A Red Bull Music Academy, Madrid 2011:
A Red Bull Music Academy (RBMA) egy évente megrendezésre kerülő nomád zenei fesztivál. Az elmúlt 14 esztendőben az eseményt minden alkalommal más világvárosban tartották, ahol az előre kiválasztott hatvan nemzetközi résztvevőt fogadták, zenészekkel, producerekkel és DJ-kel vették őket körül, így nyújtva lehetőséget számukra, hogy tapasztalatokat szerezzenek, illetve a zenéhez kapcsolódó tudásukat, gondolataikat kicseréljék egymással. Az RBMA 2011-es rendezvényének helyszíne eredetileg Tokió lett volna, ám ezen változtatni kellett a földrengés pusztító hatásának következtében. A feladatot és a tervezésre jutó, mindössze öt hónapos határidőt Madrid átvállalta. Az esemény új helyszíneként a kreatív térként közismert Matadero Madridot jelölték ki, ami egy 20. század eleji ipari raktárépület-együttesben található.
Egy középtávú projekt, a Nave de Música a Matadero Madridban
Az RBMA elindította az új Nave de Música (zenei raktárépület) programot, egy olyan tér kialakítását, melyet kifejezetten az audio-alkotás és -kutatás szolgálatába kívántak állítani. A meglévő szerkezetet kiindulópontként kezelték, és kísérleti jellegének figyelembe vételével az új építkezésre mint ideiglenes kialakításra tekintettek, mely az adaptálhatóság és reverzibilitás elvén alapulva idővel könnyen teljesen vagy részben átalakítható.
Ezen körülményeket tekintetbe véve, a szükségállapot keretein belül kezdődött meg a munka, mely olyan infrastruktúrára épült, ami képes az esemény precíz műszaki és akusztikus követelményeinek kielégítésére. Emellett alkalmasnak kellett lennie a részt vevő zenészek között fellépő, különösen intenzív művészi találkozások sorozatának felgyorsítására, elősegítésére és gazdagítására, miközben olyan környezetet biztosít, ahol lehetőség van az összes zenei esemény rögzítésére és archiválására.
Az építészeti koncepció öt vezérelven alapult:
1. Határidők és költségvetés. A tervezésnek be kellett tartania néhány nagyon szoros határidőt és a költségeket illető megfontolást. A kivitelezést kevesebb, mint két hónap alatt kellett befejezni, olyan megoldásokat választva, melyek kizárólag könnyűszerkezetes építkezést igényelnek, valamint meg kellett találni az egyensúlyt a standardizálás és az átalakíthatóság között.
2. A raktárépület tiszteletben tartása. A Matadero 15. számú raktárépülete egy fém vázszerkezetből és tégla homlokzatból álló nyitott tér, a körülbelül 4 700 m2-es létesítmény közvetlenül a külső térre nyílik. A projekt egyik fontos szempontja volt, hogy magát a raktárépületet nem szabad átalakítani, ehelyett pontosan úgy kell megtartani, ahogy a beavatkozás előtt állt.
3. Program követelmények. A program lebonyolítása pontosan megszabja a sajátos konfigurációt, ami négy csoportra osztható: irodák, stúdiók a zenészek számára, hangstúdiók, valamint egy hely, melyet konferenciák, rádióadások részére tartanak fenn, vagy társalgó-előtérként szolgál. A választott téralakítási és szerkezeti rendszerek lehetővé teszik a helyiségek átalakítását a jövőbeni események igényeinek megfelelően.
4. Akusztika. A rendezvény akusztikai követelményei meghatározták a geometriát éppúgy, mint az anyaghasználatot és építészeti megoldásokat. Minden helyiség kialakítása, összhangban az adott funkcióval, saját logikát követett, s így tette lehetővé az akusztikai igények egyedi teljesítését. Az eltérő megoldások közé tartozik például a hangsúdiók tömegfala, a konferenciaterem hangszóróinak elnyelő felülete csakúgy, mint a non-paralel pavilonok szerkezeti és geometriai függetlensége.
5. Ideiglenesség. Tekintetbe véve a projekt ideiglenes mivoltát, illetve annak érdekében, hogy a raktárépület esetleges jövőbeli fejlesztéseit ne befolyásolják, úgy tervezték meg az építészeti kialakítást, hogy nyomtalanul elbontható legyen. Még a "legsúlyosabb" beavatkozások is reverzibilisek, későbbi események során újra felhasználhatók. Példa erre a hangstúdiók fala, ami homokzsákokból készült, vagy a cserepes növények elhelyezése, melyeket később a Matadero vagy a város más területein is el lehet ültetni.
Az építészeti megoldás eredményeképp a raktárépület belső terében kibontakozó projekt olyan fragmentált városi szerkezetet alkot, melyben a közelség és függetlenség vagy az előzmények és az előadás változatos kapcsolatai, kombinációi váratlan élményt nyújtanak a résztvevőknek.
A tervezők által rendelkezésre bocsátott szöveget fordította: Gaschler-Gyeviki Nóra
Red Bull Music Academy, Madrid (Nave de la Música en Matadero Madrid)
vezető tervezők: María Langarita, Víctor Navarro (Langarita-Navarro Arquitectos)
építész munkatársak: Juan Palencia, Gonzalo Gutierrez, Tonia Papanikolau, Paula García-Masedo
kutatás: Javier Reñones
kertépítészet: Jerónimo Hagerman
gépészet: Úrculo ingenieros
akusztika: Imar Sanmartí Acousthink S.L.
szerkezettervezés: Mecanismo S.L.
könnyűszerkezetek: Arquiges és Cuatro50
kivitelezés vége: 2011