Design/Formatervezés

Magyar Formatervezési és Design Management díj 2016

2016.09.07. 11:40

Hamarosan kezdődik a Design Hét Budapest 2016, a hazai design szakma legnagyobb seregszemléje és ünnepe. A több mint 120 program kiemelt eseménye a Magyar Formatervezési Díjak és a Design Managament Díj átadása, valamint az elismerteket bemutató kiállítás. A szervezők missziója megmutatni a design alkalmazásában rejlő erős gazdasági potenciált.

A design napjainkban már nem csupán a puszta esztétikumról vagy funkcionalitásról szól, hanem stratégiai eszköze a vállalatirányításnak, az innovációnak, a nemzetgazdaság versenyképesség növelésének, hozzájárul az életminőség javításához, tárgyi környezetünk jobbá tételéhez. A Magyar Formatervezési Díj és a Design Management Díj ezért is tekinti – többek között – missziójának, hogy megmutassa azt az erős gazdasági potenciált, amit a design alkalmazása adhat és felhívja a nagyközönség és a vállalkozások figyelmét ennek hasznára. 

Magyarország jelenleg a régió 8. legfontosabb designipari központja* és idén 33. a Nemzetközi Szellemi Tulajdon Szervezetek (WIPO) Innovációs Indexe szerint, így egy év alatt két pozíciót lépett előre korábbi helyezéséhez képest. Ezek a pozitív tendenciák tükröződnek az idei pályaművek számában és minőségében is, illetve a Design Management Díjra jelölt szervezetek egységesen magas színvonalában.




A Magyar Formatervezési Díj pályázatán négy - termék, terv, vizuális kommunikáció és diák - kategóriában díjazták a legjobb pályaműveket. A díjpályázatra idén közel háromszáz pályázat érkezett, amelyekről a Bíráló Bizottság meghatározott értékelési szempontok alapján döntött - úgy mint a formai minőség, az újszerűség, eredetiség, a versenyképesség, a kivitelezés minősége, a felhasználóbarát kialakítás, valamint a fenntarthatóság. A pályaművek sokszínűsége kirajzol bizonyos trendeket, népszerű témaköröket, mint például az újrahasznosítás és a fenntarthatóság. Mint hagyományosan, idén is több pályázat érkezett a gyorsan fejlődő jármű- és orvosiműszer-tervezés szakterületről.

A Design Management Díj a design példaértékű, stratégiai felhasználását értékeli a gazdálkodó szervezetek körében, melyre közel száz jelölés érkezett idén.
A mára már tágabb értelemben használt design fogalma egyfajta gondolkodásmódot is tükröz, ami nem kizárólagosan a tárgytervezésre vagy a vizuális kommunikációra terjed ki, hanem erőteljesebben megjelenik a vállalkozások stratégiájában is, mint vezérelem. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van a szervezetek designtudatosságának foka és a bevételeik növekedése, szolgáltatásaik minősége között.

A Design Management Díj az elismerés mellett természetesen ennek a folyamatnak a népszerűsítését is vállalja és felhívja a figyelmet a designtudatosság gazdaságélénkítő szerepére, jelentőségére, valamint a designba való befektetés megtérülésére.

Az Iparművészeti Múzeumban az elmúlt év legfigyelemreméltóbb alkotásaival, kiváló design management gyakorlatot folytató szervezeteivel találkozhatunk egy nem mindennapi installációban. A knovember 20-ig megtekinthető kiállítás installációtervezését idén a Medence Csoport végezte, akik olyan nem mindennapi teret alkottak, mely a tárgyakat, alkotásokat helyezi a középpontba, kissé rendhagyó formában. A design alkotások bemutatása igazi kihívás, hiszen nem műalkotások, nagy részüket napi használatra tervezték, így múzeumi környezetben sokszor nehezen mutatkozhatnak meg teljes valójukban.

A Medence Csoport ezen kihívásra rendhagyó installációval válaszolt, melynek alapötletét a műtermek hófehér világa inspirálta. A termékek szokatlan, földközeli elhelyezésének köszönhetően lehetőséget teremtenek a bensőségesebb megtekintésre, kizökkentve a megszokott látogatói pozíciókból, akár ülve szemlélődésre, elmélyülésre. Ezt szolgálja, hogy a látogatók csak cipővédővel léphetnek a terembe.

forrás: sajtóközlemény