Programok

A geometrikus absztrakt múltja és jelene – Magyar Géniusz kiállítás

2021.02.25. 16:51

Magyar Géniusz címmel nyit kiállítás a törökbálinti Maxcity Lakberendezési Bevásárlóközpontban, amely a magyar képalkotó művészet geometrikus absztrakt irányzataiból válogatva mutatja be a jelen és a múlt legjelesebb alkotóit. 

A kiállítást Csikós Attila író nyitja meg február 26-án 18 órától. A tárlat megtekinthető 2021.02.26 és 04.28. között nyitvatartási időben (10-19 óráig), de a szervezők szerint előzetes időpont egyeztetés javasolt a látogatás előtt. 

Helyszín: MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont, 2045 Törökbálint, Tópark u. 1/a, 2. emelet Gallery MAX kiállító tere 


Bojár Iván András galerista, a kiállítás kurátora a következő gondolatokkal jellemzi a tárlatot:

„A Magyar Géniusz című kiállítás kizárólag a magyar képalkotó művészet geometrikus absztrakt irányzataiból válogat. Ennél elvontabb, “modernebb" művészet nehezen képzelhető el. Mégis, ha közel lépünk a munkákhoz, azt láthatjuk, ez a művészeti irányzat talán a legtradícionálisabb érvényes műfajunk. Itteni első példája 100 évvel ezelőtti. A geometrikus absztrakt végigélte a 20. századot, rendszereket, állami ízlésdiktátumokat, olykor diktatúrákat, mégis elképesztő frissességgel van jelen. Túl modern? De hisz százéves, déd és ükapáink korából ered. Túl hagyományos? 1922-ben, amikor az első itteni munka készült, még bőségesen érvényesültek posztimpresszionista irányzatok, zsáner műfajok. Mindez már rég múzeumok, vagy épp giccsszerető kispolgári otthonok falai közé szorult. De a geometrikus absztrakt, túl a neobarokkon, sztálinbarokkon, túl a szocreál klasszikus stílusán, valamint túl a posztmodernen is, itt van, él, energikus, virulens. És nagyszerű! 

Anélkül, hogy nagyon messzire merészkednénk a nemzetkarakterisztika sikamlós jéghártyáján, annyi talán elfogultság nélkül is megállapítható:  az elmúlt száz esztendő uraquai, algériai, vietnámi, mexikói, portugál és magyar művészetét összevetve elég pontos kép rajzolódik ki a ránk messzemenően jellemző irányzatról. Kassák Lajos, Moholy-Nagy László, Kepes György, Vasarely, a Bauhausban működő építészeink munkássága, a Rubik-kocka, a Spidron, a Gömböc, lélekszámunkhoz mérten sok világszinten kimagasló sakkozónk, messzeföldön híres matematikusaink, stb-stb, mindezek mintázata kellő tárgyilagossággal szemlélve, némileg ünnepélyesen, emelkedett pátosszal kimondható, hogy a magyar géniusz a ránk jellemző magas színvonalú geometrikus, matematikai gondolkodásban rejlik. És nem mehetünk el amellett sem, hogy a nagyvilág kulturális szférája elsősorban épp ezen alkotóinkra, az általuk képviselt látásmódra, értékrendszerre reagál pozitívan. Nem véletlen, hogy jelenleg legmagasabban jegyzett kortárs alkotóink, Maurer Dóra, Keserű Ilona vagy Bak Imre épp ezen irányzat reprezentánsai. 

A felsorolt alkotók, a gemoetrikus absztrakció évszázados jelenléte, tény. Ahogy tény az is, hogy ez a tradíció nem poros múzeumi emlék, hanem élő, jelenlévő, a hazai kortárs művészet fiatalabb nemzedékeit is elevenen mozgató irányzat. A Magyar Géniusz kiállítás egyszerre mutatja be a geometrikus absztrakt legjobb kortárs alkotóit, ugyanakkor visszatekintve az évszázadnyi idő jeles alkotóira, széles összefüggésrendszert mutat be."

A névsor: Bátorfi Szabolcs, Berta Júlia, Boros Tamás, Böszörményi István, Braun András, Bullás József, Ézsiás István, Fajó János, Gályász Anett, Haász István, Haraszty István, Maurer Dóra, Kassák Lajos, Kelle Antal, Kontur Balázs, Kovács Attila, Ilona Lénárd, Marafkó Bence, Milasovszky László, Vera Molnar, Nemes Judit, Ottó László, Plank Antal, Nicholas Schöffer, Sápi Márton, Somody Péter, Szaxon Szász János, Varga Kristóf, Victor Vasarely, Ganna Voytenko, Wolsky András, Zalavári József