Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Mammut-2 Üzletház

2001.09.28. 22:00

Építészet: Mérték Építészeti Stúdió Kft.

Történet

A Mammut-1-gyel kezdődött. Az első belvárosi üzletházzal, ami az adott forgalomra épült és él ma is. Megjelenése és méretei szokatlan indulatokat váltott ki építtetőkből, építészekből, még az épület tervezőiből is. A viharok ellenére a ház ma is töretlenül működik, a szakmai közvélemény a mai napig nem tudta lenyelni a közösség által elfogadott "békát", jóllehet az eredeti beruházással együtt épülő piac - mindentől idegen megjelenésével és olcsó szerkezeteivel - élénk tapsvihart söpört be.



 

Ezek az árnyak és már terhek jó előre nyomasztották a folytatást, ezért szakmai fórumok (pályázat, szabályozási tervmódosítások, zsűrik) munkája nyomán alakultak ki azok a keretek, amelyeket a befogadó társadalom ezen a helyen megszabott az itt építeni szándékozónak. Az építési lehetőség egy tömbszerű meghatározott arányú épületről szólt, s a megvalósult épület e meghatározásnak eleget tett. Az épület hivatásos ellenzői több oldalról támadtak, elsődlegesen soha nem volt zöldfelületeket védve. A hatóságok nem hajoltak meg a hangosan kiabálóknak és a beruházás megvalósítása elindult.

Az építés folyamatosan változó feltételekkel, az örökösen kényszerítő idő szorításában ma már nálunk megszokott extra rövidséggel zajlott, de határidőben elkészült s még az eredeti költségbecsléseknek is megfelel. Az építtetők vélhetőleg elégedettek, a tervezők a meg nem valósult képeket látják, a hivatásos kritikusok fanyalognak, sőt minősíthetetlenül zengik saját felsőbbrendűségük hangjait. A ház most már ott áll, jó és rossz tulajdonságaival, hibáival, amikből néhány orvosolható, néhányat az idő old meg, s a jövő biztos ítélettel rendelkezik további sorsáról, a szépségről.



 

Koncepció

 

Alul átjárható belső nagy tér, körül sok-sok üzlet nyíljon és információt vagy szórakoztatást is lehessen venni, minél több időt itt töltve. Belül a klíma kellemes és védett legyen, ne kelljen kabát, s az autó is védetten álljon. Ezen elvárások vezetik az ide betérőket, s ezen remények nem különböznek az egyéb városi elvárásoktól, csak hát a város a civilizációnak e földrajzi helyén, ahol élünk már régen nem rendelkezik ilyen vonzóan megjelenő részekkel. Az emberek tülekedtek a lengyel majd MDF, vagy kínai piacokon mert megérte, szívesen utaztak két-három órát Bécsbe, mert olcsóbb volt, most pedig szívesen választják azt, amiről úgy érzik, hogy értük is van.

A szakma ezt az egyszerű koncepciót lenézi, mert nem illik bele az irányított ember utópisztikus rendszerébe, a valóságot meg nem hajlandók tudomásul venni, csak azt a részét amely az ő koncepciójukat tükrözi igaznak. A tények azt mutatják, hogy jelenleg Magyarországon e helyeket az itt élők tényleges vásárlóerejüket meghaladó mértékben látogatják, vagy azért, mert valódi vásárlóerejük a kimutathatót meghaladja, vagy azért, mert szeretnek egy jobb valóságot álmodni maguknak, valószínűleg mindkettő igaz. A "jobb valóság" elsődlegesen a belsőben van, a ház befelé fordul. Kívül arányaival rendeződik a környezethez és kapcsolódik a már meglévő első tömbhöz. Kihasítja a Szabadságharcosok terét, magába foglalja a metrószellőzőt, falat ad a Margit körútnak, és bevezet a későbbi zöldterületek felé.


Az épület adatai:

Bruttó szintterület: 33.500 m2
Szintszám: 2 pince + földszint + 4 emelet
Üzletek száma: 80
Parkolók száma: 600 gk
Bérbe adható üzletterület: 26.000 m2

TERVEZŐSTÁB

Építészet:

Mérték Építészeti Stúdió Kft.
Dr. Komjáthy Attila
Fábián László
Vámossy István
Bukovszky Péter
Töreki Melinda
Harsányi István
Csutorka Júlia
Lahita Erzsébet
Kiss Csaba
Reith András
Tóth Zsuzsanna
Klinyecz Margit
Máté Tibor

Épületgépészet:

Tevim Kft.
Wohner József
Nagy Imre
Czeizel Tamás
Komarovsky Henrik
Szekeres Gyula

Elektromosság:

Artvill Kft.
Balázs Judit
Harmat László

Tűzvédelem:

Tűz-Ért-Ő Bt.
Venczel Sándor

Statika:

Mérték Építészeti Stúdió Kft.
Iványi János
Bakos István

Dinám Kft.
Gecsényi Gyula
Gecsényi Róbert

Híd-statika:

Kovács&Kovács
Kovács István

Üvegszerkezetek:

Stockplan Bt.
Stocker György

Forgalomtechnika:

Közlekedés Kft.
Várady Tamás
Szabó István

Közmű:

Tri-Plan
Aniot Pál
Aniot Pálné

Látvány

Arcus Design
Horvát Attila

Belsőépítészet:

"C" Stúdió
Herrer-y M. Caesar
Nagy András
Toldi Zoltán

Akusztika:

Constans 2000 Szolgáltató Bt.
Menyerczán György

Garázstechnológia:

Uvaterv
Tasnádi Tamás

Metro-szellőző: Juhász Imre
Kertészet:

Grotta Bt.
Dr. Jámbor Imre
Nagy Györgyi

Szigetelés:

Pataky és Horváth Építésziroda
Horváth Sándor
Csott Róbert

 

Modell:

Benke Gábor