Helyek/Infrastruktúra

Mátraháza/Sástó élményparkjának gyalogos függőhídja

2007.09.04. 10:22


A Mátraháza melletti Sástó felett, a Kékesre vezető műúttól 200 m-re található felhagyott andezitbánya kb. 170 m átmérőjű, 20-25 m magas falakkal körülvett, Gyöngyös felé nyitott, félköralaprajzú katlanjában épülő élménypark felett épült meg a két egymással szembeni sziklafalat összekötő gyalogos függőhíd.

tervező: Karátson László

részlet a műszaki leírásból

A Mátraháza melletti Sástó felett, a Kékesre vezető műúttól kb. 200 m-re található felhagyott andezitbánya kb. 170 m átmérőjű, 20-25 m magas falakkal körülvett, Gyöngyös felé nyitott, félköralaprajzú katlanjában épülő élménypark felett épül a két egymással szembeni sziklafalat összekötő gyalogos függőhíd.
A szemben lévő sziklafalak peremei között 7-8 m szintkülönbség van, így a 1,5o m széles, deszkapallóborítású hídpálya enyhe , nagyjából 2,5 fokos emelkedésű.
A sziklaperemek mögötti talajt, ahová a pilonok és a kihorgonyzások betonalaptestjei kerülnek, legalább 2 m mélységig repedezett, töredezett, erősen mállékony andezit sziklatalaj képezi, mely géppel könnyen bontható. Ezért az eredetileg tervezett, kisebb környezetátalakítással járó fúrt sziklahorgonyok itt nem voltak alkalmazhatók.

 

 


A hídkábelt tartó, felül összekötött V_alakú kettős pilonok a sziklaperem szélétől 8-10 m. távolságban, egymástól 182,12 m-re, 13o-os szögben visszafelé dölve állnak a sziklafalon. A piloncsúcsok távolsága – így a kábelek fesztávolsága 189,57 m-re adódik, a kábelek „belógása” 13,75 m.
A pilonok hossza, igazodva a sziklaperemek eltérő magasságához 20,0 illetve 12,28 m, így csúcspontjaik egy egyenesbe esnek, és a főtartó kábel szimmetrikus kötélgörbe alakot vesz fel.

 

 

A főtartó kábel természeténél fogva ú.n. kosárgörbe alakot vesz fel, aminek matematikai függvénye y(x)=c(cosh (x/c)-1) A függesztőkábelek hosszát ehhez a görbéhez igazítva a hídpálya ferde egyenes alakot vesz fel.
A pilonok spirálhegesztett csőből készülnek, a magasabbik pilon Ø507x7,1, az alcsonyabbik Ø457x8 szelvénnyel. A kábelek a cső felső végén kialakított, a kábel csatlakozó szögéhez igazodó íves lemeznyílásban fekszenek fel. Könnyebb szállíthatóság és szerelhetőség miatt a P1 pilon négy elemből, a P2 pilon két elemből, a helyszínen csavarozva kerül összeszerelésre. A pilonok az alapbeton felső síkjába bebetonozott fogadó talplemezhez 16 db. M30 csavarral kerülnek rögzítésre.

A pilonokat szerelés idejére és végleges állapotban is, azokhoz 45o-os szögben, nagyjából középen csatlakozó Y-alakú, Ø273x7,1 csőből készített támaszórudak rögzítik a talajhoz.
A főtartó kábel (Ø36mm) lehorgonyzása a pilonoktól kb. 16, illetve 33 m távolságban, a talajba besüllyesztett kettős, 32-35 m3-es betontömbökhöz történik. A tömbökbe 2,5 m hosszban bebetonozott, kettős 200/20 acéllemezek 5 db. átdugott Ø25 betonacéllal vannak lehorgonyozva.
A főtartókábelekre 3 m-ként rögzített függesztőkábelek (Ø10mm) tartják a járófelület tartókábeleit (Ø14 mm) amelyekre méterenként csatlakoznak a hídpályát tartó keresztgeredák.(10x10 cm). A járófelület 2”-os, 4 m hosszú borovifenyő pallói eltolt csatlakozással fekszenek fel a keresztgerendákra, süllyesztettfejű facsavarokkal rögzítve.

 

 

A hídpálya oldalirányú kilengésének csökkentése céljából a pályatartó kábel 30 m-ként ferde kábelekkel ki van kötve az alsó, 20-25 m mélyen lévő terephez. A kábelek kihúzódás ellen egy-egy 2,7 m3-es betontömbhöz vannak kikötve.

A hídpálya 1,20m magas védőkorlátját egy a pályát alulról és kétoldalról körbefogó erős és sűrű műanyag háló alkotja, amely felül egy, a függesztőkábelekhez 1,2 m magasan kifeszített korlátkábelhez (Ø10 mm) van rögzítve.

Az élményhatás növelése céljából építtető tett néhány utólagos változtatást a szerkezeten : a lekötések távolságát statikai érveim ellenére 45 m-re növelték és a járófelület hosszirányú, „merevítőtartó”szerű pallózása keresztirányúra változott, ettől a híd rugalmasabb és izgalmasabb lett. Tudtommal az idei augusztus 20-át sértetlenül kiállta.

szöveg: Karátson László
fotók: Zsitva Tibor


Mátraháza/Sástó élményparkjának függőhídja

tervező: Karátson László
beruházó: ÉLPAK Zrt.
geodézia: Szökrön Péter
A kivitelezést a Boulder Kft végezte, vezetője Szipola Pál