A Sotheby´s aukciósház június 1-jén jelentette be, hogy megvásárolja a Whitney Múzeum egykori NewYork-i épületét, amelyet a világhírű magyar építész, Breuer Marcell tervezett.
A manhattani Upper East Side-on, a Madison Avenue-n álló brutalista épület Breuer Marcell munkásságának kiemelkedő alkotása, tervezését 1963-ban, a pályája csúcsán kezdte meg. A ház a kortárs amerikai művészetnek szentelt Whitney Museum of American Art számára készült, 1966-ban nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt. A hagyományos mészkő és tégla sorházak, háború utáni bérházak szomszédságában a masszív betontömb szokatlan látványt nyújtott, nem csoda, hogy meglehetősen vegyes fogadtatásra talált: egyes kritikusok „fordított babiloni zikkuratként" emlegették, a komor, nehézkes, fenyegető jelzőket aggatták rá. Ma már inkább merésznek és innovatívnak gondolják, New York legjelentősebb épületeinek egyikeként tartják számon.
Miután a Whitney Múzeum gyűjteménye 2014 őszére kinőtte az épületet, előbb a MoMA (Metropolitan Museum of Art) foglalta be azt 2015 és 2020 között (ekkor kapta a Met Breuer nevet), majd a Frick Collection lelt otthonra benne. A Frick Collection bérleti szerződése 2024 augusztusában lejár, a tervek szerint ez idő tájt fejeződnek be az East 70th Street-i kastélyának felújítási munkálatai. A Breuer-épület tulajdonjoga 2024 szeptemberében száll az aukciósházra. Ez lesz a Sotheby´s globális központjának új otthona.
Charles F. Stewart vezérigazgató így kommentálta az aukciósház (és az épület) életében minden bizonnyal fontos mérföldkőnek számító eseményt: „Megtiszteltetés számunkra, hogy megvásárolhatjuk, és megírhatjuk egy ilyen ikonikus és jól ismert New York-i építészeti nevezetesség [történetének] következő fejezetét." Hozzátette, hogy a műalkotások esetében is gyakran hivatkoznak a provenienciára, az évtizedek alatt három jelentős gyűjteménynek is otthont adó múzeumépület története pedig igencsak színes. A Whitney Múzeum leköszönő igazgatója, Adam Weinberg szerint a Breuer-épület mindig az intézmény történelmének szeretett epizódja marad.
Az aukciósház úgy tervezi, hogy felülvizsgálja a belső tereket, de megőrzi, és ha szükséges, felújítja a kulcsfontosságú elemeket, így például a feltűnő előcsarnokot. Felügyeletük alatt az épület az árveréseken túl ingyenesen megtekinthető kiállításoknak is otthont ad majd.
A Breuer életművét is kutató neves építészettörténésszel, Barry Bergdollal készült interjúnk az elkövetkezendő hetekben jelenik meg az Építészfórumon.