Ennek az írásnak egy részét Attila már ismeri és beszéltünk is róla. Az elmúlt napok eseményei után úgy gondoltam, hogy hasznos lehet az Építészfórumon megjelentetni.
Mottó:
A magyar építészeti és mérnöki tudás véleményem szerint világszínvonalú. A magyar építészek ezt a tudást sajnos nem egységesen alkalmazzák és jelenítik meg műveikben. A magyar építészek együttesen szinte semmit nem tesznek azért, hogy ennek a tudásnak a társadalmi hasznosságát a társadalom felé bemutassák.
Ennek következménye (meg kell jegyezni, hogy nem csak kizárólag ennek, de most magunkról kell beszélni), hogy a hazai építészek helyzete a saját szakmájuk területén másodlagos lett. A társadalmi építési feladatok megfogalmazásából a vonatkozó jogszabályok meghozatalából gyakorlatilag kizártak, a tervező építész társadalmi rajzolóvá vált - a kivétel erősíti a szabályt. (Napi példa szerintem a Szépművészeti Múzeum ügye, ahol bizonyítottan kiváló építészek kerültek méltatlan helyzetbe és így velük együtt mi is.)
Ahhoz, hogy ezen változtassunk be kell mutatni társadalmi hasznosságunkat, a jelen helyzetből kiindulva konkrét lépésenként. Számos kiindulópontot lehet találni, én most azokról szeretnék beszélni, amelyek véleményem szerint a leghatékonyabbak lehetnek és amelyekre a jelenlegi keretek lehetőséget adnak.
Az építési tevékenységet szabályozó törvények a szakmának a Kamarán keresztül két területen adtak felhatalmazást. Egyik a jogosultságok kezelése, másik a tervek műszaki tartalmának meghatározása (bármilyen meglepő, nézzetek utána, másba nincs semmilyen beleszólásunk!). Ez utóbbi az a jogilag is biztosított terület, ahol érdemben lehet előrelépni és ami számomra érthetetlen ezen a területen lényegében nem történt semmi! A feladat megoldásának általam elképzelt elveit az alább két pontban foglaltam össze, ez az az írásrész, amit – mint a bevezetőben írtam – Ertsey Attila is ismer.
1. A tervezés műszaki hatékonysága
2. A tervezői feladatkör és jogkör
1. A tervezés műszaki hatékonysága
A szerkezetekre vonatkozó követelmények rendszere az 1980-as években tért át a hagyományos szerkezetek tapasztalati paramétereivel való összehasonlításról a teljesítmény elvű minősítésre. Ennek következménye, hogy a tervező némileg több lehetőséghez jutott, de egyre jobban kiszolgáltatottá vált a gyártóknak, mivel, a normatívák alapján történő minősítés kötelező jelleggel a gyártókra hárult és a gyártók természetes reakciója, hogy a szabályozásban olyan normatívák mellett foglaljon állást, ami az ő pillanatnyi termelési érdeke (pl. határoló szerkezetek hőtechnikai előírásai, energetikai normatívák). A látszólagos tervezési szabadság és könnyebbség ára többek között az, hogy a tervező kiszorul a kísérleti szerkezetek létrehozásából, a hagyományos anyagok használata szinte lehetetlenné válik.
Annak ellenére, hogy a tervezett szerkezet kielégíti a normatívákat egyáltalán nem biztos, hogy hatékonyan működik (pl. egy adott fal 4 cm hőszigeteléssel kielégítheti a hőszigetelésre vonatkozó normatívát, de a tervezett élettartamra számítva energetikailag lehet kedvezőtlen). Mivel a tervezőt a saját lelkiismeretén kívül semmi nem kötelezi arra, hogy vizsgálja a hatékonyságot, sajnos kialakult az a magatartás, hogy a befektetőnek látszólag a legolcsóbbnak tűnő szerkezet kerül kiválasztásra minden mérlegelés nélkül. Bár ez egyes befektetőknek kedvez, de saját tapasztalatom, hogy hosszú távon gondolkozó - főleg a saját részre építő - megrendelők a hatékonyság vizsgálatát igényelnék és ezzel a tervezői munka értékét is többre tartanák (mert valóban többet is ér).
Javaslat:
2. A tervezői feladatkör és jogkör
A hatékonyság vizsgálatának bevezetése szerintem szükségessé teszi a tervező feladatkörök és az engedélyezési eljárás felülvizsgálatát is. A tervező a teljes tervezési-építési folyamatban jogokkal rendelkezve vegyen részt. Ez természetesen sok tervezőtől más tervezői magatartást követel és sok kötelezettséggel jár.
A nemrég bevezetett tervezési program intézménye jó kiindulásnak látszik, de az engedélyezési terv jelenlegi formája és maga az eljárás inkább öncélú adminisztráció. A kiadott engedély után a tervező gyakorlatilag kizárható a továbbiakból - a szerzői jogok jelenleg csak bírósági úton érvényesíthető lehetőséget adnak.
Javaslat:
Ez sok munka és ha most valaki azt kérdez, hogy ki fogja kifizetni, akkor a válasz az, hogy bizonyára senki. Hiba lenne ezt így felfogni. Olyan szellemi befektetésnek kell ezt tekinteni, ami a saját vállalkozásunk későbbi hatékonyabb működését alapozza meg. Ha nem tesszük meg egyénileg és együttesen is ráfizetünk.
Utóirat
Kedves Attila!
Vállalni kell a fontossági sorrend felállításának felelősségét. Ha az a kérdés – mint ahogy feltetted -, hogy vonuljon-e vissza a Kamara a nemzetközi részvételtől egy időre, hogy itthon minél előbb rendeződjenek a dolgaink, akkor az én válaszom az, hogy igen egy időre vonuljon ki a kamara a nemzetközi szereplésből. Jelenleg, még ha fájó is, a fontossági sorrend ezt követeli meg.
Huszti István