A Bunker Galéria második kiállítása a műalkotás és befogadó kapcsolatának minél sokrétűbb változatait igyekszik bemutatni nyolc fiatal képzőművész segítségével: a befogadó szerepének és jelenlétének viszonyrendszerét a néző és a mű kölcsönhatásán keresztül vizsgálva. A bemutatott műalkotások a hagyományos befogadói stratégiáktól - passzív szemlélődéstől - távolodva aktív interakcióba lépnek a nézővel, több esetben közreműködésük által nyerik el végleges formájukat, a nézővel folytatott interakció révén teljesednek ki.
Kortárs műalkotásokkal sokféleképpen kerülhetünk kapcsolatba, a kiállításon is többféle minta jelenik meg, eszközök és technikát tekintve a legkülönbözőbb megoldásokkal. A viszonyítási pontok változtatásával játszik a kiállításon szereplő két videó installáció, Zalavári András I’m not moving anywhere és Szentpétery Annamária Tükörsétája, a távolodás-közeledés gesztusának, illetve a nézőpont és viszonyítási pontok változtatásával. Németh Melitta felnagyított teóriája szintén a befogadás gesztusára utalva A konkrét művészet manifesztumának felnagyításával (Theo van Doesburg 1930.) a művészetről alkotott teóriák gyakori érthetetlenségére /értelmetlenségére utal.
A nézőval való interakcióra épül Pribék Gábor interaktív installációja, a Kaproscope, mely a 19. századi első mozgóképsorokat megjelenítő praxinoszkóp és zoetrope eszközök továbbgondolása. Egy árnyékvetítő játék, a lemezen való betűk variálásával bárki létrehozhatja saját szókombinációit. Győri Blanka Ablakban objektje a néző légzésével, mozdulatival a műtárgyban is változást idéz elő, akárcsak Németh Melitta Szembesítés installációja, ahol a fényes fekete felületek reflexiója által a néző is a képtér részévé válik.
A mű és befogadó viszonyának társadalomkritikus megközelítése jellemzi Gosztola Kitti Múzeumi Hibaelhárítás című installációját, mely az utcai kordonok elegáns, masnis változata. A múzeumi környezet legitimizációs funkciója illetve a híres, közönségcsalogató „sztáralkotások” köré húzott szalag múzeumi gyakorlatának állít görbe tükröt. Kiss Gábor Attila Exhibition assholes elnevezésű festménysorozatán a fejetlen figurák általánosított alakja az események showszerűsűgének kifugázásaként és humoros intézményrendszeri kritikaként értelmezhető. Mesterséges, hierarchikus világ jelenik meg tolmácsolásában, ahol az alakok gesztusain van a hangsúly, s az önmagában is megálló öltönyök hatalmi szimbólumként tűnnek fel, akár aktív (műkedvelők, galériások), akár passzív formában (teremőrök egyenruhájaként), a mű és a befogadó közötti szakadékot hangsúlyozva. Zagyvai Péter installációja egy vörös bársonypárna. Ennek közepén rejtélyes bemélyedést hagy, amelyet erős fénnyel hangsúlyoz. „Nem lehet tudni, hogy mi volt a párnán, amely a mélyedést okozta. Talán semmi. Vagy minden, amire életünkben vágytunk” ahogy azt Horváth András Dezső is írja az idei Képzős kipakolásról szóló beszámolójában.
miKÖZben
Budapest Park – Bunker Galéria
2013.06.08-07.22.
a kiállítás a Budapest Park nyitvatartásos napjain 19-23 óra között tekinthető meg illetve előzetes egyeztetéssel más időpontban is.
Budapest, IX. Soroksári út 60.
A megnyitóra bejutás a Hoppá! bejáratán keresztül a Kvassay út feloli faajtón, jelszó:miKÖZben
Kiállító művészek:
Gosztola Kitti, Győri Blanka, Kiss Gábor Attila, Németh Melitta, Pribék Gábor, Szentpétery Annamária, Zalavári András, Zagyvai Péter
Kurátorok:
Kaplár F. Krisztina és Somosi Rita
1095 Budapest, Soroksári út 60.
www.bunkergaleria.hu
www.facebook.com/bunkergaleria
bunker@kulturter.hu