Épületek/Középület

Milánó az Expo előtt III.: megélénkülő vízpartok

2015.02.26. 07:00

Milánó nem éppen vízpartjairól híres: folyó és állóvíz híján a gondosan kiépített csatornák szolgáltatták a célszerű vízi útvonalakat. A mára funkcióját vesztett kikötőt, a Darsenát az Expo megnyitására a Studio Bodin & Associés kelti életre. 

Milánóban, folyók és egyéb természetes vizek nem lévén már igen korán, a 12. században csatornaépítésekkel tették lehetővé a hajózást. Az Alpok tóvidékétől a Po mellékágaiba vezető, a várost átszövő csatornarendszer a kora középkori mérnöki teljesítmények kiemelkedő eredménye. Milánót az évszázadok folyamán egyre jobban behálózták a vízi szállítást lehetővé tevő és a kereskedelmet erőteljesen megélénkítő csatornák, amelyek a város legértékesebb útvonalai lettek. Ezeken keresztül érkezett például a kő és márvány a dóm építéséhez, amiket közvetlenül az építési terület mellett tudtak kirakodni a hajókból. Még a 20. század első felében is komoly szállítási kapacitás bonyolódott a Naviglin, azaz a hajózható csatornák rendszerén, ami a II. világháború idején a város számára létfontosságú szerepet játszott.

Az 1960-as években a motorizáció egyre erőteljesebben szorította ki az akkor már hanyatló hajózást, a csatornák nagy részét befedték, fölé utakat építettek. A mutatóban megmaradt Navigilo Grande és Pavese összefolyásában idővel megszűnt a korábbi uszálykikötő, a Darsena. Míg a Grande partját az utóbbi időben a vendéglátás és a turizmus kezdte lassan meghódítani, a főútvonalakkal egyre jobban körbevett Darsena egyre inkább az enyészeté lett.

A májusban nyíló világkiállítás az élelmezés, a világ élelmiszerellátásának helyzete köré épül. Ehhez szorosan kapcsolódik a víz létfontosságú szerepe, így felmerült a Darsena a városba való újraintegrálásának gondolata. A város vezetői szeretnék, hogy a történelmi fontossággal bíró kikötő ismét fontos szerepet játsszon a város életében. A terület rehabilitációjával a Studio Bodin & Associés tervezőirodát bízták meg, akik újratervezik a folyópartot és új funkciókkal látják el a közvetlen környezetet, így zöld teraszos pihenőzónát hoznak létre a kikötő keleti csücskében levő Piazza XXIV Maggión. A forgalmas közlekedési útvonalakat elvezetik a térségből, így a gyalogosokon és a kerékpárokon kívül csak a taxik és a közösségi közlekedés járművei – főleg villamosok – jelennek meg a kikötő mellett, ahol az egész terület új burkolatot és árnyékoló fasort kap. A kikötő északi partján létesítendő vendéglőteraszok pedig a víz közelébe ereszkednek, így a vízpart közvetlenül is bekapcsolódhat a tér rekreációs zónájába. Ezt segíti még a nyugati végén létesülő park is, amelynek már az építkezés alatt kialakított infocenterrel is egyfajta előzetes kínál a kizöldülő vízpartból.

Szeptemberben nyílik meg a korábbi városi vásárigazgatóság elbontott épülete helyén az a különleges fedett és nyitott részekkel egyaránt rendelkező nemzetközi élelmiszerpiac, amely mindennap este 10-ig várja majd vásárlóit. A kikötő építése során számos régészeti emlék is előkerült, így egy 15. századi hídpillér és korábbi városfal maradványok, amelyeket szintén belekomponálnak az átalakuló térségbe.

Bán Dávid