Épülettervek/Hallgatói terv

Motel az autópálya felett

2008.08.21. 12:38

Nyitrai Norbert diplomaterve 2008
Debreceni Egyetem Agrár- és Műszaki Tudományok Centruma
Műszaki Kar, Építészmérnöki Tanszék
Tervező szakmérnök, szakirányú továbbképzési szak

Az épület ismertetése
Ha akadozva is, de épülnek autópályáink szerte az országban, bekötve az európai közlekedés vérkeringésébe. Az állam finanszírozza a közlekedési sávokat a műtárgyakkal, valamint a kereszteződéseket és la eágazásokat. Megépülnek az előírt pihenők is meghatározott távolságokban. A benzinkutak már vállalkozói alapon valósulnak meg: a nemzetközi hálózatok versengésével pályázatok útján vagy megegyezéssel, üzletpolitikájuk szerint.

Az útmenti "etetők" és bevásárló shopok legtöbbször a kényszerű megállások közelébe települnek, kiegészítve vagy pótolva az üzemanyagtöltő állomások szolgáltatásait. Idegenforgalmi látnivalók közelében, határátkelők szomszédságában és nagyvárosok kettős hasznosítású szálláshelyeiként fontos közlekedési csomópontok közelében motelek is kapcsolódnak nyugaton, délen az efféle shopokhoz.

 

 

A kétirányú forgalmat, ha erre hely van, iker benzinkutak szolgálják ki, és sok helyen – Olaszországban, Németországban – mindkét útirány utazói számára elérhető módon egyetlen vendégváró hely épül ki, gyalogos híddal kötve össze a két parkoló- és pihenőhelyet . A terv egy ilyen szolgáltató egységet hoz létre: egyetlen épületben teljesíti az utazók minden szokásos igényét, egy, az útpálya felett átívelő híd-házban. A terv az M3-as autópálya országhatár közeli szakaszán, Vásárosnamény mellett valósulhatna meg, kiszolgálva a shengeni határátkelés forgalmát, várakozásait, és Bereg idegenforgalmát is.

Program
Vizes blokk, pihenőhely, pénzváltó, önkiszolgáló étterem, bisztró, shopok, 30 szobás motel bárral és biliárd teremmel.

A funkciók kialakítása

A ház lábai a szabályozási vonalon túl állnak, innen indulnak a személyi és gazdasági lépcsők, ill. a liftek az emeleti szintekre. Itt vannak a technológiai kiszolgálás mérői, kapcsolói és a parkolók, valamint a kertészeti karbantartók szociális blokkjai, tárolói.

A hídszint gyalogos közlekedőjére fűzve mosdók, önkiszolgáló éttermek, ajándék és egyéb cikkeket árusító üzletek sorakoznak a kényelmes passzázs mentén két recepciós pulttal ellenőrizve a forgalmat.

 

 

Az üzletek, és konyhák dolgozói számára külön szociális blokk készült. A kereskedelmi és szolgáltató egységek a passzázs felé fordulnak, az éttermi fogyasztó tér a tájra megnyitott. A kétszintes közlekedő felülvilágított.

A motel szobái a forgalom zajától függetlenítve az üzlet-utcára néznek. Minden szoba kétágyas, és az úton lévők számára kényelmes szállás egy vagy több éjszakára. A szobákat kiszolgáló közlekedők külső falai is tömörek, hangvető, zajvédő falként működnek, a folyosók felülről kapnak fényt.

A befüggesztett bár kagylója artisztikus és hívogató látvány a passzázs szintről, nappal a tájra néző ablakaival kellemes találkozóhely.

Szerkezet
Az épület szerkezeti koncepciója az autópályán átívelő kettős konzol, amelyet egy híd köt össze. A szerkezetet úgy terveztem, hogy a negyedik raszter-vonalon áll a fő teherhordó rácsos tartó, amely a két pilonnak adja át a terheket. A főtartóra merőlegesen beakasztva helyezkedik el két konzolos kereszttartó, ezek terhei térbeli láncszerkezettel lettek kiegyensúlyozva. A lábak, valamint az épület határoló szerkezetei faltartóként működnek mint merevítő, zajvédő falak, amelyek a födémterveket a külső acél rácsos tartóknak adják át. A közúti űrszelvény felett a gépészeti és technológiai rendszereket szervizszint szedi össze, a szegélytartókra függesztve, bújható magassággal.

 

 

Tömegképzés, homlokzatok
Az épület karakterét az egymástól eltolt pilonok között átívelő kétszintes hídszerkezet adja, amelynek rudazata kifejezi az erőjátékot, a teherátadás és az igénybevétel szerint sűrűsödik a támaszok közelében. Az épület másodlagos formai eleme a két konzol, a két oldal ellentétes felületkezelése. Az egyik tömeg strukturális üvegprizmákkal lesz légies, az átlós tömegen pedig a szerelt faltartók csupasz betonburkolata formálja a homlokzat rusztikusságát. A rácsszerkezetek szabályos raszterei jelzik a statikai szerkezetek és funkciók belső rendjét, hierarchiáját.

Kivitelezés
Az épületet az útpálya építésével együtt terveztük kivitelezni, ahogy a felüljárók és a szintbeli kereszteződések is készülnek.


Nyitrai Norbert diplomaterve 2008
Debreceni Egyetem Agrár- és Műszaki Tudományok Centruma
Műszaki Kar, Építészmérnöki Tanszék
Tervező szakmérnök, szakirányú továbbképzési szak

Konzulens: Kulcsár Attila DLA, építész