Hiánypótló koncepció valósult meg a hazai borközösség életében, a Winehub ugyanis nem csupán egy nagyméretű borközpont, hanem egy közösségi platform is, amely azt a célt tűzte ki, hogy egyedi hangulatú találkozóhelyet biztosítson a már ismert és kevésbé ismert borászatok képviselői és a borkedvelő nagyközönség, valamint a szakma számára, hozzájárulva ezzel a hazai borkultúra és gasztronómia fejlődéséhez.
A Goldberger gyár területén először 2021 májusában jártunk, az akkor már kiürített autószerelő üzemet jártuk be. A hely abban az állapotában az ipari romantika jegyeit hordozta magán: elhagyatott szerelőaknákkal és futómacskákkal, darupályákkal és olajfoltos padlóval. A Megrendelő Carlos Coelho már akkor grandiózus víziókat vetített elénk, hogy itt egy olyan kult hely fog születni, mely még nincs Budapesten.
Az épület tervezéséhez használt BIMx 3D hipermodell
Carlos argentin származású, de Kaliforniában és Magyarországon is otthon van, a Haraszthy Pincészet az ő keze alatt vált ismertté, teljesen felújította a pincészetet és megnyitotta a Matador éttermet. Carlos Coelho vágya, hogy a nemzetközi szakácscsapattal olyan izgalmas ízeket vonultassanak fel, amelyek kiérdemlik a látogatók egész napos figyelmét akár a pincészetben, akár most már Budapesten is.
A Winehub szlogenjében a ’wine connects’, azaz a bor összeköt szimbolikus üzenetet használja, utalva a betölteni kívánt misszióra. A hazai borkultúra, a hazai bortermelő vidékek az elmúlt években nagyszerű fejlődésen mentek keresztül. Olyan borfajták hódították meg a hazai és külföldi borkedvelőket, mint a Bikavér, a Furmint vagy akár az Irsai Olivér. A Winehub szélesíteni szeretné ezt a palettát, és megismertetni a közönséget olyan pincészetekkel is, amelyek eddig a földrajzi távolság, vagy egyéb okok miatt nem kerültek fókuszba. Ennek alapját a folyamatos, mindennapi kóstoltatás lesz az üzlet középpontjában elhelyezkedő hatalmas, ovális kóstolópultnál.
A tervezés meghatározó inspirációs eleme a lokációból adódó ipari múlt, ugyanis a terület a Goldberger gyárhoz tartozott. A híres Goldberger Textilgyár története akkor kezdődött, amikor Goldberger Ferenc 1785-ben megalapította kékfestő üzemét a mai Lajos utcában. A szépen bővülő textilüzem élén fia, Goldberger Sámuel követte. Az 1920-as évektől Goldberger Leó folytatta a cég felvirágoztatását, mely az ő vezérigazgatósága alatt élte aranykorát. Később a család és a gyár története tragikus fordulatot vett, mikor a társadalmilag nagyra becsült tulajdonost koncentrációs táborba hurcolták, és ott napokkal a felszabadítása előtt elhunyt. A világháború után három évvel Goldberger Textilnyomó és Kikészítő Nemzeti Vállalatként, államosítva üzemelt tovább, később BUDAPRINT Pamutnyomóipari Vállalat néven működött. Utóbbi 1989-ben tönkrement, de a végleges felszámolás csak 1997-ben következett be.
A múlt lenyomatának szerettünk volna emléket állítani, így a kastély-loft hangulatú eneteriőrben a falakon néhol textil lenyomatok láthatóak a glett felületekbe nyomva. Ugyanerre a textil motívumra reagál a mozaik padló, mely szintén szőnyeg mintázatot követ. A projekt maghatározó eleme az ipari-loft hatás, mely a meglévő épület belső téglafalaiból, fekete vas szerkezetekből és a látszó beton elemekből sugárzik. Az ipari jelleggel párbeszédben a tulajdonos meglévő kiegészítői kerültek a térbe: nehéz függönyrojtok, kristály csillárok, réz elemek. Egy-egy, a kastélyok világát idéző kontraszt ügyesen elhelyezve a hely patináját adja.
Az épületrészben 3 funkció kapott helyett: bor- és spirit szaküzlet, bisztro jellegű bár és fine dining étterem, illetve a pince helyiség egyben kóstoló és rendezvényterem. Az acélszerkezetű galériaszint teljesen új, itt kaptak helyet a kóstoló termek, melyek tárgyalóként is használhatóak egy-egy rendezvényhez, vagy sommelier képzésekhez. A galériaszint közepén egy nagy üvegdoboz lebeg a térben, mely konzolosan nyúlik be a bolt terébe. A két párhuzamos lépcsőkar szintén a drámai hatást erősítik, és a galéria szint közlekedését hivatottak biztosítani. Minden fal- és oszlopfelületet kihasználtunk, a tulajdonos folyamatosan tölti fel a palack készleteket, a jövőben 5-6 ezer palack lesz itt megtalálható.
Az üzlettér kialakításánál az amerikai székhelyű Vintageview gyártóval működtünk együtt, ők szállították a különleges borstandokat, melyek az üzlet berendezését és installációs eszközöket jelentik.
A lokációból adódóan a hely alkalmas arra, hogy Budapest egyik újabb kulturális pontja fejlődjön itt, mely erős gasztronómiában és kulturális rendezvényekben egyaránt. A tervezés kezdetén vizsgáltuk az épület környezetét és annak épített szomszédságát, a Winehub melletti kis utca alkalmas arra, hogy hangulatos bisztrók, kávézók, vagy kézműves művészek költözzenek ide, ezzel élettel telhet meg ez az ipari zóna. A filmes cégek már felfedezték maguknak a területet és potenciált látva, többüknek itt van a székhelye. Bízunk benne, hogy a közeli jövőben itt jöhet létre Budapest egyik új találkozási és kikapcsolódási pontja, melynek a Winehub lesz a szíve.