Épületek/Középület

Összművészeti és építészeti kísérleti laboratórium Madridban

2015.01.14. 10:00

Madrid központjának szomszédságában közel nyolc évtizedig működött a hatalmas állatvásár és vágóhíd. Az óriás épületegyüttes eredeti funkcióját végleg elvesztve a város döntése nyomán egy kortárs művészeti laboratóriummá alakult át, ahol az eklektikus falak között számos építészeti kísérletnek is teret biztosítottak. Bemutatjuk a Mataderót.

Madrid központjától délre, a Manzanares folyó partján épült meg 1908 és 1928 között az Arganzuela állatvásár és vágóhíd hatalmas épületegyüttese Luis Bellido y González, a korszak nagyszabású csarnokainak eklektikus helyi építészének tervei alapján. Az épületegyüttes az évek folyamán folyamatosan bővült, míg végül a területet teljes kiépültségében több mint 165.000 négyzetméter kiterjedésű lett, amit 2,5 kilométernyi fallal vettek körbe. Az épületegyüttes különféle funkciójú csarnokoknak adott otthont, így a vágóhíd mellett adminisztrációs épületek, raktárak, szállítási részlegek, élőállat tárolás és -kereskedelem, állatorvosi részleg és vasúti kapcsolat is kiépítésre került. Az 1970-es évektől kezdve a városi környezettel egyre jobban körbeépült komplexum folyamatosan vesztett jelentőségéből funkciójából, így az 1980-as években megújuló épületszárnyak már új tartalommal töltődtek meg.

Rafael Fernández-Rañada tervei alapján a korabeli adminisztrációs épület a közigazgatás számára újult meg 1983-ban, majd szintén ő alakította ki az első társadalmi kulturális tereket is az épületegyüttesben. Antonio Fernández Alba az istállókból hozta létre a Spanyol Nemzeti Balett és Nemzeti Táncszínház új központját 1996-ra, ekkorra az épületkomplexum eredeti funkciójában végleg bezárt.

A Madridi Városi Tanács 2003-ban arról határozott, hogy a városközponthoz közeli, hatalmas területű épületegyüttes háromnegyedét kulturális célokra hasznosítják, annak megújulására komplex építészeti, urbanisztikai tervet dolgoznak ki. A felújításra, újrafogalmazásra több építészt kértek fel azzal, hogy alapjaiban meghagyva az épületegyüttes eredeti struktúráját, építészeti jegyeit mégis kísérleti terepet engedve számukra a kreatív, eredeti megoldások megvalósítására. Az évek során több lépésben kiépülő, független művészeti társulatokat is az épületbe vonzó terv célja egy olyan sokoldalú, kreatív kortárs művészeti központ kialakítása volt, amelyben minden művészeti ág szabadon átjárható és amihez az épületek a legnagyobb rugalmasságot biztosítják. A klasszikus falakkal körbevett építészeti kísérleti terepen számos kortárs spanyolépítész kipróbálhatta magát, így Arturo Franco, Emilio Esteras vagy José Antonio García Roldán.

A Matadero nem csupán annak a 14 intézménynek ad otthont, amelyek beköltözése az újonnan kialakított épületekbe néhány éve befejeződött, hanem a belső udvarokon számos építészeti, urbanisztikai projektnek is lehetőséget biztosít, így az egész épületegyüttes állandó mozgásával, vibrációjával folyamatosan változik. A beruházás utolsó ütemében a művészeti komplexum egy olyan zöld energiaellátó hálózatot is kapott, amely az üzemeltetési költségeket és a környezeti terhelés szintjét is jelentősen csökkenti.

Bán Dávid