A funkcionalizmus sallangmentes, letisztult formái, a kortárs építészet eszköztárai mindenekelőtt a tömegek számára is elérhető tiszta és egészséges épített környezet megteremtését kívánták szolgálni.
A közvélekedés az ilyen elvek mentén megvalósult legigényesebb alkotásokat is többnyire sterilnek és sivárnak tartja, az igénytelenebb, iparosított tömegtermelés produktumainak megítéléséről nem is szólva. Az egyediség, a személyesség, a sokféleség, a vizuális ingergazdagság egy gyermekintézményben különösen fontos.
Ki ne emlékezne gyermekkorából (vagy későbbről) egy-két kedves tárgyra, bútorrészletre –, amire visszagondolván melegség önti el szívét?
Egy székláb, egy karfa vagy fogantyú, egy ajtódísz vagy éppen a lépcsőkorlát figurája. Ilyen szerethető, tapintható, és érzelmi viszony kialakítására alkalmas tárgyak a neves, Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész, Babos Pálma által tervezett OVIART-figurák.
A világsikert aratott kávéskészletéről vagy az emberi mozgásformákba dermedt rogyadozó képlékeny porcelán-panel tornyairól közismert művész pár éve elkezdett foglalkozni a gyermekek hétköznapi környezetének megszépítésével is – létrehozva az OVIART-ot.
Az OVIART egy – óvodák és bölcsődék részére kifejlesztett – jelrendszer, ami a közismert ovis jelek ízléses, kulturált, művészi színvonalon megvalósított és kollekcióba rendezett együttese. A jelek segítenek az írást még nem ismerő gyermekeknek a személyes tárgyaik, eszközeik azonosításában. Megkönnyítik az óvodán belüli eligazodást. „Színeikben alkalmazkodnak az intézmények gyakori színkódolásához. Formaalakításukban a felhasználó korosztály vizuális érettségét veszik figyelembe.”
Az öltözőszekrény, pohár, törölköző, ágynemű vagy akár a saját ruhadarabok azonosításán túl a csoport, illetve a helyiségek jelzésére is szolgálhatnak a rendszer elemei. Az eddig megalkotott, több mint 100 jelhez 11 szín társítható, így szinte korlátlan a variációs lehetőség. A finom pasztellszínű kerámiafigurák két dimenzióban textilhordozón vagy fólián is megjelennek, így egységes rendszert képeznek, lehetővé téve bármely tárgy megjelölését.
A természetes anyagok használata, a piktogramokká redukált letisztult formák és az igényes kivitelezés az OVIART-ot az ízlésnevelés szolgálatába állítják, hozzájárulva a kicsik tárgyi intelligenciájának kifejlődéséhez. Az alkotó nem titkolt célja az indirekt esztétikai nevelés. A tárgyi környezet harmóniája észrevétlen hatással van a gyermekek tudatára, hangulatára, de vizuális érzékenységük kialakulásához is hozzájárul.
Valóban – az alakok, formák, színek és felületek változatossága és finoman kezelt egységessége egyszerre sugallja a rend szeretetét, a különbözőséget és az együvé tartozást.
Működő létesítményben bármikor bevezethető a rendszer, bár a meglévő – olykor több bútorcsaládból összeállított, szedett-vedett berendezéssel nem mindig lehet harmonikus egységet létrehozni. Ilyenkor maga az OVIART válhat a rendező erővé – a közös nevezővé.
Új intézmény tervezésekor vagy átfogó felújítás során – jó esetben – lehetővé válik az építészet és a belsőépítészet együttes kialakítása, megtervezése (és kivitelezése). Ennek integráns része az alkalmazott jelrendszer, piktogramok, feliratok kiválasztása és rendszerbe foglalása is. Jó lenne, ha a pályázatokat, közbeszerzéseket eleve ennek megfelelően írnák ki.
Az óvodai korhatár leszállítása miatt várhatóan megnő az igény az óvodai férőhelyek iránt. Az is elképzelhető, hogy a jogszabályi változás óvodaépítési, óvodabővítési hullámot generál az országban.
Mindez aktuálissá teszi az együttműködést az építészek, belsőépítészek és az OVIART között.
Az OVIART jelrendszert már sok óvodában és bölcsődében használják, de lássunk néhány olyan példát, amikor a jelek nem utólag kerültek az intézménybe, hanem az építész által kiválasztva és az OVIART-tal együttműködve kerültek a helyükre:
Nánássy Zoltán