Helyek

Politika és városfejlesztés

2002.09.10. 14:43

A politika és a várostervezés kapcsolatának vizsgálatában kiemelt szerep jut a felelősség és munkamegosztás kérdéseinek.

A politika és a várostervezés kapcsolatának vizsgálatában kiemelt szerep jut a felelősség és munkamegosztás kérdéseinek.

A Rév8 Rt. szerint nem létezik politikailag független városfejlesztés, hiszen egy kérdésre a politikai szervezetek által képviselt társadalmi csoportok érdek- és értékrendszerének függvényében több helyes válasz is adható. A várostervező csapatnak meg kell értenie, hogy a kerület legitim vezetői milyen víziót fogalmaztak meg a rájuk bízott terület jövőjével kapcsolatban. A várostervező, valamint később az egyes épületek tervezőjének feladata az, hogy ezt a víziót az építészet nyelvén megfogalmazza.

Segíthet megérteni ezt a gondolatot egy konkrét példa is. A berlini városvezetés a város szerepével, jövőjével kapcsolatos elképzelését a Potsdamer Platz átépítésével is kifejezésre akarta juttatni. A kialakuló térnek és az ott álló épületeknek világosan rá kellett mutatniuk, hogy a XXI. századi német főváros az 1920-as évek Berlinjével vállal azonosságot, és gyökereit egy - a médiaiparból kinövő - európai kulturális centrumra vezeti vissza. Hangsúlyozni akarták azt is, hogy elhatárolódnak a világuralomra törő, fasiszta Berlintől, ezzel szemben színes, multikulturális fővárost szeretnének létrehozni. A vezető tervező, Renzo Piano és nemzetközi tervezőcsapata a Marlene Dietrich tér megalkotásával felelt meg az elvárásoknak, nemzetközi tervezőcsapatának összeválogatásakor is ezt az üzenetet erősítette: a Bundestag épületét angol, a Deutsche Museumot pedig olasz építész tervezte.

A tervezési program megalkotásának kezdeményezésén túl a város vezetőinek a feladata, hogy meghozzák a végső döntést a terület jövőjével kapcsolatban. Ezért az ő felelősségük a Rév8 által előkészített szabályozási terv elfogadása, a befektetői pályázat elbírálása, vagy akár a szakmai szempontokat képviselő Rév8 Rt. munkájának felügyelete. Bár a folytonos előterjesztésekből, visszacsatolásokból álló folyamat lassítja a fejlesztéseket, nincs más lehetőség, mert a kerület életét befolyásoló, nagy horderejű döntéseket csak a legitim vezetőknek van joguk meghozni. Egy technokrata ”jó” döntés és egy demokratikus ”rossz” megoldás közül még mindig az utóbbi az elfogadható.

Fontos, hogy a kerületet vezető politika erők azonosulni tudjanak a tervezettel, hiszen érdekük, hogy a lakosság helyzetének javításához hozzájáruló hosszútávú programot az közreműködésükkel sikerüljön megvalósítani. Mivel a program sikere minden politikai erő, a kerület lakossága és a Rév8 számára egyaránt fontos, nem lehet eléggé hangsúlyozni a közös, összehangolt fellépés, a következetesség erejét.