Helsinki legnagyobb épülettömbje az egykori Arabia porcelángyár épületegyüttese, mely az elmúlt évtizedek során folyamatos megújuláson ment keresztül a Tommila Architects tervei alapján. Az egyik legújabb fejlemény a Soiva Pop & Jazz Konzervatórium épülete a Metropolia University of Applied Sciences campusán belül, amely a meglévő gyárépületek között új jövevényként ad otthont a zenészeknek.
Miia-Liina Tommilával a Tommila Architects irodájában találkoztam, hogy többet megtudjak a nemrégiben elkészült Soiva épületéről, ahol a Pop & Jazz Conservatory & Metropolia University működik, és a hozzá kapcsolódó volt Arabia kerámiagyár épületeiről, amelyekben a Metropolia University of Applied Sciences található. Az 1984-ben alapított Tommila Architects a 90-es évek óta tervezi az Arabia gyár épületének felújítását és bővítését. Ez az évtizedekre visszanyúló együttműködés egyedülálló perspektívát adott a hatalmas épülettömb fejlesztéséhez. A Tommila Architects irodája egy különleges természettel körülvett faburkolatos műteremben, a Villa Erviben található. Az épület 1961-ben épült, eredeti tulajdonosa és tervezője a híres finn építész, Aarne Ervi. A tengeröbölre néző műteremszobában ültünk le beszélgetni erről az izgalmas és komplex projektről.
Bár az új Soiva épület 2021-ben nyitotta meg kapuit, ez a munka összességében hosszabb múltra nyúlik vissza. A ma Arabia 135 néven ismert, történelmileg is jelentős kerámiagyár, Helsinki legnagyobb épülettömbje és Finnország nemzeti identitásának fontos része. Annak ellenére, hogy a kerámia gyártása itt a XXI. század elején lezárult, az iparművészet és a formatervezés hagyománya az oktatási intézmények új funkciói révén folytatódik az épületben.
A tervezési folyamat kilenc évvel ezelőtt kezdődött a Tommila Architects-szel. Az első megbízás 2012-ben, a Pop & Jazz Konzervatórium elhelyezésének új alternatíváit kutató tervezési fázissal kezdődött, végül a 120 000 nm-es gyárépület egészének új tartalommal való megtöltését foglalta magába. A meglévő gyárépület meglehetősen nagy és összetett, ezért az építészeknek egyszerre több változóra is tervet kellett készíteniük, hogy a lehető legjobb döntést tudják elősegíteni. Miia-Liina Tommila elmondta, hogy a mai napig a legnagyobb eredménynek azt érzi, hogy az Arabia135 felújítása során teljes egészében sikerült a meglévő épületet hasznosítani, ötvözve a régi és az új építészetet. A tervezési és kivitelezési szakaszban a gyárépület részei két működő egyetemnek adtak otthont, az Aalto Egyetem és a Metropolia Egyetem is egy időben működött itt. A végső koncepcióban a Metropolia Egyetem tanszékeit ezen a helyen sikerült egyesíteni, az Aalto Egyetem pedig új helyre és új épületbe került a város másik részén, Espooban.
A Metropolia University of Applied Sciences az alkalmazott tudományok legnagyobb egyeteme Finnországban. A kulturális és tervezési tanszékek az Arabia 135-ben találhatók, mint például a design, divat, kulturális menedzsment, természetvédelem, televízió és film, média és olyan új technológiák, mint a bővített valóság (XR). A Metropolia campusa több épületre is kiterjed az épülettömbön belül. A projekt része volt az egész leendő egyetem sokszínű diákságát kiszolgáló közösségi éttermi tér kialakítása, amely helyet ad előadásoknak és rendezvényeknek is. A meglévő tízemeletes gyárépületben az alacsony mennyezet és a betonszerkezetek korlátozták a belső terek szabad kialakítását. A Tommila építészei több helyen megnyitották a meglévő födémeket, hogy teret és kapcsolatokat teremtsenek az egyetemi funkciók között. Az épület utcai homlokzatán új bejáratot nyitottak, amely közvetlen kapcsolatot létesít az új étteremmel és a campus előcsarnokával. A bejáratnál egy nagy üveghomlokzat tárja elénk az új campus életét. Az épületbelsőben a látszó betonfelületek, rengeteg üveg, tükröződő acél fal- és mennyezetburkolatok, valamint szoborszerű fekete lépcsőkarok felhasználásával nagyon jellegzetes és friss atmoszférát teremtettek. Remek egyensúlyt hoztak létre az új és a régi között. A látszóbeton és a nagyméretű X-et formázó lámpák élénk, nyitott belső teret hoznak létre, egyfajta üres vászonként szolgálnak a hallgatói közösség művészi kifejezéséhez. A lobbybelsők laza elrendezésűek, lehetővé téve a diákok által tervezett kiegészítő bútorok elhelyezését.
A Soiva új tömbje, amit zenélésre terveztek és építettek, kiemelkedik a környező újrahasznosított épületek közül. A Soiva épületén két intézmény osztozik, a Pop & Jazz Konzervatórium és a Metropolia Egyetem, ami a környék más kreatív területeihez jól illeszkedik. A Pop & Jazz Konzervatórium otthona az 1990-es évek óta az Arabia gyár tömbjében volt, ezt a korábbi belsőt is a Tommila Architects tervezte. Az új épület földszintje úgy van kialakítva, hogy bárki be tudjon lépni és közösségi térként szolgáljon. Az épület magja egy átrium, amely minden emeletet összeköt, és természetes fényt biztosít az épület belsejébe. Az anyag- és színvilág zenei műfajokra utal: a fekete a rock´n´rollra, a réz pedig klasszikus hangszerekre. A belső és külső homlokzati megjelenés a Soiva történetét meséli el, mint minden zenei műfaj otthona. A homlokzati és előcsarnok ablaknyílásainak mintázata középkori kottajegyeket mintáz, amelyek jellegzetes és felismerhető megjelenést kölcsönöznek az épületnek.
A projekt további érdekessége, hogy a budapesti központú Brick Visual nemzetközi kreatív produkciós stúdió által készített látványtervek segítették a tervek véglegesítését. A Brick kreatív közösségét építészek, tervezők és művészek alkotják, akik tehetségüket a tervezési folyamatok előmozdítására és a művészi narratívák megalkotására fordítják.
A próbatermektől az előcsarnokig és a társalgókig az akusztika nagy szerepet játszott az iskola kialakításában. A próbatermekben háromféle akusztikus burkolat váltja egymást a különböző akusztikai minőségek miatt. Itt a belső tér minimalista és fehér, hogy békés helyet biztosítson a muzsikusoknak. Az épület egészén átfutó üvegtetős átriumot próbatermek veszik körül. A termek ablakai kifelé néznek, míg a folyosó felőli oldaluk zárva van az akusztika és a próbák háborítatlan jellege miatt. Az épület tervezése során a változó akusztikai igények alapos átgondolása más-más megoldást generált, mint például a heavy metal próbatermek, ahol a padló szerkezetét, sőt a homlokzatot is az akusztikai igényekhez kellett igazítani. A próbatermi akusztikával ellentétben a közös terekben visszafogottabb, lágyabb hangzású környezet uralkodik, az itt használt burkolati anyagok is mások.
A leginnovatívabb terek az alagsori hangstúdiók. A stúdiókat a felhasználókkal együttműködve, pedagógiai szempontból tervezték. 5 hangstúdió felügyeleti és vágószobákkal van összefogva, így külön-külön és egyidejűleg, különféle kombinációkban működhetnek, miközben eltérő műfajú zenéket rögzítenek. A stúdiók és a monitorozó-szerkesztő helyiségek között akusztikai elválasztás és alternatív vizuális kapcsolatok vannak, betekintő ablakokon keresztül. A nézők összegyűlhetnek és megnézhetik a felvételeket a 2 nagyobb teremből vagy online. A zenei rögzítéshez szükséges technika egy új és gyorsan fejlődő terület, amelynek megértése sok találkozót és tervezést igényelt. Az alapos tervezés és kivitelezés nagyon boldog felhasználókat eredményezett, és rengeteg zene fog itt születni a gyakorlásból és az előadásokból.
Farkas Zsófia
Szerk.: Hulesch Máté