Bemutatjuk a Szentendrei HÉV aluljáró pályázatának egyik nyertes tervét, Borbás Péter DLA munkáját.
A terv alapkoncepciója annak az építészeti harmóniának és tisztaságnak a megidézése mai eszközökkel, ami miatt a turisták Szentendrére jönnek. A XVIII. században barokk stílusban kialakult, és mind a mai napig megmaradt belváros olyan egységes, a Szentendre virágkorát megidéző atmoszférát teremt, ami mind az itt élőknek, mind az ide látogatóknak folyamatos élményt nyújt.
Szentendrére elsősorban építészete miatt jönnek a turisták. Nem a Duna miatt, nem a Pilis-hegység miatt, nem az üzletek miatt, de még csak nem is a festők miatt, hanem a belváros öröksége miatt - ahogy anno a művészek is.
Képes-e Szentendre a ma építészetét integrálni városába? Hiszem, hogy igen.
A letisztult, tartós anyagokkal átépített új aluljáró remélem ehhez segíti hozzá a helyieket és a vendégeket. Reményeim szerint olyan megnyugtató, tiszta arcot mutat fel Szentendre egyik fő kapujában, ami észrevétlenül vezeti át az embereket a Belvárosba.
A terv arra ad javaslatot, hogy a jelenlegi gyenge minőségű fém és műanyag burkolatok helyett tartós, könnyen tisztántartható, karbantartásmentes anyag kerüljön a szerkezetekre.
A fehércementtel és fehér ásványi festékkel kevert beton homogén felületet képez a falakon, mellvédeken, valamint csúszásmentes kivitelben a padlón. A lépcsők is csúszásmentes kivitelben készülnek, részben a meglévő, ép kő lépcsőburkolatok kiegészítésével.
A tervben kiemelt hangsúlyt kap a jelenlegi gyenge megvilágítottság helyett, a megfelelően méretezett világítás, ami tovább erősíti a terv azon koncepcióját, hogy világos, tiszta tér alakuljon ki a föld alatt, ami hivogatóan vezeti át a járókelőket. A lépcsőlejárattal szemben lévő korlát mellvédek falai hivatottak az üdvözlésre, elköszönésre, valamint az aktuális nagy szentendrei rendezvének reklámozására, a street art eszközeivel. Az aluljáró szerkezeteivel hasonló kivitelben javaslom további információs felületek kialakítását is az aluljáró fölött, valamint a Dunakorzó és a 11-es főút kereszteződésénél.
A lépcső jelenlegi geometriája megmarad, azonban a fő közlekedési irányoknak megfelelően bekerülnek a lépcsőkarokba korlátmellvédek, valamint ehhez igazodóan új rámpák, amelyek megfelelő szélességük miatt kényelmesebben teszik lehetővé a babakocsival, kerékpárral és az idősek által használt húzható kistáskákkal történő áthaladást. A kapaszkodók integráltak a beton szerkezetekbe.
Az új burkolatok,szerkezetek a meglévő burkolóelemek eltávolítása után megfelelő szerkezeti összeépítéssel - acél tüskékkel - a meglévő teherhordó szerkezetekhez kerülnek rögzítésre 6-8 cm-es vastagságban. A padló csúszásmentes kivitelben készül nagy szemcseméretű adalékkal. A mennyezet, a meglévő álmennyezet eltávolítása után szintén azonos színű és anyagú sík kiegyenlítést kap. A világítás süllyesztett kivitelben készül.
Az anyagválasztásnál fontos szempont volt, hogy minél nagyobb mértékben lokális anyagok épüljenek be.
Borbás Péter DLA